اپل گزارش مالي سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ را منتشر كرد؛ رشد دورقمي در تمامي بخش‌ها

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش مالي اپل در سه‌ماهه‌ي نخست ۲۰۲۱، نشان مي‌دهد كه براي نخستين بار درآمد كوپرتينويي‌ها در يك فصل مالي از مرز ۱۰۰ ميليارد دلار فراتر رفته است.
تبليغات

روز گذشته، اپل نخستين گزارش مالي‌اش را در سال جاري ميلادي منتشر كرد كه در حقيقت، درآمد شركت را تا بازه‌ي زماني منتهي به دسامبر ۲۰۲۰ (آذر - دي ۱۳۹۹)، شامل مي‌شود. بنا بر گزارش اپل‌اينسايدر، غول دنياي فناوري با عملكردي خيره‌كننده و رشد ۲۱ درصدي در مقايسه با بازه‌ي مشابه در سال گذشته، توانسته درآمدي بالغ بر ۱۱۱٫۴ ميليارد دلار به ثبت برساند. در اين ميان، سود ناخالص از ۳۵٫۲ ميليارد دلار به ۴۴٫۳ ميليارد دلار افزايش يافته و هزينه‌هاي عملياتي از ۹٫۶ ميليارد دلار به ۱۰٫۸ ميليارد دلار رسيده است. اين در حالي است كه سود خالص ۳۳٫۵ ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه در مقايسه با ۲۵٫۶ ميليارد دلار سال گذشته رشد چشمگيري دارد. تيم كوك در اين باره مي‌گويد:

اين فصل براي اپل بدون كار خستگي‌ناپذير و ابتكار عمل هر يك از اعضاي تيم در سراسر جهان امكان‌پذير نبود. ما از استقبال مشتاقانه‌ي مشتريان از محصولات بي‌نظير و پيشرفته‌اي كه در طول يك فصل تعطيلات تاريخي تحويل داده‌ايم، بسيار خوشحاليم. ما بر اين موضوع متمركز شده‌ايم كه چگونه مي‌توانيم از طريق تلاش‌هايي مانند طرح ارزش نژادي، ابتكار عمل در عدالت و همچنين تعهد چندساله براي سرمايه‌گذاري ۳۵۰ ميليارد دلاري در سراسر ايالات متحده، به جوامعي كه بخشي از آن هستيم، در بازگشت به قدرت و ايجاد برابري كمك كنيم.

چندي پيش، اپل خانواده‌ي آيفون ۱۲ را به دليل همه‌گيري ويروس كرونا و بالطبع، محدوديت‌هاي زنجيره‌ي تأمين، با تأخير و در دو مرحله روانه‌ي بازار كرد. موبايل‌هاي يادشده براي اولين ‌بار از نسل پنجم شبكه‌ي موبايل (5G) بهره مي‌برند و تمامي آن‌ها به صفحه‌نمايش OLED مجهز شده‌اند. افزون بر اين، در بطن آن‌ها تراشه‌ي قدرتمند A14 وظيفه‌ي پردازش‌هاي سنگين را بر عهده دارد و ظاهرا اين ويژگي‌ها با استقبال بي‌سابقه‌ي خريداران مواجه شده است؛ به‌طوري كه درآمد بالا تا حدي به فروش فصلي آيفون ۱۲ بازمي‌گردد و درآمد اپل در اين بخش از ۵۶ ميليارد دلار در سال گذشته به ۶۵٫۶ ميليارد دلار رسيده است. ظاهرا تصميم اپل براي ارسال مدل‌هاي جديد در دو مرحله با اين هدف بوده است كه بخشي از فروش خانواده‌ي آيفون ۱۲ به سه‌ماهه‌ي نخست ۲۰۲۱ منتقل شود كه در فروش نهايي تأثيرگذار بوده است.

در گزارش اپل آمده است كه آيپد با ۱۱٫۲ درصد رشد و كامپيوترهاي مك با رشد ۱۸ درصدي، به ترتيب ۸٫۴ و ۸٫۷ ميليارد دلار درآمدزايي داشته‌اند. خدمات يكي ديگر از بخش‌هاي مهم درآمدي كوپرتينويي‌ها محسوب مي‌شود و با عملكرد فراتر از انتظار و رشد ۴۱ درصدي در مقايسه با سال گذشته، درآمد ۱۵٫۷ ميليارد دلاري به ثبت رسانده است. درآمد پوشيدني‌ها، لوازم خانگي و لوازم جانبي از ۱۰٫۱ ميليارد دلار به ۱۲٫۹۷ ميليارد دلار در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ افزايش يافته است. گفته مي‌شود ۶۴ درصد از درآمد اپل را فروش بين‌المللي تشكيل داده است. هيئت‌مديره‌ي اپل پيش‌پرداخت سود سهام اين شركت را ۰٫۲۰۵ دلار براي هر سهم تعيين كرده است كه از تاريخ ۸ فوريه ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹)، به سهام‌داران باسابقه تحويل داده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران نمودار درآمد اپل از محصولاتش در گزارش مالي Q1 2021

اپل در نيمه‌ي دوم سال ۲۰۲۰، در يك فصل پاييزي شلوغ و پركار، سه رويداد بزرگ براي معرفي محصولات خود از جمله خانواده‌ي آيفون ۱۲، اپل واچ سري ۶، آيپد اير ۴، مك‌هاي مبتني بر آرم، هوم‌پاد ميني و... برگزار كرد و گمان مي‌رود كه محصولات يادشده با استقبال خريداران مواجه شده‌اند. افزون بر اين، غول فناوري كوپرتينو در واپسين روزهاي سال ۲۰۲۰ با تصميمي غير منتظره، اولين هدفون دورموبايل‌ موسوم به ايرپاد مكس را به‌صورت مطبوعاتي رونمايي كرد؛ اما اين محصول فقط در روزهاي پاياني سه‌ماهه‌ي مالي قابل دسترس بود؛ بنابراين تأثير قابل توجهي بر ركورد درآمد نداشته است.

مدتي است كه اپل به دلايلي نامشخص از ارائه‌ي پيش‌بيني فصل‌هاي مالي آينده خودداري مي‌كند و طبيعتا گزارش جديد از اين قاعده مستثنا نيست؛ اما در بيانيه‌اي محتاطانه، لوكا مائستري مدير ارشد مالي، به‌نوعي اعلام كرده است كه رشد درآمد ساليانه‌ي اپل در گزارش مالي سه‌ماهه‌ي دوم ۲۰۲۱ با افزايش روبه‌رو خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات