آمريكا شركت SMIC را به فهرست سياه خود اضافه مي‌كند

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با ادامه يافتن تنش‌هاي ايالات متحده و چين، دولت ترامپ به‌زودي SMIC، بزرگ‌ترين كارخانه‌ي ريخته‌گري چين را به فهرست سياه خود اضافه مي‌كند.
تبليغات

مدتي است كه تنش‌هاي تجاري بين آمريكا و چين شدت گرفته و بسياري از شركت‌ها را تحت‌تأثير قرار داده است. قطعا هواوي مهم‌ترين شركتي محسوب مي‌شود كه از اين تنش‌ها به‌شدت ضربه خورده است. طبق ادعاي دولت ترامپ، هواوي به‌دليل روابط نزديك با دولت چين تحريم و از مراوده با شركت‌هاي آمريكايي منع شده است. حال براساس اخبار منتشرشده، SMIC، بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي محصولات نيمه‌هادي چين، نيز به جمع هواوي و چندين شركت ديگر پيوسته است تا توليد پردازنده براي محصولات چيني، به‌خصوص هواوي، سخت‌تر از هر زمان ديگري شود.

به‌گزارش روئيترز، SMIC، يكي از سازندگان بزرگ تراشه در جهان، در ميان چهار شركتي است كه وزارت دفاع ايالات متحده قصد دارد آن‌ها را به‌عنوان شركت‌هاي تحت مالكيت يا كنترل ارتش چين تعيين كند. براساس فرمان اجرايي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا، قرار است از ۱۱ ژانويه‌ي ۲۰۲۱ (۲۲ دي ۱۳۹۹)، سرمايه‌گذاران آمريكايي از خريد اوراق بهادار شركت‌هاي موجود در فهرست سياه منع شوند.

مرجع متخصصين ايران ترامپ / Trump

شركت SMIC در بيانيه‌اي به خبرگزاري روئيترز اعلام كرده است كه به ارتباط سازنده و علني با دولت آمريكا ادامه مي‌دهد و ارتباطي ميان آن و ارتش چين وجود ندارد و تراشه‌هاي خود را به ارتش نمي‌فروشد. SMIC، بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي نيمه‌هادي در چين، حدود ۴ درصد از كل توليدات نيمه‌هادي در سراسر جهان را دراختيار دارد و طبق برآورد شركت تحقيقات TrendForce، مشتريان آمريكايي اين شركت را كوالكام و برادكام و تگزاس اينسترومنتز تشكيل داده‌اند.

درحال‌حاضر، ۳۱ شركت در فهرست سياه وزارت دفاع ايالات متحده آمريكا قرار دارند و به‌گزارش روئيترز، SMIC فقط يكي از چهار شركت جديدي است كه وزارت دفاع قصد دارد آن را اين فهرست اضافه كند. ناگفته نماند سه شركت ديگر شركت فناوري ساخت‌وساز چين و مشاور مهندسي بين‌المللي چين و شركت نفت فلات قاره چين (CNOOC) هستند.

SMIC مي ۲۰۱۹ (ارديبهشت ۱۳۹۸) نام خود را از فهرست بورس نيويورك موسوم به NYSE خارج و اعلام كرد دليل اين امر محدوديت حجم معاملات و هزينه‌هاي اداري هنگفت است و به جنگ تجاري ايالات متحده مربوط نمي‌شود. همچنين در فهرست سياه وزارت دفاع آمريكا، هواوي و ساير شركت‌هاي فناوري چيني حضور دارند.

SMIC در گذشته با محدوديت‌هايي مبني‌بر نبود امكان خريد تجهيزات ريخته‌گري آمريكايي مواجه شده بود و ابتداي اكتبر (آبان)، به سهام‌دارانش گفت محدوديت‌هاي صادراتي ايالات متحده روي توليد آن تأثير منفي خواهد گذاشت. حدود ۵۰ درصد از تجهيزات SMIC از آمريكا تأمين مي‌شود و اعمال تحريم آمريكا زنجيره‌ي تأمين اين شركت را با اشكالاتي مواجه مي‌كند كه ممكن است روي توليد حسگرهاي CMOS و PMIC (مديريت جامع مدار برق) تأثير منفي بگذارد.

دولت ترامپ با فرمان اجرايي جديد و احتمال قرارگرفتن چهار شركت چيني بزرگ يادشده دركنار هواوي و ZTE و بايت‌دنس در فهرست سياه، تلاش خود را براي مقابله با گسترش نفوذ چين افزايش مي‌دهد؛ اما ممكن است بيستم ژانويه (اول بهمن) با روي‌كار‌آمدن جو بايدن، رئيس‌جمهور بعدي آمريكا، تغييري در اين سياست‌ها ايجاد شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات