رمز ارز فيسبوك از ليبرا به Diem تغيير نام داد

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رمز ارز ليبرا از اين پس با نام ديم شناخته مي‌شود. در پي تغيير نام اين رمزارز، سازمان مسئول آن يعني اتحاديه‌ي ليبرا نيز به اتحاديه‌ي ديم تغيير نام داد.
تبليغات

دست‌اندركاران پروژه‌ي رمزارز ليبرا (Libra) در اطلاعيه‌اي رسمي اعلام كردند براي نشان دادن آنچه خودشان «استقلال سازماني» خطاب مي‌كنند، اين رمزارز از امروز به ديم (Diem) تغيير نام مي‌دهد. پروژه‌ي ليبرا از مدت‌ها پيش آغاز به كار كرده و در تلاش است مجوزهاي لازم را دريافت كند و سپس به بازار عرضه شود. در ابتدا واكنش‌ها به اين پروژه شامل انتقادهاي گسترده بود؛ زيرا ليبرا از فيسبوك نشأت مي‌گرفت. همچنين اهدافي كه فيسبوك براي ليبرا تعيين كرده بود، در نگاه اول نشان مي‌داد ليبرا قرار است سيستم‌هاي مالي سنتي تحت مديريت دولت را تهديد كند و همين موضوع يكي ديگر از عوامل براي انتقاد از رمزارز مورد مباحثه شد.

سازمان مستقلي كه وظيفه‌ي اجرا كردن پروژه را بر عهده دارد و با نام اتحاديه‌ي ليبرا (Libra Association) شناخته مي‌شود، از اين پس قرار است اتحاديه‌ي ديم (Diem Association) نام داشته باشد. بلومبرگ در گزارشي اختصاصي مي‌نويسد رمزارز اين سازمان قرار است تحت نام ديم دلار (Diem Dollar) عرضه شود. ديم از زمان معرفي اوليه (با نام ليبرا) با چالش‌هاي متعدد مواجه شده است. شركاي تجاري عظيم ديم سال گذشته به‌ شكل متوالي به همراهي از اين پروژه پايان دادند و گفتند دليل اصلي‌شان براي انجام اين كار، ماهيت مباحثه‌برانگيز و جدال‌آميز ديم بوده است.

يكي ديگر از دلايلي كه باعث شد بسياري از شركت‌ها از پروژه كنار بكشند، موانعي بود كه بر سر راه ديم براي دريافت مجوز عرضه قرار گرفتند. قانون‌گذاران آمريكايي نگراني زيادي درباره‌ي ديم داشتند و به‌همين دليل نگذاشتند عرضه‌ي اين رمزارز اتفاق بيافتد. سال گذشته در كميته‌ي خدمات مالي مجلس نمايندگان ايالات متحده، جلسه‌ي استماع برگزار شد و در جريان برگزاري آن، اعضاي كنگره به‌وضوح بي‌اعتمادي خود ‌به فيسبوك را نشان دادند و سؤالاتي سختي با محوريت اهداف اصلي پروژه‌ي ديم از مارك زاكربرگ، مديرعامل فيسبوك، پرسيدند. 

رمزارز ديم احتمالا اوايل زمستان به‌عنوان سكه‌اي واحد با پشتوانه‌ي دلار عرضه مي‌شود

گزارش‌هاي جديد مي‌گويند ديم قرار است در آينده به‌ شكلي بسيار محدودتر از آنچه در ابتدا گفته مي‌شد، عرضه شود. بر اساس گزارش فايننشال تايمز، ممكن است ديم به‌عنوان سكه‌اي واحد با پشتوانه‌ي دلار عرضه شود. از قرار معلوم عرضه‌ي اوليه‌ي اين رمزارز در ژانويه‌ي ۲۰۲۱ (دي و بهمن ۱۳۹۹) اتفاق مي‌افتد.

در ابتدا قرار بود ليبرا سكه‌اي واحد با وابستگي به چند رمزارز باشد. با گذر زمان برنامه‌ تغيير كرد و قرار شد ليبرا در قالب چند سكه دردسترس قرار بگيرد كه هر يك از آن‌ها وابسته به نوع خاصي از رمزارز باشد . چند ماه پيش در اطلاعيه‌اي كه اتحاديه‌ي ديم منتشر كرد، گفته شد سكه‌هاي مورد مباحثه قرار است در نقش «مكمل براي ارزهاي داخلي» ظاهر شوند نه جايگزين آن‌ها.

استورات لوي،‌ مديرعامل اتحاديه‌ي ديم، در اطلاعيه‌ي جديد گفت: «پروژه‌ي ديم پلتفرمي ساده براي نوآوري‌هاي فين‌تك (Fintech) ارائه خواهد داد تا مسير پيشرفت فراهم شود و مشتريان و كسب‌وكارها بتوانند معاملات كم‌هزينه و بسيار امن را به ‌شكل فوري انجام دهند.»

فيسبوك در ابتدا ديم را نوعي رمزارز جريان اصلي جلوه داد كه متخصص مي‌توانست آن را به‌صورت الكترونيك و آفلاين خرج كند؛ چيزي شبيه به دلار. ديم قرار بود فرايند انتقال ديجيتال پول را سريع‌تر و ساده‌تر از امروز كند تا شركت‌هايي نظير فيسبوك بتوانند خدمات مالي خود را برپايه‌ي آن ارائه دهند. فيسبوك در ابتدا از برنامه‌هاي خود براي نوعي كيف پول ديجيتال با نام كاليبرا (Calibra) پرده برداشت كه قرار بود خدمات مالي اين شركت را ارائه دهد. اين اپليكيشن كيف پول اكنون به Novi تغيير نام داده است.

آنچه فيسبوك ادعا كرد بسيار هيجان‌انگيز بود و شك داريم كه اين شركت بتواند تمامي ادعاهاي خود را به حقيقت تبديل كند. در حال ‌حاضر به‌طور دقيق نمي‌دانيم ديم به چه صورت و در چه زماني عرضه مي‌شود؛ آنچه مي‌دانيم اين است كه اتحاديه‌ي ديم تلاش مي‌كند ارتباط اين رمزارز به فيسبوك را ازلحاظ ظاهري كمتر كند. در ابتدا بسياري از مردم به ليبرا به‌عنوان دلارِ كنترل‌شده توسط فيسبوك نگاه مي‌كردند و به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد ديم قرار است از اين لقب فاصله بگيرد.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي در اين مورد داريد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات