اپل تجارت با ويسترون را به حالت تعليق درآورد

يك‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس اخبار منتشرشده، اپل دومين‌بار در دو ماه گذشته تجارت با يكي ديگر از توليدكنندگان موبايل‌هاي آيفون را به حالت تعليق درآورده است.
تبليغات

ماه گذشته، اپل روابطش را با پگاترون، سومين توليدكننده‌ي بزرگ آيفون، به‌دليل كار اجباري دانشجويان در كارخانه‌هاي اين شركت تعليق كرد. حال گفته مي‌شود غول فناوري كوپرتينو به‌دنبال شورش‌هاي اخير در كارخانه‌ي ويسترون، روابطش را با شركت يادشده نيز تعليق كرده است. به‌نقل از گزارش‌هاي روئيترز و بلومبرگ، اپل بعد از پيداشدن تأمين‌كننده براي بهره‌برداري از نيروي سادهان كارخانه‌اي در هند، روابط با غول توليدي تايواني را «مشروط» كرده است؛ يعني تا زماني‌كه ويسترون كارهايش را اصلاح نكند، تجارت جديدي با اپل نخواهد كرد.

چندي پيش، تعداد زيادي از كاركنان شركت ويسترون، يكي از توليدكنندگان بزرگ موبايل‌هاي آيفون‌، به‌دليل دستمزدهاي ناچيز شورش كردند و خسارت‌هاي زيادي به كارخانه‌ي ويسترون در كشور هند زدند. طبق گزارش‌هاي مختلف، در شورش كارخانه‌ي مونتاژ آيفون ويسترون در شهر بنگلور هند بين صدها تا دو‌هزار نيروي ساده حضور داشته‌اند و تصاوير ويدئويي به‌دست‌آمده افرادي را نشان مي‌دهد كه به واحدهاي مونتاژ حمله و شيشه‌ها را خُرد و ماشين‌ها را واژگون مي‌كنند و درنهايت، آن‌ها را آتش مي‌زنند. ويسترون هزينه‌ي كل خسارت‌ها را ۴٫۳۸ ميليارد روپيه (۶۰ ميليون دلار) برآورد كرده است.

براساس گفته‌هاي روئيترز، اكنون بعد از مطالعه‌ها مشخص شده است كه اعتراض نيروي سادهان بحق بوده و دولت محلي در تحقيقات مقدماتي‌اش نمونه‌هاي جدي نقض حقوق كار را پيدا كرده است. گفته مي‌شود ويسترون دستمزدهاي كمتري به نيروي سادهان پرداخت و آن‌ها را به اضافه‌كاري مجبور مي‌كرد. افزون‌براين، خبرگزاري SCMP گزارش مي‌دهد پليس مشغول تحقيق روي سازمان‌هايي است كه نيروي سادهان قراردادي را به شركت ويسترون اعزام مي‌كردند.

افزون‌براين، ادعاهايي مبني‌بر سوءاستفاده‌ي واسطه‌ها از نيروي سادهان پيمان‌كاري و كاهش دستمزد آن‌ها مطرح شده است؛ زيرا پليس در جست‌وجوي نقش شش پيمان‌كار است كه به‌عنوان همكار براي ويسترون عمل مي‌كردند. گزارش شده است كه آنان نيروي سادهان را با قول پرداخت هزينه‌هاي اضافي، از رفتن به تعطيلات منصرف كرده و فريبشان داده‌اند. مستندات تحقيقات يادشده به اين نكته اشاره مي‌كند كه ۸،۵۰۰ متخصص ويسترون پيمان‌كار يا نيروي سادهان موقت بوده‌اند. اين در حالي است كه حق مجاز نيروي سادهان موقت براي ويسترون پنج‌هزار نفر تخمين زده مي‌شود. ويسترون در بيانيه‌اي از ماجراي پيش‌آمده عذرخواهي مي‌كند و مي‌گويد:

رفتار خود را بهبود مي‌بخشيم و تيم‌هايمان را از نو تغيير مي‌دهيم تا مطمئن شويم اين مسائل ديگر اتفاق نخواهد افتاد. درحال‌حاضر، خط تلفن ۲۴ ساعته‌اي براي شكايات و برنامه‌ي دستيار متخصص ايجاد شده است. ما مدير تجارت خود را نيز در هند اخراج كرده‌ايم.

غول فناوري كوپرتينو سابقه‌ي سياهي در زمينه‌ي تخلف‌هاي نيروي سادهي دارد و گزارش اخير حاكي از آن است كه اپل حتي وقتي مي‌داند اشكالي وجود دارد، از آن‌ها چشم‌پوشي مي‌كند. حال سؤال اصلي اين است: آيا اپل از اين موضوع مطلع بوده يا اكنون كه اين قضيه رسانه‌اي شده، به تعليق تجارت با كارخانه‌ي ويسترون مجبور شده است؟ انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي اين خبر چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات