خودرو خودران اپل ممكن است از ناچ براي پنهان كردن حسگرها استفاده كند
سال ۲۰۱۷، اپل در رويداد معرفي آيفون ۸ طرفداران خود را با شعار معروف One More Thing، غافلگير كرد و به مناسبت دهمين سال معرفي موبايلهاي محبوب خود، از آيفون ايكس (آيفون ۱۰) رونمايي كرد. آيفون ايكس برخلاف آيفون ۸ و ۸ پلاس، از طراحي تمامصفحه و يك ويژگي خاص به نام فيس آيدي (Face ID)، براي تشخص هويت متخصصان استفاده ميكرد. اپل براي پنهان كردن حسگرهاي مربوط به اين تكنولوژي، از بريدگي بزرگي موسوم به ناچ (Notch) استفاده ميكند. بر اساس اختراع جديد، اپل ممكن است ناچ را به شكلي كاملا جديد، براي پنهان كردن و جا دادن حسگرهاي خودروي خودران استفاده كند.
اولين زمزمههاي خودروي خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژهي تايتان رسانهاي شد و يك سال بعد ايلان ماسك (مديرعامل تسلا موتورز) گفت اپل احتمالا يك خودروي الكتريكي جذاب خواهد ساخت و شايعات را بيش از هر زمان ديگري جديد كرد. اين خودروها احتمالا شامل حسگرهايي هستند كه امكان رانندگي خودكار را فراهم ميكند و بعضي از اين سنسورها براي ادغام با بدنهي پلاستيكي يا فايبرگلاس خودرو به يك دريچه يا بريدگي نياز دارند. در پتنت ثبتشده در اداره ثبت اختراعات ايالات متحده، اپل راهحلهايي براي نحوه نصب و پيادهسازي اين حسگرها در خودروي خودران (Apple Car) ارائه ميدهد. يكي از اشكالات خودروهاي خودران كنوني اين است كه از حسگرها و تجهيزات بسيار بزرگي استفاده ميكنند كه طراحي آنها را بهصورت نامأنوسي درآورده است. حال سؤال اصلي اين است كه چگونه ميتوان حسگرها را به بهترين نحو پنهان و پيادهسازي كرد كه به عملكرد آنها لطمهاي وارد نشود؟ دقيقا همانطوركه اپل در آيفون براي ارائهي فيس آيدي مجبور به استفاده از ناچ شد؛ انتظار ميرود همين رويه را براي Apple Car دنبال كند.
در اختراعي با عنوان «محفظه حسگر و پنلهاي شيشهاي براي محافظت از حسگر» اپل خودروي خودران را با يك بريدگي در قسمت جلويي توصيف ميكند كه با استفاده از پنل خارجي بدنه، به يك صفحهي شيشهاي براي سنجش درجهي حرارت نوري متصل ميشود. بنابراين بخشي از شاسي خودرو ميتواند شامل آرايهاي از سنسورها باشد كه در پشت شيشه نصب شدهاند. اين اختراع در ادامه راهحلهاي جايگزين پيشنهاد ميكند؛ از جمله نصب حسگر در سپر اتومبيل؛ اما اشكالي اصلي همچنان باقي خواهد ماند. اپل بايد حسگرها را بهگونهاي در خودرو جاي دهد كه بهصورت صحيح كار كنند و در برابر تأثيرات محيطي محافظت شوند.
اپل به اين نكته اشاره ميكند كه اين سنسورها ميتوانند شامل دوربينهاي طيف مرئي، دوربينهاي مادون قرمز، اميترهاي مادون قرمز و حسگرهاي لايدار (LiDAR) باشند. بعضي از سنسورها كه تحمل تخريب سيگنال ندارند، ممكن است هنگام عبور سيگنالهاي ساطعشده يا دريافتشده از شيشه، پلاستيك يا ساير مواد انتقالدهنده با اشكال مواجه شوند. براي رفع اين موضوع، گزينه جايگزيني وجود دارد كه از سنسورها محافظت و امكان عبور سيگنالها را فراهم ميكند. اپل توضيح ميدهد كه ميتوان با استفاده از شيشههاي موسوم به درجهي اپتيكال (Optical grade)، از تخريب سيگنال در برنامههاي حسگر جلوگيري كرد.
اپل بهصورت غير معمول، سازندگان حسگرها و اجزاي ديگر اين اختراع را مشخص كرده است. كوپرتينوييها شيشههاي سطح اپتيكال، شامل n-BK7 ساخت شركت Schott AG، شيشهي S-BSL7 ساخت شركت اوهارا (Ohara) و در نهايت، شيشهي H-K9L ساخت شركت CDGM Glass Company Ltd را براي آزمايش اين اختراع استفاده كردهاند. اين اختراع شامل نقشههايي است كه چگونگي استفاده چنين شيشهاي را در قسمت جلويي اپل كار نشان ميدهد.
طراحيها و ترسيمهاي مفهومي، مقياس خاص خودروي آيندهي اپل را نشان نميدهند؛ بنابراين تعيين اندازهي بريدگي براي پنهان كردن حسگرها تقريبا غير ممكن است. درنتيجه محفظه ميتواند به اندازهي ناچ استفادهشده در آيفون كوچك يا به اندازهي حسگر خودروي KITT (تصوير بالا) در «شواليه سوار» بزرگ و گسترده باشد. اختراع يادشده را دو مخترع به نامهاي كريستوفر دي-جونز و جيمز آر ويلسون به ثبت رساندهاند.
اپل بهصورت هفتگي اختراعات بيشماري ثبت ميكند. ثبت اختراع نشاندهندهي موضوعات مورد علاقه تحقيق و توسعه شركتها است؛ اما تضمينكنندهي ارائه آن در محصول يا خدمات نيست.
هم انديشي ها