تسلا مدل اس در تصادفي مرگبار؛ خودروي خودران جان دو نفر را گرفت

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يك اتومبيل تسلا مدل اس درحالي‌كه كسي در صندلي راننده حضور نداشت، با سرعت بالا با درخت كنار جاده تصادف كرد و دو سرنشين آن جان خود را از دست دادند.
تبليغات

امروز بار ديگر سيستم خودران اتومبيل‌هاي تسلا زير سؤال رفت و دليل آن، رخ دادن يكي از مرگبارترين تصادف‌ها با تسلا مدل اس بود؛ در اين تصادف كسي پشت فرمان قرار نداشت و اتومبيل به‌صورت خودران هدايت مي‌شد.

به نقل از انگجت، يك دستگاه تسلا مدل اس به درختي در شمال هيوستون برخورد كرد و در اين تصادف مرگبار دو مرد جان خود را از دست‌ دادند. بر اساس اطلاعات منتشرشده، يكي از سرنشينان اين خودرو روي صندلي كنار راننده قرار داشت و سرنشين ديگر روي صندلي عقب نشسته بود.

البته هنوز هيچ مدركي منتشر نشده است كه فعال بودن حالت خودران اتومبيل مدل اس را تأييد كند. هويت افراد كشته‌شده در اين تصادف مشخص نيست؛ اما اعلام شده كه يكي از اين افراد ۵۹ سال و ديگري ۶۹ سال داشته است. تسلا هنوز واكنشي به اين تصادف نشان نداده است.

اگر عامل تصادف واقعا سيستم خودران تسلا مدل اس باشد، قطعا شك بزرگي در صاحبان اين خودرو نسبت به حالت خودران يا راننده خودكار ايجاد خواهد كرد.

اين نگراني هميشه وجود داشت كه تكنولوژي خودران اتومبيل‌هاي تسلا دست بالا گرفته مي‌شود و خيلي از مردم فكر مي‌كنند اگر دست خود را از روي فرمان بردارند، حالت خودران هدايت اتومبيل را بدون هيچ اشكالي به دست مي‌گيرد و راننده مي‌تواند كنترل اتومبيل را رها كند و روي صندلي ديگري بنشيند.

سيستم خودران اتومبيل‌هاي تسلا هيچ‌وقت به‌صورت كامل كنترل اتومبيل را به دست نمي‌گيرند و راننده هميشه بايد روي كنترل اتومبيل تمركز كامل داشته باشد. اتومبيل هميشه از راننده درخواست مي‌كند كه فرمان خودرو را در دست داشته باشد و هيچ‌وقت براي مدت‌زمان طولاني فرمان را رها نكنند.

از طرف ديگر اين تصادف بار ديگر به تيم‌هاي اورژانس و پزشكي يادآوري كرد كه استفاده از باتري‌هاي بزرگ ليتيومي در اتومبيل‌هاي برقي مي‌توانند حادثه‌ي بزرگي خلق كند. به گزارش ورج، اتومبيل تسلا مدل اس در اين تصادف نزديك به ۴ ساعت در حال سوختن بود و براي خاموش كردن آن از ۳۰ هزار گالن آب استفاده شد.

مرجع متخصصين ايران تصادف تسلا مدل اس با درخت

دليل طولاني شدن مدت‌زمان آتش‌سوزي اين خودرو استفاده از باتري ليتيومي اعلام شده است كه روند آتش‌سوزي را تجديد مي‌كرد. گفته شده است مقامات محلي براي خاموش كردن آتش با تسلا هم تماس گرفته‌اند تا شايد شيوه‌اي ديگر براي خاموش كردن آتش پيدا كنند.

البته تسلا راهنمايي براي خاموش كردن آتش باتري‌هاي ليتيومي منتشر كرده است؛ اما اين باتري‌ها توانايي شعله‌ور كردن مجدد آتش دارند و دليل آن، انرژي ذخيره‌شده در باتري‌ است. تسلا اعلام كرده است كه در اين لحظه، به‌ جاي تلاش براي خاموش كردن آتش بايد باتري را به حال خود رها كرد تا انرژي آن به پايان برسد.

گزارش‌هاي اوليه به اين موضوع اشاره دارند كه اين اتومبيل تسلا با سرعتي بسيار زياد در حال حركت بوده و كنترل خود را در لحظه رسيدن به پيچ جاده از دست‌ داده و با درخت‌ كنار جاده برخورد كرده است.

تا اين لحظه ۲۳ حادثه براي اتومبيل‌هاي تسلا پيش‌ آمده است كه در تمام آن‌ها، حالت رانندگي خودكار نقش مهمي ايفا كرده و تحقيقات درباره اين تصادف‌ها ادامه دارد.

ايلان ماسك، مديرعامل تسلا، درگذشته پيشنهاد استفاده از تكنولوژي‌هاي نظارتي در خودرو براي عملكرد بهتر سيستم خودران را رد كرده بود. مهندسان تسلا پيشنهاد داده بودند كه در خودروهاي اين شركت از دوربين‌هاي دنبال‌كننده حركت چشم و حسگرهايي روي فرمان استفاده كنند؛ اما ماسك استفاده از اين تكنولوژي‌ها را بي‌تأثير دانست.

ماسك در سال ۲۰۱۸ اعلام كرده بود كه تسلا بايد به‌صورت مرتب اطلاعات اميني مربوط به خودروهاي خودران خود را منتشر كند؛ اما انديشه متخصصين منفي رسانه‌ها هم دليل ديگري بر بي‌علاقگي مردم از حالت رانندگي خودران خواهد بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات