نسل جديد سوزوكي هايابوسا ۱۷ بهمن معرفي ميشود
بهگزارش نشريه موتورسايكل، سوزوكي خود را براي معرفي مدل جديدي در ۵ فوريه (۱۷ بهمن) آماده ميكند و همهي نشانهها نشان ميدهد كه اين موتورسيكلت هايابوسا (Hayabusa) جديد است. موتورسيكلت هايابوسا سال ۲۰۲۰ بخشي از سبد محصولات سوزوكي در ايالات متحده باقي ماند؛ اما در اروپا بهدليل معرفي استانداردهاي يورو ۴، مدل GSX1300R سال ۲۰۱۸ كنار گذاشته شد. از آن زمان شايعاتي مربوط به مدل جديد هايابوسا بهشدت منتشر شده و بهانديشه متخصصين ميرسد سوزوكي آماده عرضه مدل جديد اين موتورسيكلت محبوب و متخصصپسند است.
در پايين تيزر بينالمللي آمده است كه مدل جديد را در پيست آزمايشي سرعتبالا نشان ميدهد. عنوان اين ويدئو «مدل كاملا جديد رونمايي خواهد شد» است؛ درحاليكه نسخهاي از اين ويدئو در كانال يوتيوب سوزوكي كانادا با عنوان «چيز بزرگي به سوزوكي كانادا ميآيد!» بهنمايش گذاشته شد.
سوزوكي موتور آمريكا تيزر ويدئو اختصاصي خود را با عنوان «تغيير نسل در راه است» منتشر كرد. ويدئو آمريكايي با برخي از صحنههاي خياباني در لسآنجلس آغاز شد و بهدنبال آن تصاويري از چراغهاي شروع مسابقه و فيلمهايي از همان مسير در تيزر بينالمللي ادامه مييابد.
ويدئو بينالمللي چند تصوير اجمالي از مدل جديد را ارائه ميدهد كه اگرچه تار است، چند نشانه بصري معرفي ميكند كه نشان ميدهد اين مدل جديد سوزوكي هايابوسا است. بهطور كاملا مشخص ميتوانيم بگوييم اين موتورسيكلت درحقيقت سوپربايك است و ميتوانيم دو اگزوز بزرگ و براق را در دو طرف چرخ عقب ببينيم.
چند عكس از جلو موتورسيكلت چراغ مركزي بزرگي را نشان ميدهد كه چراغهاي كوچكتري در دو طرف آن وجود دارد (احتمالا چراغهاي روشنايي روز براي بازارهايي است كه در آن سيستم روشنايي روز الزامي است). در تصويري از عقب كه موتورسيكلت دور ميشود، ميتوانيم دم با قوز بزرگ مانند نسخهي قبلي هايابوسا را ببينيم؛ اما چراغ عقب افقي بهجاي چراغ عمودي وجود دارد كه در جديدترين مدل اين نسل استفاده شده است.
تنها تصوير دقيق و واضح از اين موتورسيكلت به ابزارهاي دقيق اندازهگيري و سنجش پارامترها مربوط است. بهطور دقيق دو صفحهنمايش آنالوگ در دو طرف يك نمايشگر كوچك رنگي بهچشم ميخورد. كساني كه روي مدلهاي قبلي هايابوسا سوار شدهاند، طرح كلي نشانگرها و سيستمهاي اندازهگيري را بهياد دارند.
بهانديشه متخصصين ميرسد سوزوكي از روند استفاده از صفحهنمايشهاي بزرگ TFT دور شده است و اين امر باعث استفاده از نمايشگر كوچكتر بين سرعتسنج آنالوگ و دورسنج ميشود. البته صفحه كوچك TFT بهدليل استفاده هايابوسا از لوازم الكترونيكي مدرن لازم و ضروري است. در ويدئو ميتوانيم اطلاعات مربوط به انتخابگر حالت سوزوكي درايو (SDMS) و زاويه خمشدن (زاويه تمايل) را مشاهده كنيم كه IMU پيچيدهاي را نشان ميدهد. بهعلاوه ساير سيستمهاي دستيار الكترونيكي مانند كنترل كشش و كنترل ارتفاع سواري نيز وجود دارد.
از هايابوساي جديد چه انتظاري ميتوان داشت؟ سوزوكي بايد قابليت جديدي در آستين خود داشته باشد تا شايسته نام اين برند باشد. هايابوسا هميشه نكتهي جالب و توانايي خاصي در زمينهي قدرت پيشرانه داشته است؛ اما در جايي كه مدلهاي Panigale V4s و S1000RRs و نينجا H2 وجود دارد، موتورسيكلتي با ۱۹۴ اسببخار قدرت در سال ۲۰۲۱ ديگر خيلي چشمگير نيست. بايد انتظار ارتقاي قدرت پيشرانه هايابوسا را داشت؛ اما آيا اين امر با افزايش حجم مدلهاي قبلي (بيشتر از ۱،۳۴۰ سيسي) همراه است يا بالاخره ميتوان سالها كار سوزوكي روي فناوري توربوشارژر را براي هايابوساي جديد مشاهده كرد تا از كاوازاكي براي استفاده از سيستم القاي اجباري پيشرانه پيروي كند؟
قبلا دربارهي پتنت جديد سوزوكي براي جعبهدنده نيمهخودكار نوشته بوديم كه در تصاوير خود از هايابوسا استفاده كرده است. سوزوكي موتور آمريكا ممكن است در عنوان ويدئو «تغيير نسل» خود به اين فناوري اشاره كرده باشد. بههرحال در روزهاي آينده، وقتي سوزوكي از مدل جديد هايابوسا رونمايي كند، همهچيز را ميفهميم.
هم انديشي ها