سازمان نظام پزشكي نسبت‌به بازگشايي مدارس هشدار داد

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رئيس كل سازمان نظام پزشكي در نامه‌اي به وزير يادگيري و پرورش درخواست كرده تا در بازگشايي مدارس بازنگري كند و در روزهاي شيوع كرونا به استفاده از فضاي مجازي جهت يادگيري نگاهي جدي‌تر داشته باشد.
تبليغات

محمدرضا ظفرقندي در نامه‌اي به وزارت يادگيري و پرورش، با تأكيد بر وضعيت قرمز بسياري از استان‌هاي كشور، تأكيد يادگيري و پرورش بر بازگشايي حضوري مدارس را غيرمنتظره خواند. وي بازگشايي مدارس در شرايط خطير شيوع بيماري كوويد ۱۹ را موجب تحميل بيماران بيشتر بر جامعه‌ي پزشكي و كادر درمان دانست و نگراني‌هاي خانواده‌ها را نيز قابل‌توجه اعلام كرد.

در نامه‌ي ظفرقندي به وزارت يادگيري و پرورش تأكيد شده است كه با وجود ابلاغ بخشنامه‌ها، امكان عملي و مطمئني براي رعايت اصول سه‌گانه‌ي محافظتي و بهداشتي بخصوص در پايه دبستان وجود ندارد.

محمدرضا ظفرقندي موارد ذكر شده در بخشنامه‌ي ابلاغي معاون وزارت يادگيري و پرورش را از بسياري جهات، غير علمي و داراي تناقض دانست. به گفته‌ي رئيس كل سازمان نظام پزشكي، اكثر موارد تسري بيماري در دوره‌ي بدون علامت (كمون) است و لذا عدم حضور دانش آموزان در ايام علامت‌دار، به حل اشكال انتقال بيماري كمكي نخواهد كرد. وي عدم حضور مراقبان بهداشتي در بسياري از مدارس و نيز عدم آمادگي خانواده‌ها و مدارس براي تنظيم برنامه‌هاي ابلاغي در مورد بازگشايي حضوري و رفت‌و‌آمد دانش آموزان را از ديگر دلايل انتقال كوويد ۱۹ به‌دنبال بازگشايي حضوري مدارس دانست.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي با اشاره به كشورهايي كه در كنترل ويروس كرونا شرايط بهتري داشته‌اند و نرخ مرگ‌ومير كرونا در آن كشورها حتي كمتر از يك‌صدم كشور ايران محاسبه شده است، بازگشايي مدارس در ايران را بي احتياطي دانست. ظفرقندي از انديشه متخصصين علوم اپيدميولوژي و بهداشت در شرايط همه‌گيري بيماريهاي واگيردار مانند كرونا، مدارس را جزو اولين محل‌ها براي تعطيل شدن و همچنين يكي از آخرين محل‌ها براي بازگشايي اعلام كرد.

دكتر محمدرضا ظفرقندي به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرايط بحراني موجود، درخواست جدي خود مبني بر بازنگري در ابلاغيه‌ي يادگيري‌و پرورش و اهتمام بيشتر به استفاده از يادگيري در فضاي مجازي و از راه دور را اعلام كرد.

عباس آقازاده، رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي ايران پيش از بازگشايي مدارس، در نامه‌اي به ستاد ملي مبارزه با كرونا درخواست كرد تا از بازگشايي حضوري مدارس در كليه‌ي مناطق كشور جلوگيري كنند چرا كه اين موضوع منجر به وقوع يك فاجعه‌ي انساني در كمترين فاصله زماني مي‌شود.

رئيس‌جمهور نيز امروز در مراسم الكترونيك آغاز سال تحصيلي اعلام كرد كه دوگانگي سلامت و يادگيري و دوگانگي خانه و مدرسه، همانند دوگانگي نان و جان نادرست و دروغ است. به‌گفته‌ي حسن روحاني، هر كسي كه معتقد است يادگيري بايد تعطيل شود، درواقع موافق با توقف پيشرفت، رشد و تعالي كشور است. روحاني تصريح كرد امسال سال انضباط دقيق دانش‌آموزان است؛ نظم و انضباطي كه چيزي از پادگان‌هاي نيروهاي مسلح كم ندارد.

باتوجه‌به شرايط خطير كنوني جامعه و نرخ مرگ‌ومير بالاي روزانه براثر ابتلا به كرونا، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه بازكردن مدارس منجر به اتفاقات ناخوشايندي شود؛ چه بسا كه به گفته‌ي بسياري از متخصصان، بيمارستان‌ها و آي سي يوهاي ايران از امكانات و متخصصان كافي در زمينه‌ي رسيدگي به كودكان برخوردار نيستند.

در شرايط كنوني و به‌دنبال نگراني‌هاي به وجودآمده، آيا شما با بازگشايي مدارس به‌صورت حضوري موافق هستيد؟ هم انديشي ها خود را با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات