اپل به رتبه چهارم پرفروش‌ترين برندهاي جهان در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ نزول كرد

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس آمار منتشرشده از گارتنر، اپل در سه‌ماهه‌ي سوم ۲۰۲۰ با فروش ۴۰٫۶ ميليون دستگاه آيفون و كاهش ۰٫۶ درصدي در مقايسه با سال گذشته، به جايگاه چهارم پرفروش‌ترين برندهاي موبايل هوشمند نزول كرده است.
تبليغات

بعد از شيوع ويروس كرونا در سراسر جهان و تغيير شيوه‌ي زندگي مردم و تعطيلي بسياري از كسب‌وكارها، ضرر هنگفتي به بسياري از صنايع، از جمله صنعت موبايل‌ هوشمند وارد شد. اين امر براي بعضي شركت‌ها مانند اپل بسيار گران تمام شد و باعث تأخير بيش از يك‌ماهه‌ي معرفي و عرضه‌ي خانواده‌ي آيفون ۱۲ شد. بر اساس آخرين آمار ارائه‌شده، كوپرتينويي‌ها با توجه‌ به همه‌گيري ويروس كرونا و تأخير در عرضه‌ي آيفون ۱۲، به رتبه‌ي چهارم پرفروش‌ترين برندهاي موبايل هوشمند در سه‌ماهه‌ي سوم سال نزول كرده‌اند.

به‌عنوان بخشي از ركود ناشي از ويروس كرونا، سهم اپل از بازار جهاني موبايل‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۲۰ ثابت مانده و سازنده‌ي آيفون را به جايگاه چهارم رسانده است. طبق برآوردهاي جديد شركت تحقيقاتي گارتنر (Gartner)، اپل با فروش ۴۰٫۶ ميليون دستگاه آيفون در بازه‌ي زماني منتهي به سپتامبر (شهريور)، ۱۱٫۱ درصد از سهم بازار جهاني را تصاحب كرده و در مقايسه ‌با بازه‌ي زماني مشابه در سال گذشته، افت فروش ۰٫۶ درصدي متحمل شده است. طبق اين آمار، اپل جايگاه سوم خود را در سه‌ماهه‌ي سوم از دست داده و به جايگاه چهارم نزول پيدا كرده است.

سامسونگ با رشد ۲٫۲ درصدي و فروش ۸۰٫۸ ميليون دستگاه موبايل هوشمند، توانسته است ۲۲ در صدر از سهم بازار جهاني را تصاحب كند. هواوي با وجود افت فروش شديد ۲۱٫۳ درصدي، با عرضه‌ي ۵۱٫۸ ميليون دستگاه موبايل هوشمند به بازار و سهم ۱۴٫۱ درصدي، جايگاه دوم خود را حفظ كرده است. در نقطه‌ي مقابل، شيائومي با يك جهش ۳۴٫۹ درصدي توانسته ۴۴٫۴ ميليون دستگاه موبايل هوشمند روانه‌ي بازار كند. شيائومي براي اولين ‌بار ۱۲٫۱ از سهم بازار را تصاحب كرده و با عملكرد درخشان، جايگاه سوم اپل را به خود اختصاص داده است. اوپو، ديگر برند چيني، با كاهش فروش ۲٫۳ درصدي در مقايسه با بازه‌ي زماني مشابه در سال قبل، ۲۹٫۹ ميليون دستگاه موبايل هوشمند به فروش رسانده و با سهم ۸٫۲ درصدي از بازار جهاني، در رتبه‌ي پنجم پرفروش‌ترين برندهاي موبايل هوشمند قرار گرفته است. با كاهش هزينه‌هاي مصرف‌كننده به دليل شيوع ويروس كرونا، فروش جهاني موبايل‌هاي هوشمند در مقايسه با سال گذشته، ۵٫۷ درصد كاهش يافته است. البته پس از بازگشايي برخي از بازارها، وضعيت در حال بهبود است.

طبق گفته‌هاي انشول گوپتا، مدير ارشد تحقيقاتي گارتنر، مصرف‌كنندگان در حال محدود كردن هزينه‌هاي اختياري خود هستند، حتي با شروع بهبود برخي از فعاليت‌ها و بازگشايي بازار، فروش جهاني موبايل‌ هوشمند از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تا سه‌ماهه‌ي سوم، رشد متوسطي تجربه كرده؛ اما اين به دليل تقاضاي سه‌ماهه قبلي بوده است. شركت‌هاي تحقيقاتي بازار مانند IDC در مورد تخمين ميزان فروش واحدهاي اپل سوابق مشكوكي دارند. در گذشته مديران اپل، از جمله تيم كوك، پيش‌بيني‌هاي سه‌ماهه‌ي اين انجمن آماري را رد كرده‌اند كه نشان مي‌دهد آمارها ممكن است تا حد زيادي نادرست باشند. البته نبايد فراموش كرد كه اپل در سه‌ماهه‌ي سوم به‌شدت آسيب ديد. غول فناوري معمولا در اواخر ماه سپتامبر مدل‌هاي جديد آيفون را به بازار عرضه مي‌كند. امسال اما توسعه و توليد موبايل‌هاي آيفون ۱۲ با تأخير بيش از يك‌ماهه رو‌به‌رو شد؛ زيرا با همه‌گيري ويروس كرونا تأمين‌كنندگان و شركاي چيني مجبور به كند كردن يا تعليق فعاليت‌هاي خود شدند و در نهايت، آيفون ۱۲ و ۱۲ پرو در اواخر اكتبر (مهر) و آيفون ۱۲ ميني و ۱۲ پرو مكس در اوايل نوامبر (آبان) به بازار عرضه شد. ازآنجاكه هيچ‌كدام از آيفون‌هاي جديد در اين گزارش آماري لحاظ نشده‌اند، انتظار مي‌رود فروش جهاني اپل در سه‌ماهه‌ي چهارم منتهي به سال نوي ميلادي با جهش چشم‌گيري مواجه شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات