يادگيري برقراري تماس صوتي يا تصويري با قابليت Meet Now در ويندوز ۱۰
يكي ديگر از قابليتهاي جديد ويندوز ۱۰ كه در نوار وظيفه (Taskbar) وجود دارد، Meet Now است كه اجازه دسترسي ساده به قابليتهاي كنفرانس ويديويي اسكايپ (Skype) را خواهد داد. در حقيقت اين قابليت ميتواند امكان برقراري چت ويديويي سريع را بدون نياز به داشتن اكانت اسكايپ، فراهم كند. در ادامه روش استفاده از ويژگي Meet Now را يادگيري خواهيم داد.
Meet Now چيست؟
اين قابليت از ويژگيهاي اسكايپ بوده كه در ماه آوريل سال ۲۰۲۰ راهاندازي شد و هدف آن سادهتر كردن قابليت برقراري تماس صوتي و تصويري (مشابه با قابليت موجود در سرويس Zoom) بود تا بدين ترتيب، بتواند محبوبيت بيشتري را به دست آورد. بدين ترتيب ميتوانيد در سريعترين زمان و از طريق يك لينك، چت ويديويي برقرار كنيد. متخصصان براي برقراري ارتباط، فقط به يك مرورگر سازگار (مايكروسافت اج يا گوگل كروم)، وبكم و ميكروفون نياز خواهند داشت.
در اواخر سال ۲۰۲۰ ميلادي، مايكروسافت منوي ويژه پاپ آپ Meet Now را با لينكهاي سريع به اسكايپ در نوار ابزار ويندوز ۱۰ ، اضافه كرد. با اين كار، برقراري يا پيوستن به تماسهاي ويديويي از ويندوز، سادهتر از گذشته شده است. متخصصان ميتوانند از طريق آيفون، اندرويد يا آيپد هم به جلسههايي كه از اين طريق برگزار ميشود، بپيوندند.
روش ايجاد چت ويديويي در ويندوز ۱۰ با Meet Now
ابتدا اطمينان حاصل كنيد كه مايكروسافت اج يا گوگل كروم بهعنوان مرورگر پيشفرض سيستم، تنظيم شدهاند؛ در حال حاضر Meet Now از فايرفاكس همراهي نميكند. در ادامه آيكون Meet Now (يك دوربين فيلمبرداري كوچك داراي خطور منحني در قسمت بالا و پايين) كه در Taskbar قرار دارد را انتخاب كنيد.
نكته: در صورتي كه Meet Now را در نوار وظيفه خود مشاهده نميكنيد، بايد در فضاي نوار وظيفه، راست كليك كرده و تنظيمات (Taskbar Settings) را انتخاب كنيد. در ادامه بايد روي گزينه روشن يا خاموش كردن نمادهاي سيستم (Turn System icons on) كليك كنيد. در پايين صفحهي بعد، سوئيچ موجود در كنار Meet Now را روي On تنظيم كنيد.
روي نماد Meet Now موجود در نوار وظيفه كليك كنيد. در پنجره كوچك پاپ آپ كه ظاهر ميشود، گزينه Meet Now را انتخاب كنيد.
مرورگر پيشفرض اقدام به باز كردن يك صفحه اسكايپ خواهد كرد. شما بايد به شبكه اجتماعي اسكايپ اجازه استفاده از وبكم و ميكروفون كامپيوتر را بدهيد. براي ارائه مجوز لازم دسترسي، بايد گزينه Allow را انتخاب كنيد.
در گام بعد، يك صفحه وب از اسكايپ را مشاهده خواهيد كرد كه شامل تصوير پيشنمايش كوچك ويديويي، مكاني براي وارد كردن نام و لينك ويژهاي كه ديگران ميتوانند از آن به منظور ورود به جلسه استفاده كنند، مشاهده خواهيد كرد.
نام خود را وارد كنيد، سپس با كليك روي كپي (Copy) موجود در كنار آن، لينك ويژهي دعوت را به ClipBoard خود اضافه كنيد. در ادامه ميتوانيد لينك را براي دوستان خود ارسال كنيد يا ميتوانيد با كليك كردن روي گزينه Share Invite، لينك موردانديشه متخصصين را از طريق رايانامه يا فيسبوك، اشتراكگذاري كنيد.
نكته: توجه داشته باشيد كه لينك موردانديشه متخصصين را با چه افرادي اشتراكگذاري خواهيد كرد؛ در حقيقت هر متخصصي كه به لينك دسترسي داشته باشد، ميتواند در جلسه حضور يابد.
هنگامي كه براي شروع جلسه آماده شديد، كافيست روي گزينه Start Meeting كليك كنيد.
پس از انجام اين كار، صفحهاي مشابه ساير نرمافزارهاي كنفرانس ويديويي مشاهده خواهيد كرد كه شامل گزينههايي براي غيرفعال كردن ميكروفون يا دوربين، ارسال عكسالعمل يا باز كردن نوار كناري چت ميشود.
اگر در وسط جلسه هستيد و بايد لينك جلسه را براي ساير متخصصان كه هنوز به جمع شما، اضافه نشدهاند ارسال كنيد، كافي است روي گزينه Chat كليك كنيد.
هنگامي كه نوار كناري چت باز شد، بايد به بالاي تاريخچه چت (Chat History) برويد تا لينك دعوت را بيابيد. سپس ميتوانيد آن را كپي كرده يا با ديگران اشتراكگذاري كنيد.
پس از اتمام جلسه و هنگامي كه قصد قطع اتصال را داشتيد، كافي است روي گزينه قرمز رنگ Hang Up كليك كنيد؛ اين آيكون در نزديكي مركز صفحه قرار دارد.
پس از انجام اين كار، ميتوانيد تب مرورگر را ببنديد. هر زمان كه ميخواهيد ميزبان جلسه ديگري باشيد، فقط بايد از گزينه Meet Now موجود در نوار وظيفه استفاده كنيد.
روش پيوستن به چت ويديويي در ويندوز ۱۰ با Meet Now
قبل از اينكه با استفاده از Meet Now به يك چت ويديويي در حال اجرا بپيونديد، بايد لينك يا كد جلسه را داشته باشيد؛ اين لينك بايد توسط ميزبان براي شما ارسال شود.
پس از آماده شدن، بايد روي نماد Meet Now در نوار وظيفه ويندوز ۱۰ كليك كنيد، سپس در پنجره كوچكي كه ظاهر ميشود، گزينه پيوستن به جلسه (Join a Meeting) را انتخاب كنيد.
در ادامه يك صفحه ويژه اسكايپ در مرورگر، باز خواهد شد. لينك جلسه موردانديشه متخصصين را وارد كرده و در ادامه روي گزينه پيوستن (Join)، كليك كنيد.
نكته: در صورتي كه لينك خاصي را در ClipBoard خود كپي كردهايد، ميتوانيد آن را با استفاده از Ctrl + V صفحهكليد در بخش موردانديشه متخصصين، قرار دهيد. همچنين ميتوانيد در باكس موردانديشه متخصصين، راست كليك كرده و گزينه Paste را انتخاب كنيد.
در صورتي كه مرورگر شما اجازه استفاده از دوربين و ميكروفون را درخواست كرد، كافي است روي گزينه Allow كليك كنيد. در مرحله بعد بايد نام خود را وارد كرده و سپس روي گزينه آغاز جلسه (Start Meeting) كليك كنيد.
در ادامه به جلسه خواهيد پيوست. هنگامي كه قصد قطع ارتباط را داشته باشيد، كافي است روي گزينه قرمز قطع كردن (Hang Up) كليك كنيد.
هم انديشي ها