راه‌هاي انتقال تصوير از موبايل به تلويزيون

شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران انتقال تصوير
انتقال تصوير از موبايل به تلويزيون با كابل و بدون كابل. در اين مقاله همه روش‌هاي انداختن عكس‌ها و فيلم‌هاي موبايل روي تلويزيون را توضيح مي‌دهيم.
تبليغات

انتقال تصوير از تلفن‌هاي همراه به تلويزيون شايد راه‌حل مناسبي براي كساني باشد كه از فيلم ديدن يا بازي كردن در صفحه كوچك موبايل خسته شده‌اند. اشتراك‌گذاري تصوير موبايل باعث انتقال صداي آن نيز مي‌شود كه در مراسم‌هاي مختلف، مي‌توان به عنوان يك سيستم صوتي مناسب روي آن حساب باز كرد.

براي انتقال تصوير موبايل به تلويزيون‌ هوشمند يا معمولي مي‌توانيد از قابليت‌هاي از پيش تعيين شده در تلفن‌هاي همراه، برنامه‌هايي كه براي اين كار طراحي شده‌اند يا يك كابل انتقال تصوير استفاده كنيد كه در ادامه همه‌ي آن‌ها را معرفي خواهيم كرد و نحوه‌ي كار با آن‌ها را يادگيري مي‌دهيم.

انتقال تصوير موبايل‌هاي اندرويد به تلويزيون

با توجه به Open Source (منبع باز) بودن سيستم عامل اندرويد، مسلماً راه‌هاي بيشتري در موبايل‌هاي اندرويدي نسبت به موبايل‌هاي اپل براي انتقال تصوير وجود دارد. بيايد انتخاب‌هاي شما از ساده‌ترين تا پيچيده‌ترين راه‌حل را تجزيه و تحليل كنيم.

۱. اتصال با كروم‌كست (Chromecast)

مرجع متخصصين ايران دانگل كروم كست 2020 گوگل / Google با كنترلر روي ميز

دستگاه استريم كروم‌كست يكي از بهترين گزينه‌ها براي انتقال تصوير موبايل شما به تلويزيون است. در حال حاضر كروم‌كست برنامه‌هاي بومي خود را با تلويزيون گوگل (Google TV) ارائه مي‌كند يا در بسياري از برنامه‌ها مانند Hulu، Netflix، HBO Max و Google Photos همراهي مي‌شود كه مي‌توانيد آن‌ها را در تلويزيون هوشمند خود نصب كنيد.

با اين حال، اگر يك دانگل كروم‌كست يا يك تلويزيون هوشمند با همراهي داخلي كروم‌كست داريد، مي‌توانيد برنامه‌ها و صفحات وب موجود در مرورگر خود را به راحتي به يك صفحه بزرگ‌تر منتقل كنيد. براي اين كار تلفن همراه هوشمند شما به همراه دانگل يا تلويزيون بايد به يك شبكه واي‌فاي متصل باشند.

برخي از برنامه‌ها مانند HBO Max كه پيش‌تر به معرفي آن‌ها پرداختيم، به صورت پيش‌فرض از اين فناوري همراهي مي‌كنند و تنها با چند كليك مي‌توانيد محتواي مورد مورد انديشه متخصصين خود را به تلويزيون منتقل كرده و از صفحه بزرگ‌تر لذت ببريد. فناوري گوگل‌كست براي سرويس‌هايي كه داراي حق كپي رايت هستند ويژگي بسيار جالبي محسوب مي‌شود.

۲. اشتراك تصوير با قابليت پيش‌فرض اندرويد (Screen Mirroring)

مرجع متخصصين ايران انتقال تصوير با گوگل هوم

Screen mirroring بهترين راه براي مشاهده ويديو‌هاي شخصي، عكس‌ها، بازي يا هرچيز ديگري در تلفن همراه شما است و مانند كروم‌كست دسترسي يا همراهي خاصي نيز نمي‌خواهد. البته موبايل‌ها و تلويزيون‌هاي قديمي با اين روش سازگار نيستند بنابراين قبل از انجام اين كار از پيشتيباني هر دو دستگاه مطمئن شويد.

براي استفاده از اين ويژگي هم مي‌توانيد به برنامه رسمي گوگل در سيستم‌عامل اندرويد، يعني گوگل هوم (Google Home) رفته و پس از جست‌وجو روي تلويزيون مورد انديشه متخصصين خود كليك كنيد. سپس در پايين صفحه بر روي گزينه Cast my screen ضربه زده تا تصوير موبايل به صورت كامل و بدون هيچ محدوديتي به تلويزيون منتقل شود. در پايان نيز براي خروج روي گزينه Stop mirroring كليك كنيد.

گرچه بسياري از تلويزيون‌هاي جديد از گزينه پيش‌فرضي در تنظيمات تحت عنوان Cast بهره مي‌برند كه از طريق بخش اعلان‌ها نيز قابل دسترس است و با كليك بر روي آن و انجام يك سري مراحل ساده به راحتي مي‌توانيد موبايل خود را به تلويزيون وصل كنيد. اين ويژگي در موبايل‌هاي سامسونگ Smart View نام دارد كه از آن مي‌توانيد براي اتصال و اشتراك‌گذاري دستگاه خود با يك صفحه‌نمايش بزرگ‌تر استفاده كنيد.

۳. اتصال با آداپتور يا كابل

مرجع متخصصين ايران

اگر دستگاه شما با هيچ كدام از ۲ روش قبلي سازگار نيست، مي‌توانيد از آداپتور يا كابل HDMI براي انتقال تصوير استفاده كنيد. در اينجا شما چند گزينه متفاوت داريد كه به نوع صفحه‌نمايشي كه به آن متصل مي‌شويد، ميزان تأخير و از همه مهم‌تر نياز به شارژر هنگام اتصال بستگي دارد.

يكي از ساده‌ترين كارها براي اين منظور استفاده از تبديل تايپ سي به HDMI است. اگر پورت تلفن همراه شما از نوع تايپ سي است به راحتي مي‌توانيد با تهيه اين آداپتور و اتصال آن به موبايل، كابل HDMI را نيز به موبايل خود وصل كرده و سپس تصوير تلفن همراه هوشمند خود را به تلويزيون منتقل كنيد. البته توجه داشته باشيد كه موبايل شما بايد از ويژگي HDMI Alt همراهي كند.

لازم به ذكر است كه اين روش پورت موبايل شما را اشغال مي‌كند، بنابراين امكان شارژ كردن موبايل خود را نخواهيد داشت. به همين منظور آداپتور‌هايي با دو خروجي، هم براي انتقال تصوير و هم براي شارژ كردن موبايل در بازار موجود هستند.

اگر موبايل شما داراي پورت‌هاي قديمي ميكرو يو‌اس‌بي است، براي انتقال تصوير موبايل خود به تلويزيون به تبديل ميكرو يو‌اس‌بي به HDMI نياز خواهيد داشت كه در اين صورت هم تلفن همراه شما بايد از قابليت MHL همراهي كند. براي فهميدن اين موضوع به راحتي مي‌توانيد از نرم‌افزارهايي كه در پلي استور يا ماركت‌هاي داخلي موجود هستند استفاده كنيد.

۴. استريم با DLNA

سوني در سال ۲۰۰۳ تكنولوژي DLNA را به متخصصان معرفي كرد. با توجه به قديمي بودن اين فناوري، امروزه كمتر كسي پيدا مي‌شود تا از آن استفاده كند. براي انتقال تصوير با DLNA شما نياز به يك موبايل به عنوان فرستنده و يك گيرنده مانند تلويزيون يا دستگاه Hi-Fi داريد كه البته بايد از DLNA همراهي كنند.

در نهايت پس از اتصال، مي‌توانيد فايل‌هاي خود را كه شامل عكس، فيلم يا آهنگ مي‌شود، از موبايل به دستگاه ديگري جهت پخش انتقال دهيد اما با توجه به قديمي بودن و همراهي نكردن اين تكنولوژي از تمام فرمت‌ها، تنها زماني كه مجبور هستيد از DLNA استفاده كنيد.

۵. SAMSUNG DeX (مخصوص موبايل‌هاي سامسونگ)

مرجع متخصصين ايران ويژگي DeX موبايل‌هاي گلكسي سامسونگ

اين فناوري به طور انحصاري براي تعداد خاصي از موبايل‌ هاي سامسونگ توسعه يافته است كه به شما اجازه مي‌دهد از موبايل خود مثل يك كامپيوتر استفاده كنيد. بنابراين علاوه‌بر انتقال تصوير، مي‌توانيد به روش‌هاي متفاوتي از سيستم عامل و برنامه‌هاي خود نيز استفاده كنيد.

Samsung DeX از سه اتصال باسيم، بي‌سيم و از طريق داك مخصوص بهره مي‌برد كه مي‌توان از آن در رايانه‌هاي شخصي، مانيتور‌ها و ويديو پروژكتورها استفاده كرد. اين تكنولوژي، قابليتي بسيار متخصصدي براي ارائه‌هاي دانشگاهي و جلسات مختلف محسوب مي‌شود و در بسياري از موارد شما را از حمل لپ‌تاپ بي‌نياز مي‌كند.

انتقال تصوير موبايل‌هاي آيفون به تلويزيون

مرجع متخصصين ايران اپل تي وي apple tv

براي انتقال تصوير موبايل‌ هاي اپل به يك صفحه بزرگ‌تر، كليات كار مانند روش‌هاي به كار رفته در موبايل‌هاي اندرويدي است و تنها در جزئيات با هم فرق دارند. در ادامه به مطالعه روش‌هاي موجود خواهيم پرداخت:

  • اتصال بي‌سيم از طريق AirPlay؛ فناوري ايرپلي در تمام مدل‌هاي آيفون وجود دارد و براي اتصال به تلويزيون‌هاي اپل (Apple TV) يا يك سري محصولات خاص به كار مي‌رود و با توجه به فراگير نبودن اين محصولات در ايران، معمولاً توسط متخصصان داخلي استفاده نمي‌شود. گزينه ايرپلي به صورت پيش‌فرض در بخش اعلان‌ها قرار دارد.
  • اتصال بي‌سيم از طريق برنامه‌هاي جانبي؛ برنامه‌هاي زيادي براي اين منظور در اپ استور وجود دارند كه يكي از متخصصدي‌ترين آن‌ها نرم‌افزار رسمي Google Home است كه با نصب آن به راحتي و با چند كليك مي‌توانيد به تمام تلويزيون‌هاي هوشمند كه از كروم‌كست همراهي مي‌كنند، وصل شويد.
  • اتصال باسيم از طريق آداپتور HDMI؛ درست مانند تلفن‌هاي همراه اندرويدي، براي موبايل‌هاي آيفون نيز تبديل‌هاي لايتنينگ به HDMI (حتي با قابليت شارژ هنگام اتصال) وجود دارد كه پس از تهيه آن‌ها، به راحتي مي‌توانيد از محتواي موبايل خود در يك صفحه بزرگ‌تر لذت ببريد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات