ايلان ماسك از فعال نبودن سيستم خودران در تصادف مرگبار تسلا مدل اس خبر داد
در روزهاي اخير خبر كشته شدن دو نفر در تصادف يكي از خودروهاي تسلا، بازتاب زيادي در بين مردم داشته است. به گزارش انگجت، دو مرد ۵۹ و ۶۹ ساله پس از آنكه خودروي تسلا مدل اس آنها از جاده خارج شد، به يك درخت برخورد كرد و سپس آتش گرفت، جان خود را از دست دادند.
تحقيقات اوليه نشان ميدهد جسد اين افراد در صندلي مسافر جلو و صندلي عقب پيدا شده و اين يعني در زمان تصادف كسي روي صندلي راننده حضور نداشته است. مارك هرمن از پليس محلي، به رسانهها گفته است بازرسان «۱۰۰ درصد مطمئن هستند» كه در زمان برخورد تسلا مدل اس به درخت، هيچ فردي روي صندلي راننده براي كنترل كردن خودرو نبوده است.
با درانديشه متخصصينگرفتن ادعاي بازرسان، ذهن مردم روي سيستم خودران تسلا متمركز شد. مشخص نيست كه راننده بهاشتباه از سيستم خودران تسلا موسوم به Tesla Autopilot استفاده كرده يا سراغ نسخهي آزمايشي حالت جديد Full Self Driving Modeا(FSD) رفته است. FSD دستياري است كه سيستم خودران سطح دو را ارائه ميدهد و اگر كسي پشت فرمان نباشد، اجازه ندارد خودرو را بهتنهايي براند. يكي ديگر از ايدههاي مطرحشده اين است كه راننده پس از تصادف به صندلي مسافر جلو پرت شده باشد (شايد خود راننده صندلياش را جابهجا كرده باشد).
تسلا هنوز بهصورت عمومي بيانيهاي با محوريت تصادف مرگبار مدل اس منتشر نكرده است؛ اما ايلان ماسك دوشنبه توييتي دربارهي اين حادثه منتشر كرد. او خطاب به فردي كه به حمايت از تسلا دست زده بود نوشت: «تحقيقات شما بهعنوان فردي خصوصي بهتر از افراد حرفهاي است... دادههايي كه تاكنون بازيابي شدهاند نشان ميدهند Autopilot فعال نبوده و مالك خودرو قابليت FSD را خريداري نكرده است.» ماسك در ادامه گفت سيستم خودران استاندارد تسلا براي فعال شدن به خطكشي خيابان نياز دارد و اين خيابان خطكشي نداشته است. ايلان ماسك هنوز بهطور مشخص نگفته است كه متخصصان تسلا چه دادههايي از خودروي آتشگرفته بازيابي كردهاند.
ستاد ملي ايمني حملونقل ايالات متحده در توييتر ميگويد دو بازرس را براي تحقيقات در مورد تصادف خودروي تسلا مدل اس و آتشسوزي پس از تصادف ميفرستد. بازرسان پليس هنوز نگفتهاند چرا تا اين حد اطمينان دارند كه در زمان تصادف كسي روي صندلي راننده حضور نداشته است. سازمان ملي ايمني ترافيك بزرگراههاي آمريكا تحقيقات در مورد حادثهي تصادف خودروي تسلا را آغاز كرده است.
آنطور كه ديجيتال ترندز مينويسد، پيشتر بارها از تسلا به خاطر نحوهي تبليغ براي خودروهايش انتقاد شده است. منتقدان ميگويند نحوهي بازاريابي تسلا به گونهاي است كه برخي از مردم فكر ميكنند خودروهاي اين شركت كاملا خودران هستند. Autopilot و FSD كمكراننده محسوب ميشوند و به هنگام فعال بودن آنها، راننده بايد در صندلي خود حضور داشته باشد و دستش را روي فرمان نگه دارد. خودروي تسلا اگر تشخيص بدهد دست راننده روي فرمان نيست، سرعت را كم ميكند و متوقف ميشود؛ بااينحال پيشتر برخي رانندهها توانستهاند اين سيستم را دور بزنند.
يكي از نگرانهاي تسلا به دليل تصادف جديد اين است كه نهادهاي تنظيم مقررات وارد كار شوند و محدوديتهايي براي نحوهي استفاده از سيستم خودران تسلا در انديشه متخصصين بگيرند.
با وجود انتشار توييت ماسك، پيشتر بهدفعات پيش آمده است كه سيستم خودران تسلا دقت كافي نشان ندهد. فردي با انتشار ويدئويي در توييتر با حرفهاي ايلان ماسك مخالفت كرد. او نوشت برخي از مردم ميگويند از آنجايي كه خيابان محل تصادف خطكشي ندارد، سيستم خودران تسلا نميتوانسته است فعال باشد؛ اما چنين چيزي حقيقت ندارد. او بهوضوح نشان ميدهد سيستم خودران تسلا در خياباني كه خطكشي ندارد هم كار ميكند.
هم انديشي ها