نسخه بعدي آي ‌مك بزرگ‌ترين بازطراحي اپل در سال ۲۰۲۱ خواهد بود

شنبه ۲۷ دي ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گفته مي‌شود اپل قصد دارد در سال جاري ميلادي نسخه‌ي بازطراحي‌شده آي‌مك مجهز به اپل سيليكون، دو مدل مك پرو و يك مانيتور ارزان‌ارزش را عرضه كند.
تبليغات

تاكنون شايعات زيادي مبني بر بازطراحي كامپيوترهاي مك منتشر شده است و با توجه به ضرب‌الاجل دوساله‌ي غول دنياي فناوري براي گذار از اينتل به اپل سيليكون، انتظار مي‌رود روند معرفي كامپيوتر مك در كالبد و طراحي جديد با سرعت بيشتري مواجه شود. اپل‌اينسايدر به نقل از بلومبرگ گزارش داده است كه طراحي مجدد آي‌مك يادآور نمايشگر گران‌ارزش پرو ديسپلي XDR خواهد بود و آي‌مك‌هاي جديد از اِلِمان‌هاي طراحي با حاشيه‌هاي باريك در طرفين و بدون حاشيه‌ي فلزي پاييني بهره مي‌گيرند.

اين گزارش در راستاي شايعه‌ي قبلي مبني بر عرضه‌ي آي‌مك ۲۴ اينچي در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ منتشر مي‌شود كه براساس آن، آي‌مك بعدي از طراحي مدرن و حاشيه‌هاي باريك، مانند نمايشگرهاي پرو ديسپلي XDR يا زبان طراحي آيپد پرو بهره خواهد برد و احتمالا اپل نمايشگر سنتي با نور پس‌زمينه‌ي LED را كنار خواهد گذاشت و از فناوري mini LED براي بهبود كيفيت نمايشگر استفاده خواهد كرد. استفاده از پردازنده‌هاي اختصاصي اپل، با توجه به معماري بسيار كم‌مصرف آرم، اين امكان را به آي‌مك مي‌دهد كه از طراحي بدون فن بهره بگيرد؛ البته مي‌تواند به‌راحتي از نوعي سيستم خنك‌كننده مانند سيسم مديريت حرارتي آي‌مك پرو و مك پرو استفاده كند.

به ادعاي گزارش مذكور، اپل قصد دارد انحناي سطح پشتي آي‌مك را كه از سال ۲۰۱۲ در طراحي اين محصول جاي گرفته است، حذف كند و از طراحي كاملا تخت بهره بگيرد. به گفته‌ي منابع، نسل بعدي كامپيوترهاي آي‌مك بزرگ‌ترين بازطراحي بصري اپل در سال ۲۰۲۱ محسوب مي‌شود. همچنين گفته مي‌شود دو نسخه از آي‌مك با نام رمز «J456» و «J457» در دست توسعه است كه جايگزين آي‌مك ۲۷ و ۲۱٫۵ اينچي كنوني خواهند شد و در بطن هر دو مدل از نسل جديد پردازنده‌هاي اختصاصي اپل سيليكون استفاده مي‌شود.

براساس گزارش‌هاي قبلي، كوپرتينويي‌ها قصد دارند آي‌مك‌هاي جديد را به نسخه‌ي قدرتمندتر تراشه‌ي M1 مجهز كنند كه مي‌تواند سرعت و پردازش محاسباتي بيشتري به ارمغان بياورد. اعتقاد بر اين است كه اپل روي پردازنده‌اي از خانواده‌ي M با ۲۰ هسته‌ي پردازشي و كلاسترهاي دوگانه كار مي‌كند كه از ۱۶ هسته‌ي قدرتمند براي پردازش‌هاي سنگين و چهار هسته‌ي كم‌مصرف براي پردازش‌هاي روزمره تشكيل شده است. علاوه بر اين، اپل احتمالا تراشه‌هاي گرافيكي خود را توسعه مي‌دهد.

در گذشته، اخباري مبني ‌بر احتمال معرفي پردازنده‌ي گرافيكي گسسته‌ي اپل در سال ۲۰۲۱ با اسم رمز ليفوكا (Lifuka) منتشر شده بود و گزارش‌هاي اخير بلومبرگ مُهر تأييدي بر اين موضوع است. به ‌گفته‌ي بلومبرگ، قوي‌ترين نسخه‌هاي كامپيوتر مك (مك پرو)، ۶۴ و ۱۲۸ هسته‌ي گرافيكي و كامپيوترهاي ميان‌رده‌ي مك ۱۶ تا ۳۲ هسته را در بطن خود جاي خواهند داد. ادعا مي‌شود پردازنده‌ي گرافيكي اپل عملكردي بسيار بهتر از پردازنده‌هاي گرافيكي AMD در مك‌هاي كنوني ارائه مي‌دهد و حتي با قوي‌ترين پردازنده‌هاي انويديا رقابت خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران كامپيوتر Power Mac G4 Cube

در گزارش يادشده آمده است كه اپل در حال كار روي دو مدل كامپيوتر كلاس ورك‌استيشن مك پرو است. بلومبرگ باور دارد كه مدل اول مشابه مك پرو فعلي خواهد بود و ممكن است به استفاده از پردازنده‌ي اينتل ادامه دهد؛ درحالي‌كه قلب تپنده‌ي مدل دوم را قوي‌ترين پردازنده‌ي اپل سيليكون تشكيل خواهد داد و ابعاد آن تقريبا نيمي از اندازه‌ي مك پرو كنوني خواهد بود. گفته مي‌شود طراحي آن مي‌تواند يادآور كامپيوتر نوستالژي Power Mac G4 Cube باشد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹)، گزارشي منتشر شد كه اپل در حال كار روي مك پرو بازطراحي‌شده و كوچك‌تر است؛ البته نوع پردازنده آن مشخص نبود. در يك ماه بعد در گزارش ديگري شد كه اهالي كوپرتينو در حال توسعه‌ي پردازنده‌ي اختصاصي سريع‌تر براي رايانه‌هاي روميزي و نوت‌بوك‌هاي بالارده‌ي خود با تعداد هسته پردازش بيشتر هستند‌. گفته مي‌شود اين شركت به‌عنوان بخشي از روند بازطراحي كامپورتر مك، در حال برنامه‌ريزي براي عرضه‌ي مانيتور با ارزش كم‌تر از پرو ديسپلي XDR است؛ اما تاكنون هيچ اطلاعات ديگري در مورد آن منتشر نشده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات