در تصادف تسلا مدل اس، اتوپايلت احتمالا فعال نبوده است
ستاد ملي ايمني حملونقل ايالات متحدهي آمريكا اخيرا گزارش مقدماتي دوصفحهاي با محوريت تصادف مرگبار خودروي تسلا مدل اس (Tesla Model S) كه ماه گذشتهي ميلادي در اسپرينگِ تگزاس اتفاق افتاد و در نتيجهي آن دو نفر به كام مرگ كشانده شدند، منتشر كرده است. مقامات محلي اسپرينگ گفته بودند در زمان تصادف خودروي تسلا، كسي روي صندلي راننده حضور نداشته است.
آنطور كه ورج گزارش ميدهد، ستاد ملي ايمني حملونقل آمريكا جزئيات مهمي دربارهي تصادف خودروي تسلا اعلام كرده. طبق اين گزارش، ويدئوي دوربين امنيتي خانهي مالك خودروي تسلا مدل اس نشان ميدهد يكي از دو سرنشين از درِ سمتِ راننده وارد ميشود و ديگري روي صندلي مسافر مينشيند.
خودرو خانه را ترك ميكند و در مسيري ۵۵۰ فوتي (۱۶۸ متري) به حركت درميآيد. پس از اين مسير، خودرو از جاده خارج ميشود و به ترتيب به مجراي تخليهي آب زير جاده، دريچهي فاضلاب مرتفع و سپس يك درخت برخورد ميكند. پس از برخورد به درخت، خودروي تسلا مدل اس آتش ميگيرد و دو فردي كه در آن حضور دارند كشته ميشوند.
دومين يافتهي مهم ستاد ملي ايمني حملونقل پس از تحقيق روي سيستم كمكرانندهي تسلا به دست آمد. محققان اين ستاد مطالعه كردند كه آيا ممكن است سيستم اتوپايلت تسلا در آن بخش از جاده كه تصادف اتفاق افتاد، فعال بوده باشد يا خير. حدس و گمان زيادي در فضاي الكترونيك در اين زمينه مطرح شده است.
استفاده از اتوپايلت نيازمند اين است كه سيستم كروز كنترل آگاه از ترافيك (نسخهي اختصاصي تسلا از قابليت كروز كنترل انطباقي) و هدايت خودكار (كه اجازهي خروج خودرو از جاده را نميدهد و آن را به سمت مركز متمايل ميكند) كار كنند. بر اساس نوشتهي ستاد ملي ايمني حملونقل آمريكا، در ناحيهي تصادف خودروي تسلا مدل اس سيستم كروز كنترل آگاه از ترافيك ممكن است فعال بوده باشد، اما اين گفته براي سيستم هدايت خودكار صدق نميكند.
تسلا ادعا ميكند دادههاي اختصاصياش نشان ميدهد گزارش اوليهي مقامات محلي مبني بر نبودن هيچكس در جايگاه رانندهي خودروي مدل اس اشتباه است. مديران اجرايي تسلا گفتهاند كه فرمان خودروي مذكور تغيير شكل داده و كمربندهاي ايمني بسته بودهاند. مديران تسلا از روي اين نشانهها به اين نتيجه رسيدند كه در زمان تصادف فردي روي صندلي راننده بوده. دادههاي محدودي از تصادف خودروي تسلا مدل اس بازيابي شده است.
ستاد ملي ايمني حملونقل ميگويد آتشسوزي باعث از بين رفتن دستگاه ذخيرهسازي موجود در كنسول سيستم اطلاعات-سرگرمي خودرو شده. ماژول كنترل محدوديت كه دادههاي مربوط به سرعت، وضعيت بسته شدن كمربند، شتاب و باز شدن ايربگ را ثبت ميكند بازيابي شد، اما بر اثر آتشسوزي صدمه ديده بود.
ستاد ملي ايمني حملونقل آمريكا احتمالا امسال گزارش نهايي تصادف خودروي تسلا را منتشر نميكند. تحقيقات اين ستاد روي حادثهي تصادف خودروي مدل ايكس در كاليفرنيا كه به مرگ يك مرد ختم شد، دو سال طول كشيد. گفته شد كه در آن تصادف اتوپايلت فعال بوده است.
تصادف خودروي تسلا مدل اس روز ۱۷ آوريل ۲۰۲۱ (۲۸ فروردين ۱۴۰۰) در اسپرينگ تگزاس اتفاق افتاد. بر اساس ادعاي KHOU در هيوستون، محققاني كه به صحنهي تصادف خودروي تسلا رسيدند «۱۰۰ درصد مطمئن بودند» هيچ فردي در زمان تصادف خودرو روي صندلي راننده حضور نداشته است. همسران دو مردي كه در تصادف كشته شدند، گفتند دقايقي پيش از تصادف صداي آنها را شنيدهاند كه دربارهي سيستم اتوپايلت حرف ميزدند.
خودرويي كه تصادف كرد، تسلا مدل اس ۲۰۱۹ بود. دو قرباني اين تصادف اورت تالبوت ۶۹ ساله و ويليام وارنر ۵۹ ساله بودند؛ ويليام وارنر متخصص بيهوشي برجستهاي بود.
هم انديشي ها