اپل آي مك جديد را با طراحي مدرن، رنگ‌‌هاي متنوع و تراشه M1 رونمايي كرد‌

سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آي‌مك‌هاي جديد اپل با طراحي متفاوت، رنگ‌بندي متنوع و پردازنده‌ي M1 رونمايي شدند.
تبليغات

سرانجام اپل پس از يك دهه تكرار طراحي قديمي، دقايقي قبل در كنفرانس رونمايي از محصولات جديد خود از كامپيوترهاي روميزي iMac با طراحي متفاوت رونمايي كرد. اين كامپيوترها برخلاف گذشته در چندين رنگ اشباع‌شده عرضه مي‌شوند و  اين بار به‌جاي پردازنده‌هاي اينتل به تراشه‌ي اپل‌ سيليكون مجهز شده‌اند.

طراحي آي‌مك جديد اكنون شباهت زيادي با آيپد پرو دارد؛ كامپيوتر روميزي جديد اپل، به‌جاي انحنا در لبه‌ها از طراحي مسطح بهره مي‌برد. قطر نمايشگر آي‌مك جديد از ۲۱ به ۲۴ (يا به‌طور دقيق‌تر، ۲۳٫۵ اينچ) افزايش يافته و حاشيه‌هاي دورتادور آن نيز بسيار باريك‌تر شده‌ است؛ البته حاشيه‌ي بسيار قطور پاييني نمايشگر در نسل جديد وجود دارد و در زيرِ خود از مدار منطقي آي‌مك ميزباني مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران  كامپيوتر iMac  M1 رنگ سبز

آي‌مك ۲۴ اينچي اولين مدل از كامپيوترهاي آل اين وان اپل با پردازنده‌ي اپل سيليكون است، تراشه‌اي كه توسط خود اپل طراحي شده و به يكي از وجه‌تمايزهاي اصلي كامپيوترهاي اپل با رقبا بدل شده است. اپل اولين‌بار از تراشه‌ي M1 در لپ‌تاپ‌هاي مك بوك اير، مك ‌بوك پرو و كامپيوتر كوچك Mac Mini استفاده كرد و حالا آي‌مك و آيپد پرو نيز از آن قدرت مي‌گيرند.

اپل سيليكون برخلاف تراشه‌هاي رايج بازار كامپيوتر از معماري مبتني بر ARM بهره مي‌برد. بهاي اين تغيير بزرگ آن است كه بايد سيستم‌عامل macOS و نرم‌افزارهاي مبتني بر آن نيز با معماري آرم سازگار شوند. مهم‌ترين مزيت تراشه‌ي M1 درمقايسه‌با رقبا مصرف پايين‌تر و متقابلا طول عمر باتري بالاتر در دستگاه‌هاي قابل‌حمل است.

مشخصات

iMac 24 2021

iMac 21.5 Early 2019

ابعاد نمايشگر

۲۴ اينج

۲۱٫۵ اينچ

رزولوشن

۴۴۸۰ در ۲۵۲۰

۴۰۹۶ در ۲۳۰۴

پردازنده

پردازنده‌ي اختصاصي اپل M1 با ۸ هسته‌ي پردازشي

پردازنده ۴ هسته‌اي اينتل Core i3 8100

پردازنده‌ي ۶ هسته‌اي اينتل Core i5 8500

پردازنده گرافيكي

پردازنده‌ي گرافيكي ۷ هسته‌اي يكپارچه در M1 (نسخه‌ي پايه)

پردازنده‌ي گرافيكي ۸ هسته‌اي يكپارچه در M1

AMD Radeon Pro 555x

AMD Radeon Pro 560x

حافظه‌ي ذخيره‌سازي

۲۵۶ گيگابايت در نسخه‌ي پايه

حداكثر حافظه‌ي قابل سفارش نامعلوم است

۲۵۶ گيگابايت در نسخه‌ي پايه

قابل سفارش با حافظه‌ي يك ترابايتي فيوژن

حافظه‌ي رم

۸ گيگابايت در نسخه‌ي پايه

حداكثر حافظه‌ي قابل سفارش نامعلوم است

۸ گيگابايت در نسخه‌ي پايه

قابل سفارش تا ۶۴ گيگابايت

اتصالات

دو پورت USB 4 / تاندربولت (USB-C)

دو پورت USB 3 (USB-C، در نسخه‌ي پايه وجود ندارد)

درگاه اترنت گيگابيتي (در نسخه‌ي پايه وجود ندارد)

جك هدفون

۴ پورت USB 3.0

شكاف كارت حافظه‌ي SD

جك هدفون

دو پورت تاندربولت (USB-C)

ارزش

۱۲۹۹ دلار نسخه‌ي پايه

۱۲۹۹ دلار

آي‌مك‌هاي جديد به لطف استفاده از تراشه‌ي ۸‌هسته‌اي M1 در يك ثانيه بالا مي‌آيند و در دسترس متخصص قرار مي‌گيرند. قدرت پردازش آي‌مك‌هاي جديد ۸۵ درصد و قدرت پردازش گرافيكي آن‌ها نيز ۲ برابر سريع‌تر از نسل قبلي شده است. اين كامپيوتر در زمينه‌ي هوش مصنوعي ۳ برابر سريع‌تر از نسل گذشته عمل مي‌كند. اپل مي‌گويد آي‌مك جديد بازده بسيار خوبي نيز در نرم‌افزار تدوين ويديوي فاينال‌كات دارد و مي‌تواند بدون افت فريم، قابليت تدوين هم‌زمان ۵ استريم 4K يا يك استريم 8K را دراختيار متخصص بگذارد.

مرجع متخصصين ايران iMac M1 -  آي مك ام وان آبي و صورتي در محيط كار

iMac جديد از نمايشگر ۲۴ اينچي (ابعاد دقيق ۲۳٫۵ اينچ) با وضوح 4.5K بهره مي‌برد؛ اپل مي‌‌گويد نمايشگر جديد بيش‌از يك ميليارد رنگ را به‌‌تصوير مي‌كشد و روشنايي آن به ۵۰۰ نيت مي‌رسد. آي‌مك ۲۴ اينچي تمام فضاي رنگي گسترده‌ي P3 را پوشش مي‌دهد و از فناوري True Tone براي تنظيم خودكار دماي رنگ‌ها بسته به شرايط محيطي همراهي مي‌كند.

آي‌مك‌هاي جديد اسپيكرهاي قدرتمند، ميكروفن بسيار خوب و به گفته‌ي اپل دوربين عالي دارند. كامپيوتر روميزي اپل از دو جفت ووفر با قابليت خنثي‌سازي نيروي حاصل از جابه‌جايي مخروطي اسپيكر براي جلوگيري از لرزش بدنه‌ي دستگاه بهره مي‌برد، اين ووفرها صداي فركانس‌پايين غني‌تري توليد مي‌كنند، هركدام از ووفرها را نيز يك توئيتر همراهي مي‌كند تا در نهايت صدايي رسا با فركانس‌هاي مياني و بالايي شفاف توليد شود.

كوپرتينونشين‌ها به يكي از درخواست‌هاي مهم متخصصان مبني بر ارتقاء دوربين آي‌مك‌ها واكنش مثبت نشان داده و در آي‌مك جديد علاوه بر دوربين، ميكروفن‌ها را نيز ارتقاء داده‌اند تا متخصصان بتواند در اين كامپيوتر از تماس ويديويي با كيفيت مطلوب بهره ببرند. رزولوشن دوربين به 1080p ارتقاء يافته و حسگر دوربين نيز بزرگ‌تر شده است، از سوي ديگر به‌لطف ISP و موتور پردازش عصبي M1، تصاوير گستره‌ي ديناميكي وسيع‌تر، نويز كمتر و تراز سفيدي بهتري خواهند داشت.

مرجع متخصصين ايران تمام رنگ هاي آي مك

آي‌مك جديد به لطف استفاده از تراشه‌ي M1، تنها ۱۱٫۵ ميلي‌متر ضخامت دارد و بسيار بي‌صدا و خنك كار مي‌كند؛ البته اپل دو فن بسيار كوچك را نيز در اين كاميپوتر تعبيه كرده‌اند تا انتقال گرما در كارهاي سنگين به خوبي انجام شود. آي‌مك جديد به‌لطف تغييرات ايجادشده در سخت‌افزار و سيستم خنك‌كننده، اكنون بالغ‌بر ۵۰ درصد كوچك‌تر از نسل گذشته است.

كابل پاور آي‌مك جديد اپل به‌صورت مغناطيسي و شبيه به كابل‌هاي قديمي مگ‌سيف است كه به پشت دستگاه متصل مي‌شود. درگاه اترنت گيگابيتي نيز به آداپتور برق ورودي متصل شده و كابل مگنتي در واقع نقش اتصال برق و شبكه را ايفا مي‌كند. اين ويژگي تنها در دو مدل غيرسفارشي بالاتر در دسترس خواهد بود و مدل پايه چنين قابليتي ندارد.

مدل پايه‌ي آي‌مك جديد از ۲ درگاه USB 4 با همراهي از تاندربولت ۳ بهره مي‌برد؛ اما در دو مدل غيرسفارشي بالاتر، ۲ پورت USB 3 نيز به مجموعه‌ي پورت‌ها افزوده مي‌شود. 

مدل پايه‌ي آي‌مك‌هاي جديد داراي ۸ گيگابايت حافظه‌ي رم و ۲۵۶ گيگابايت حافظه‌ي ذخيره‌سازي SSD است. تراشه‌ي M1 در اين مدل از ۷ هسته‌ي گرافيكي قدرت مي‌گيرد. توجه داشته باشيد كه تمام مدل‌هاي غيرسفارشي آي‌مك جديد از ۸ گيگابايت رم بهره مي‌برند؛ اما حافظه‌ي ذخيره‌سازي در گران‌ارزش‌ترين مدل غيرسفارشي به ۵۱۲ گيگابايت مي‌رسد.

مرجع متخصصين ايران لولاي آي‌مك ام وان اپل - hinge imac m1

اپل در كنار آي‌مك جديد يك كي‌برد و ماوس و ترك‌‌پد جديد نيز رونمايي كرد كه از انديشه متخصصين رنگ‌بندي با كامپيوترها هم‌خواني دارند. صفحه‌كليد جديد اپل از حسگر اثرانگشت تاچ‌آي‌دي بهره مي‌برد تا از آن براي لاگين كردن به‌جاي ورود رمز عبور استفاده كرد؛ البته در مدل پايه، حسگر اثرانگشت در دسترس نيست. 

ارزش مدل پايه‌ي آي‌مك‌هاي جديد ۱۲۹۹ دلار است؛ اما دو مدل غيرسفارشي ديگر نيز با برچسب‌هاي ارزشي ۱۴۹۹ و ۱۶۹۹ دلار وجود دارند. اين كامپيوترها از ۳۰ آوريل در دسترس خواهند بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات