افت ارزش سهام اينتل در پي ورود انويديا به حوزه‌ي پردازنده‌ مركزي سرور

سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مطالعه بازار نشان مي‌دهد در پي رونمايي انويديا از پردازنده‌ي مركزي گريس، ارزش سهام اينتل با افت ۴٫۱۸ درصدي مواجه شده؛ اما ارزش سهام انويديا افزايش پيدا كرده است.
تبليغات

به ‌دنبال انتشار اخبار رسمي با محوريت ورود انويديا به بازار پردازنده‌ي مركزي سرور، در ساعات پاياني دوشنبه ارزش سهام اينتل با افت ۴٫۱۸ درصدي مواجه شد. از طرفي در پايان روز گذشته، ارزش سهام انويديا ۵٫۶۲ درصد رشد كرد. به گزارش CNBC، انويديا به ‌خاطر توليد پردازنده‌ي گرافيكي و تراشه‌هايي براي هوش مصنوعي شركتي نام‌آشنا و تا پيش از اعلام اخبار ويژه، پردازنده‌ي مركزي توليد نمي‌كرد.

معماري جديد گريس (Nvidia Grace) كه فعلا براي پردازنده‌هاي مركزي كلاس ديتاسنتر معرفي شده است، نخستين جاه‌طلبي تيم سبز در حوزه‌ي CPU سرور محسوب مي‌شود و در تلاش است اينتل را در بازاري كه بيش از ۹۰ درصد از سهمش در اختيار اين شركت است، به چالش بكشد. اينتل در گزارش مالي خود اعلام كرد در سال ۲۰۲۰ موفق شده ۲۶٫۱ ميليارد دلار درآمد از واحد تجاري ديتاسنتر كسب كند (رشد ۱۱ درصدي سالانه). 

انويديا مي‌گويد پردازنده‌هاي سري گريس از معماري آرم استفاده مي‌كنند. آرم تفاوت‌هاي محسوسي با معماري x86 دارد كه در پردازنده‌هاي مركزي اينتل به كار رفته است.

جن سون هوانگ، مديرعامل انويديا، در مراسم شب گذشته‌ي GTC 2021 اعلام كرد گريس در كنار پردازنده‌ي گرافيكي (GPU) و واحد پردازش داده (DPU) قرار مي‌گيرد و به «سومين فناوري اساسي انويديا براي رايانش» تبديل مي‌شود و «پيشرفته‌‌تر كردن هوش مصنوعي» را ممكن مي‌كند. هوانگ مي‌گويد‌ «انويديا اكنون شركتي سه‌تراشه‌اي است»؛ بدين معني كه به‌صورت مستقل CPU،اGPU و DPU مي‌سازد.

انويديا مي‌گويد محققان از جمله اعضاي آزمايشگاه ملي لس آلاموس وزارت انرژي ايالات متحده قصد دارند با استفاده از پردازنده‌هاي سري گريس، ابركامپيوتر توليد كنند. 

انويديا سال گذشته‌ي ميلادي اعلام كرده بود با پرداخت ۴۰ ميليارد دلار آرم را از سافت بانك خريداري مي‌كند و همچنان مجوز استفاده از مجموعه‌ دستورالعمل و هسته‌هاي آرم را به مشتريان اين شركت نظير اپل و كوالكام مي‌فروشد. پردازنده‌هاي آرم سلطه‌ي كاملي بر بازار موبايل هوشمند دارند؛ اما به ‌شكل گسترده در ديتاسنتر استفاده نمي‌شوند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات