رايانه‌‌ي گيمينگ CEC با پردازنده‌ي ۴ هسته‌اي مبتني بر آرم در ويبو رؤيت شد

سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس اخبار منتشرشده، شركت CEC در رايانه‌ي جديد گيمينگ خود از پردازنده‌ي چهار هسته‌اي مبتني بر آرم شركت FeiTeng استفاده كرده است.
تبليغات

مدتي است كه اخبار صنعت كامپيوتر شخصي معطوف رايانه‌هاي مك مجهز به پردازنده‌ي M1 بوده است. پردازنده‌ي اختصاصي M1 اپل به ‌منظور استفاده در محصولات كلاس دسكتاپ طراحي شده و برخلاف پردازنده‌هاي اينتل و AMD، مبتني بر معماري ARM64 است. به‌انديشه متخصصين مي‌رسد شركت‌هاي چيني نيز علاقه‌ي بسيار زيادي به استفاده از پردازنده‌ي آرم در رايانه‌هاي خود دارند. روز گذشته يكي از متخصصان شبكه‌ي اجتماعي ويبو، عكس‌هايي از يك كامپيوتر گيمينگ چيني منتشر كرد. نكته‌ي جالب و مهم اين است كه كامپيوتر يادشده از پردازنده‌ي اينتل يا AMD براي اجراي بازي‌ استفاده نمي‌كند و پردازنده‌ي آرم موسوم به Phytium FT-2000/4 قدرت پردازشي آن را تأمين مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران كامپيوتر گيمينگ چيني / PKS

اين رايانه‌ فعلا با نام PKS شناخته مي‌شود و شركت چيني CEC آن را توسعه داده است؛ ممكن است قبلا نام اين شركت را نشنيده باشيد؛ اما CEC شركت مادر FeiTeng، تراشه‌ساز چيني به‌حساب مي‌آيد و تعجب‌آور نيست كه قدرت پردازشي PKS را يك پردازنده‌ي ۶۴ بيتي مبتني بر معماري ARMv8 شركت FeiTeng تأمين كند. اين پردازنده با فرايند ساخت ۱۶ نانومتري TSMC ساخته شده است و قلب تپنده‌ي آن را ۴ هسته‌ي پردازشي با سه فركانس متفاوت ۲٫۲ گيگاهرتز، ۲٫۶ گيگاهرتز و قوي‌ترين هسته ۳ گيگاهرتز تشكيل مي‌دهد. از ديگر مشخصات اين پردازنده مي‌توان به ۴ مگابايت حافظه‌ي كش L2 و ۴ مگابايت كش L3 اشاره كرد و طبق گفته‌ي شركت سازنده، توان‌مصرفي آن ۱۰ وات ساعت است.

پردازنده FT-2000/4 از حافظه دوكاناله‌ي DDR4-3200 همراهي مي‌كند و تا ۳۴ خط PCIe 3.0 ارائه مي‌دهد. رايانه‌ي مخصوص بازي PKS با ۳۲ گيگابايت رم از نوع DDR4 و يك كارت گرافيك گسسته‌ي ۸ گيگابايتي روانه‌ي بازار مي‌شود. CEC تاكنون در مورد مدل كارت گرافيك PKS صحبت نكرده است. 

پردازنده‌ي FT-2000/4 مي‌تواند حداكثر چهار درگاه SATA 3 را تغذيه كند كه به ‌همين دليل، از SSD استاندارد و هارد ديسك‌ با ظرفيت بالا همراهي مي‌كند. در رايانه‌ي PKS يك درگاه اترنت گيگابيت، ۶ درگاه USB (نوع آن مشخص نيست)، يك درگاه HDMI، يك خروجي DisplayPort و همراهي از صفحه‌نمايش دوگانه ارائه مي‌شود.

PKS مختص بازار داخلي چين و احتمالا داراي سيستم‌عامل داخلي مانند UOS يا NeoKylin است. نكته مهم در مورد سيستم‌عامل‌هاي چيني اين است كه مبتني بر نوعي توزيع لينوكس هستند؛ اما بسياري از بازي‌هاي بومي لينوكس را همراهي نمي‌كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات