يادگيري تغيير نوع عملكرد كليد Fn در لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي و مك

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كليد Fn را مي‌توان يكي از كليدهاي مهم موجود در صفحه‌كليد لپ‌تاپ معرفي كرد. آيا اطلاعاتي درباره‌ي روش ايجاد تغيير وضعيت كليد Fn داريد؟
تبليغات

صفحه‌كليدهاي مدرن لپ‌تاپ و كامپيوتر روميزي به مجموعه‌اي از كليدهاي چندمنظوره در رديف عملكردها (Functions) مجهز هستند. اين كليدها مي‌توانند كارهايي خاص، همانند تنظيم صدا و پخش و برخي از قابليت‌هاي سخت‌افزاري را فعال و به‌عنوان كليدهاي كلاسيك F1-F12 عمل كنند؛ اما عملكرد آن‌ها هم‌زمان نخواهد بود.

كليدهاي چندمنظوره به‌صورت پيش‌فرض كارهاي خاصي را انجام مي‌دهند؛ اما ممكن است بخواهيد به‌جاي نگه‌داشتن كليد Fn و سپس فشاردادن كليدي ديگر براي مشاهده‌ي عملكرد ثانويه، كليدهاي مدانديشه متخصصينتان را به‌صورت مستقيم براي انجام اقدام مدانديشه متخصصينتان تنظيم كنيد.

تغيير وضعيت كليد Fn

براي انجام اين كار با كليد Fn كه عملكرد آن را مي‌توان مشابه Caps Lock عنوان كرد، بايد كليد Fn را به‌گونه‌اي تنظيم كنيد كه عملكرد ساير كليدها مشابه زماني باشد كه گويي كليد Fn را مداوم نگه داشته‌ايد؛ دقيقا مشابه زماني‌كه با فشردن كليد Caps Lock كاري مي‌كنيد حروف انگليسي با حرف بزرگ نگارش شوند. همان‌طوركه مي‌دانيد، اين اتفاق در حالت عادي زماني خواهد افتاد كه كليد Shift را نگه داريد و درادامه يك حرف را انتخاب كنيد.

باتوجه‌به نوع صفحه‌كليد، ممكن است يك كليد اختصاصي Fn دراختيار داشته باشيد. به‌عنوان مثال، در صفحه‌كليد نمايش‌داده‌شده در تصوير كليد Fn به‌عنوان عمل‌كننده‌ي ثانويه با فشردن كليد Esc عمل خواهد كرد. به‌منظور غيرفعال‌كردن آن، مي‌توانيد Fn را نگه داريد و Esc را مجددا فشار دهيد. اين عملكرد را مي‌توان مشابه عملكرد كليد Caps Lock عنوان كرد.

البته ممكن است برخي از صفحه‌كليدها، حالت‌هاي ديگري را براي فعال‌كردن Fn در انديشه متخصصين داشته باشند. به‌عنوان مثال، مي‌توانيد در صفحه‌كليدهاي مايكروسافت سرفيس، Fn را با نگه‌داشتن آن و فشاردادن هم‌زمان Caps Lock تغيير داد.

مرجع متخصصين ايران تغيير وضعيت كليد Fn

تغيير گزينه در تنظيمات BIOS يا UEFI

تعداد بسيار زيادي از لپ‌تاپ‌هايي كه با صفحه‌كليد داخلي همراه هستند، معمولا گزينه‌اي در تنظيمات بايوس يا UEFI براي انجام اين كار دراختيار متخصصان قرار مي‌دهند. رايانه‌ي خود را مجددا راه‌اندازي كنيد و براي دسترسي به صفحه‌ي تنظيمات، كليدهاي درخواست‌شده را فشار دهيد تا وارد بوت شويد. معمولا با فشردن كليدهاي Delete ،F2 يا F10، اين كار انجام خواهد شد؛ البته روش‌هاي جديدتري براي دسترسي به صفحه‌ي تنظيمات در ويندوز ۸ يا ۱۰ هم وجود دارد.

اگر از چگونگي ورود به صفحه‌ي تنظيمات رايانه‌تان، اطمينان نداريد، مي‌توانيد با جست‌وجويي ساده در اينترنت و وارد‌كردن مدل دستگاه، روش دسترسي به تنظيمات بايوس يا UEFI را مشاهده كنيد. پس از ورود به صفحه‌ي تنظيمات، بايد دنبال گزينه‌اي باشيد كه اين ويژگي را كنترل مي‌كند. به‌عنوان مثال، اين گزينه را مي‌توانيد در بخش پيشرفته (Advanced) و سپس Function Key Behavior لپ‌تاپ مدرن برند Dell بيابيد.

مرجع متخصصين ايران تغيير يك گزينه در تنظيمات BIOS يا UEFI

تغيير تنظيمات در كنترل پنل

اين امكان وجود دارد كه بتوانيد گزينه‌ي مدانديشه متخصصين را در مكان‌هاي مختلف ويندوز پيدا كنيد. به‌عنوان مثال، اگر از پيكربندي Boot Camp در مك استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد پنل تنظيمات Boot Camp را از سيستم باز كنيد و درادامه، دستور Use all F1, F2, etc. Keys as Standard Function Keys را در قسمت پايين برگه‌ي صفحه‌كليد بيابيد.

مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات در كنترل پنل Mac OS X

در Mac OS X، مي‌توانيد تنظيمات مدانديشه متخصصين را در پنجره‌ي System Preferences مشاهده كنيد. روي منو اپل كليك و گزينه‌ي System Preferences را به‌منظور گشودن آن انتخاب كنيد. درادامه هم روي آيكون صفحه‌كليد، كليك كنيد تا بتوانيد گزينه‌ي Use all F1, F2, etc. Keys as Standard Function Keys را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات در كنترل پنل

Dell گزينه‌ي يادشده  را در بخش Windows Mobility Center قرار مي‌دهد و اين امكان وجود دارد كه ساير توليدكنندگان چنين كاري انجام دهند. براي دسترسي به بخش مدانديشه متخصصين در ويندوز ۱۰ يا ۸.۱، كافي است روي منو استارت (Start) راست‌كليك و گزينه‌ي Mobility Center را انتخاب كنيد. در ويندوز ۷، مي‌توانيد با فشردن كليدهاي تركيبي Windows + X، اين كار را انجام دهيد. درادامه، گزينه‌ي Fn Key Behavior را مشاهده خواهيد كرد.

توجه كنيد كه ممكن است سازنده‌ي لپ‌تاپ اين گزينه را در ابزار پيكربندي تنظيمات صفحه‌كليد تعبيه كرده باشد. همچنين، ممكن است آن را در سيستم يا منو استارت يا گزينه‌هاي مشابهي براي كنترل آن بيابيد.

مرجع متخصصين ايران تغيير تنظيمات در كنترل پنل ويندوز

در حالت كلي، مي‌توانيد تنظيمات را دقيق و از روي صفحه‌كليد و با استفاده از كليد Fn يا ميان‌برهاي پنهان تغيير دهيد كه عملكرد Fn را دارند. در بسياري از لپ‌تاپ‌ها، اين گزينه در صفحه‌ي تنظيمات بايوس (BIOS) يا UEFI دردسترس قرار دارد كه هنگام راه‌اندازي، مي‌توانيد به آن دسترسي داشته باشيد. درصورتي‌كه تمام موارد ديگر به شكست منجر شود، صفحه‌هاي پيكربندي صفحه‌كليد خود را در سيستم‌عامل جست‌وجو كنيد. اگر با تمام روش‌هاي ذكرشده موفق نشديد بخش و گزينه‌ي مدانديشه متخصصين را بيابيد، بهتر است آن را دركنار نام مدل لپ‌تاپ خود و در اينترنت جست‌وجو كنيد. اين امكان وجود دارد پاسخ پرسش خود را در گروه‌هاي مختلف بيابيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات