آيا شيائومي مي‌تواند به دومين برند پرفروش بازار موبايل‌هاي هوشمند تبديل شود

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شيائومي با عملكرد رضايت‌بخش در بازارهاي جهاني و محدوديت‌هاي اعمال‌شده بر هواوي، مي‌تواند به دومين برند پرفروش بازار موبايل هوشمند تبديل شود.
تبليغات

شيائومي در آوريل سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) با ۸ شريك تجاري و تمركز بر ساخت موبايل‌ هوشمند ارزان‌ارزش، باكيفيت و ديگر تجهيزات الكترونيكي در پكن تأسيس شد. اين شركت نه به ‌خاطر سابقه‌ي زياد بلكه به سبب رويكرد صحيحي كه در حوزه‌ي بازاريابي پيش گرفت، امروز يكي از قدرتمندترين شركت‌هاي حوزه‌ي فناوري به‌حساب مي‌آيد. حال شيائومي به‌واسطه‌ي عملكرد رضايت‌بخش و شرايط حاكم بر بازار، مي‌تواند جايگاه هواوي، ديگر برند محبوب چيني كه اين روزها حال روز خوبي ندارد تصاحب كند و نيم‌نگاهي نيز به جايگاه اپل و سامسونگ داشته باشد.

هواوي قبل از ممنوعيت فلج‌كننده‌ي ايالات متحده آمريكا، به‌ دنبال آن بود كه خود را هرچه بيشتر به رقيب ديرينه‌اش سامسونگ نزديك و سهم بيشتري از بازار تصاحب كند و تا حدودي اين امر را محقق كرد. هواوي در رقابت با اپل توانست سهم بيشتري از فروش موبايل‌ هوشمند كسب كند و تا قبل از محدوديت‌هاي آمريكا چندين سال با قدرت در جايگاه دوم پرفروش‌ترين برندهاي جهان تكيه زده بود. هواوي حتي در سه‌ماهه‌ي دوم سال جاري ميلادي توانست براي اولين ‌بار و به‌صورت مقطعي، از سامسونگ عبور كند؛ اما اين امر تا حدودي به دليل تركيبي از شرايط بي‌سابقه‌ي بازار به‌ دنبال همه‌گيري ويروس كرونا بود. هواوي درست در زماني به اين مهم دست يافت كه چين در حال بازگشايي بازارها و مراكز فروش بعد از پيك اول همه‌گيري ويروس كرونا بود؛ درحالي‌كه در آن مقطع تمامي فروشگاه‌هاي سامسونگ و اپل در اروپا و آمريكاي شمالي به‌صورت كامل تا ماه‌ها تعطيل بود و به تبع آن، لطمه‌ي شديدي به فروش اين دو شركت وارد شد.

درواقع آخرين آمار سه‌ماهه‌ي سوم ۲۰۲۰ نشان مي‌دهد كه برتري هواوي به دليل بازگشايي بازارهاي چين در بازه‌ي زماني مشابه بوده، زيرا طبق همين آمار، فروش هواوي رفته‌رفته با كاهش مواجه شده است. كاهش فروش هواوي به‌واسطه‌ي تحريم‌هاي آمريكا، شانس ديگر برندها را براي موفقيت در بازار هموارتر كرده و گويي شيائومي بيشترين بهره را از اين ماجرا به ‌دست آورده است.

مرجع متخصصين ايران شيائومي در برابر هواوي / xiaomi vs huawei

شيائومي در هفته‌ي گذشته نتايج مالي سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۲۰ خود را منتشر كرد و بر اساس گزارش‌هاي آن، ميزان حمل‌و‌نقل محموله‌هاي موبايل هوشمند اين شركت در مقايسه با سال گذشته به‌ ميزان چشم‌گير ۴۵ درصد رشد كرده است. چندي پيش انجمن آماري Counterpoint Research گزارش داد كه كسب‌و‌كار موبايل‌ هوشمند هواوي در مقايسه ‌با بازه‌ي زماني سال گذشته، با ۲۴ درصد كاهش توانسته است ۱۴ درصد از سهم بازار جهاني را به دست آورد و شيائومي در همان بازه‌ي زماني ۱۳ درصد سهم بازار جهاني را دراختيار داشت. با توجه ‌به اشكالات هواوي، پيش‌بيني مي‌شود شيائومي سهم بيشتري از هواوي تصاحب كند و به محبوب‌ترين برند چيني تبديل شود.

مرجع متخصصين ايران كشورهايي كه شيائومي در آن ۵ برند پرفروش است

طبق گفته‌هاي مؤسسه‌ي كانترپوينت، رشد ۴۵ درصدي شيائومي بسيار رقم چشم‌گيري است؛ زيرا ديگر بازيگران برتر بازار، در بازه‌ي زماني مشابه با كاهش فروش مواجه شده‌اند و سامسونگ تنها ۲ درصد رشد داشته است. شيائومي در چند سال گذشته، تصاحب بازارهاي سنتي هواوي در اروپا و خاورميانه و تا حدودي آفريقا را هدف قرار داده و در عين ‌حال بازارهاي اصلي خود (چين و هند) را مديريت كرده است. شيائومي در سه‌ماهه‌ي سوم ۲۰۲۰ در بازار اروپا از هواوي پيشي گرفت و اكنون جزو پنج برند برتر ازلحاظ فروش در ۵۴ كشور و برترين فروشنده‌ي موبايل هوشمند در ۱۰ كشور محسوب مي‌شود.

دليل موفقيت شيائومي اين است كه اين شركت از مدت‌ها پيش خود را به يك بازار خاص محدود نكرده و به اصطلاح تمامي تخم‌مرغ‌هاي خود را در يك سبد قرار نداده و اكنون اين استراتژي در حال نتيجه دادن است. بر اساس گزارش مالي شيائومي، اين شركت ۵۵ درصد از درآمد خود را از بازارهاي خارج از خاك چين به ‌دست آورده؛ اين به‌ معني آن است كه اين برند مي‌تواند به بازارهاي داخلي و خارجي براي كسب درآمد تكيه كند. حركت شيائومي به‌نوعي استراتژي هواوي در بازارهاي بين‌المللي را يادآوري مي‌كند؛ هواوي با همين شيوه در مقطعي به پرفروش‌ترين برند جهان تبديل شد. علاوه ‌بر اين، شيائومي همكاري با اپراتورهاي مخابراتي را در پيش گرفته و در نبود هواوي به برندي جذاب براي اپراتورهاي موبايل تبديل شده است. طبق گفته‌هاي شيائومي، اين شركت با ۵۰ شركت مخابراتي و ۱۰۰ شركت فرعي در ۵۰ كشور براي پوشش مناسب موبايل‌هاي هوشمندش همكاري دارد.

يكي از دلايل اصلي رشد شيائومي در ساليان اخير، قطعا بخش موبايل مقرون‌به‌صرفه‌ي اين شركت بوده كه به‌طور مداوم باعث رشد اين برند شده است؛ به‌طوري‌كه با توجه ‌به رتبه‌بندي Cnalys، موبايل‌هاي مقرون‌به‌صرفه‌ي شيائومي در ليست ۱۰ موبايل محبوب سراسر جهان در سه‌ماهه‌ي نخست و سوم سال ۲۰۲۰ قرار داشته‌اند. با اين‌ حال چالش بزرگ شيائومي بخش پرچم‌دارها و حق بيمه در بازار جهاني است. شيائومي مدتي است سعي دارد بهترين و بالارده‌ترين موبايل‌هاي خود را عرضه كند.

در گذشته، موبايل‌هاي بالارده‌ي Mi به‌ پرچم‌داران ارزان‌ارزشي مانند سري Mi 8 و Mi 9 محدود مي‌شدند؛ اما به‌تازگي شيائومي در رويكردي جديد، افزايش ارزش موبايل‌هاي پرچم‌دارش را در انديشه متخصصين گرفته و در سال گذشته، لي ژوئن مديرعامل اين شركت به افزايش ارزش موبايل‌هاي شيائومي اشاره كرده است. او اذعان داشت كه آن‌ها ديگر موبايل پرچم‌دار زير ۳۰۰۰ يوان (۴۴۷ پوند) توليد نخواهند كرد.

مرجع متخصصين ايران شيائومي مي ۱۰ / xiaomi mi 10

شيائومي، Mi 10 را اوايل سال جاري ميلادي با ارزشي بيشتر در مقايسه با گذشته رونمايي و عرضه كرد. درواقع اين موبايل كمي گران‌تر از نسل گذشته و در دو نسخه‌ي استاندارد و پرو با ارزش ۳۹۹۹ يوان (۵۷۳ دلار) و ۴۹۹۹ (۷۱۶ دلار) در بازار چين عرضه شد؛ اما به دليل تعرفه‌هاي مالياتي، ارزش آن در كشورهاي اروپايي و آمريكا بسيار بيشتر و ۷۹۹ يورو (۹۵۲ دلار) و ۹۹۹ يورو (۱۱۹۱ دلار)  تعيين شده است. البته شيائومي هنوز پرچم‌داران ارزان‌ارزش سري Mi موسوم به Mi 10T را ارائه مي‌دهد؛ اما اگر قصد دارد مانند سامسونگ و هواوي و اپل سهم و سود بيشتري از بازار پرچم‌دارها داشته باشد، بايد برترين موبايل‌هاي خود را با ويژگي‌هايي مانند مقاومت در برابر آب، صفحه‌نمايش بهتر و موارد ديگر عرضه كند تا انديشه متخصصين متخصصان را به سمت موبايل‌هاي پرچم‌دار خود جلب كند.

شيائومي با ورود به بازار پرچم‌دارها بايد با سازنده‌هايي همچون سامسونگ و اپل رقابت كند. گلكسي S20 FE  و آيفون ۱۲ و ۱۲ ميني در بازار اروپا و آمريكا ارزش مناسبي دارند و براي اكثر مصرف‌كنندگان برندهاي آشنايي هستند و در اولويت قرار مي‌گيرند؛ بنابراين اگر شيائومي بتواند محصولات خوبي ارائه دهد، مي‌تواند نگاه متخصصان را از پرچم‌دارهاي اپل و سامسونگ به سمت خود تغيير دهد.

مرجع متخصصين ايران نمودار پنج برند پر فروش بازار پرچم‌دارها

به گزارش مؤسسه‌ي آماري Counterpoint، شيائومي به ‌لطف Mi10 و Mi Note 10، در سه‌ماهه‌ي نخست ۲۰۲۰ بين پنج برند پرفروش موبايل‌ پرچم‌دار بيشتر از ۴۰۰ دلار قرار گرفته است. با‌اين‌حال فقط ۲ درصد از سهم اين بازار را به خود اختصاص داده و سهم عمده‌ي بازار بين سه شركت اپل، سامسونگ و هواوي با سهم ۱۲ درصدي تقسيم شده است. حال باتوجه‌به محدوديت‌هاي هواوي در بازارهاي جهاني و طبيعتا كاهش فروش، انتظار مي‌رود شيائومي سهم بيشتري از اين بازار كسب كرده باشد.

همان‌طور كه گفته شد، با همه‌گيري ويروس كرونا و عدم اطمينان اقتصادي و همراه ‌شدن با اشكالات هواوي، شرايطي ايده‌آل براي درآمد ساير برندها از جمله شيائومي ايجاد شده است. با اين‌ حال برندهاي توليدكننده موبايل‌ پرچم‌دار سود بيشتري در مقايسه‌ با تلفن‌هاي ارزان‌ارزش به دست مي‌آورند و اگر شيائومي اميدوار است  در اين رقابت با اپل و سامسونگ هم‌رده قرار گيرد، بايد پرچم‌دارهاي خود را بيش از هر زمان ديگري ارتقا و بازاريابي خود را در كشورهاي اروپايي گسترش دهد.

سؤال اصلي اين است كه آيا شيائومي مي‌تواند جايگاه دوم پرفروش‌ترين برندهاي ۲۰۲۱ را كسب كند؟ اين يك سؤال بزرگ است و سياست‌ دولت بايدن در قبال هواوي مي‌تواند در پاسخ آن تأثيرگذار باشد. به‌عنوان ‌مثال، بازگشت سرويس‌هاي گوگل براي هواوي يك پيروزي بزرگ محسوب خواهد شد؛ اما همچنان بايد براي اعتبار ازدست‌رفته‌اش دوچندان تلاش كند. 

شيائومي در سال آينده‌ي ميلادي علاوه ‌بر رقابت با سامسونگ و رقابت بالقوه با هواوي، با چالش‌هايي از قبيل ويوو، ريلمي و اوپو رو‌به‌رو خواهد شد. درواقع هر سه برند فعاليت‌هاي خود را به‌تازگي در اروپا شروع كرده و به ‌طرز فزاينده‌اي فعاليت‌هاي خود را گسترش داده‌اند. شيائومي طي ساليان گذشته سرمايه‌گذاري خود را در زمينه تحقيق ‌و توسعه افزايش داده و در سال ۲۰۱۹ حدود ۷٫۵ ميليارد يوان (۱٫۱۴ ميليارد دلار) صرف تحقيق ‌و توسعه كرده است كه در مقايسه با سال ۲۰۱۸، رشد ۲۹٫۷ درصدي نشان مي‌دهد. شيائومي ادعا مي‌كند كه اين رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ ميليارد يوان (۱٫۵ ميليارد دلار) افزايش يافته است. البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين ارقام در مقايسه با هزينه‌ي تحقيق ‌و توسعه ۱۵ ميليارد دلاري هواوي رقم ناچيزي محسوب مي‌شود. انتظار مي‌رود شيائومي با ارائه‌ي قابليت‌هايي از جمله شارژ سريع‌تر، دوربين سلفي زير نمايشگر، فناوري بي‌سيم UWB و ارزش‌ رقابتي نيم‌نگاهي به رتبه‌ي دوم پرفروش‌ترين برندهاي ۲۰۲۱ داشته باشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات