كامپيوترهاي دسكتاپ اپل با پردازنده M2 به‌زودي از راه مي‌رسند

پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس اطلاعات جديد فاش شده در شبكه‌ي اجتناعي ويبو، اپل احتمالا در سال ۲۰۲۱ اولين كامپيوتر‌هاي دسكتاپ مك را مجهز به پردازنده M2 رونمايي مي‌كند.
تبليغات

اپل در رويداد One More Thing از كامپيوتر‌هاي مك‌ مبتني‌‌بر پردازنده‌ي اختصاصي M1 رونمايي كرد. كوپرتينويي‌ها پيش‌تر در مراسم توسعه‌دهندگان، مهاجرت از پردازنده‌هاي اينتل x86 به پردازنده‌هاي اپل سيليكون را علني كرده بودند و در نهايت، در جريان آخرين رويداد خود از پردازنده‌ي اختصاصي M1 رونمايي و ادعاهاي بزرگي در رابطه با آن مطرح كردند. در طول اين رويداد، اپل عملكرد پردازشي M1 را چندين برابر بهتر از مدل قبلي در همان دستگاه‌ها عنوان مي‌كرد. با عرضه‌شدن كامپيوترهاي جديد مك مجهز به اين پردازنده، آزمون‌ها و بنچمارك‌هاي انجام‌شده روي اين محصولات، از عملكرد كم‌نظير آن‌ها حكايت داشتند و به نوعي اكثر ادعاهاي اپل را به حقيقت تبديل كردند.

پردازنده‌ي M1 درواقع جايگزين تمامي پردازنده‌هاي اينتل در نسخه‌هاي مك بوك اير و مك ميني شده است؛ درحالي‌كه مك‌بوك پرو ۱۳ اينچي، پردازنده‌هاي نسل هشتمي را كنار گذاشته و تنها پردازنده‌هاي نسل دهمي اينتل را دركنار پردازنده‌ي M1 به فروش مي‌رساند. اكنون اولين نشانه‌ها از پردازنده‌ي مورد انتظار M2 (يا هر اسم ديگري) براي استفاده در كلاس دسكتاپ و كامپيوترهاي روميزي اپل منتشر شده است.

مرجع متخصصين ايران iMac redesign

بر اساس اطلاعات فاش شده در شبكه‌ي اجتماعي ويبو، احتمالا اپل پردازنده‌ي M2 را در نيمه‌ي دوم سال آينده ميلادي براي استفاده در مك‌هاي بالارده خود از جمله آي‌مك، آي‌مك پرو و مك‌بوك پرو درانديشه متخصصين گرفته است. با نگاهي به تأثيرگذاري و عملكرد بسيار خوب پردازنده‌ي ۵ نانومتري M1، انتظار مي‌رفت اپل به‌زودي كامپيوترهاي بالارده‌ي خود را با استفاده از پردازنده‌ي هاي اپل سيليكون و احتمالا هسته‌هاي پردازشي بيشتر راهي بازار كند. 

طبق گفته‌هاي اكانت متخصصي Mobile chip master در شبكه‌ي اجتماعي ويبو و همان‌طور كه گفته‌شد، انتظار مي‌رود پردازنده‌ي M2 اپل، در نيمه دوم سال ۲۰۲۱ براي دسكتاپ‌هاي اين شركت مورد استفاده قرار گيرد. هم‌اكنون اين پردازنده با اسم رمز «Jade» شناخته مي‌شود؛ همچنين احتمالا اپل اولين پردازنده‌ي گرافيكي گسسته‌ي خود را نيز در سال آينده با اسم رمز ليفوكا (Lifuka) در دسكتاپ‌هاي مك استفاده كند؛ اما متأسفانه هنوز به‌طور دقيقي مشخص نيست كه اين دو پردازنده، ابتدا در چه محصولاتي از خانواده‌ي كامپيوترهاي مك استفاده مي‌شود.

گزارش‌هاي قبلي از معرفي آي‌مك‌هاي استاندارد بازطراحي شده در سه‌ماهه‌ي ابتدايي ۲۰۲۱ اشاره داشتند؛ اما هيچ خبري در مورد استفاده از همان تراشه M2 در آي‌مك پرو و مك پرو وجود نداشت. اكنون انتظار مي‌رود اين پردازنده در دو محصول يادشده نيز استفاده شود. گفته مي‌شود مهندسان اپل در حال كار روي مك پرو جديد با پردازنده‌هاي اپل سيليكون هستند و اندازه آن تقريبا نصف مك پرو فعلي خواهد بود. درواقع، اگر اپل يك پردازنده‌ي كلاس دسكتاپ براي آي‌مك‌ها رونمايي كند، احتمالا آن را در كامپيوتر ورك استيشن خود نيز استفاده خواهد كرد و تنها سؤال اين است كه چه زماني قرار است آن دستگاه رونمايي شود؟ طبق گفته‌هاي تحليلگر نام آشنا مينگ-چي كو، مك‌بوك‌هاي بازطراحي شده، با استفاده از پردازنده‌هاي اپل و نمايشگرهاي ميني LED در سال آينده‌ي ميلادي از راه خواهند رسيد.

انتظار مي‌رود كه اپل، نسخه‌ي بهبوديافته‌ي M1 را به‌عنوان قلب تپنده‌ي لپ‌تاپ‌هاي جديد خود در انديشه متخصصين گرفته باشد و پردازنده‌ي M2، با هسته‌هاي بيشتر پردازشي و گرافيك اختصاصي (احتمالا گسسته) قدرت كامپيوترهاي بالارده مك را تأمين كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات