فيسبوك چگونه از واتساپ درآمد كسب ميكند
از زمانيكه فيسبوك (Facebook) با پرداخت ۱۹ ميليارد دلار واتساپ (WhatsApp) را در سال ۲۰۱۴ به فهرست شركتهاي زيرمجموعهي خود اضافه كرد، سرمايهگذاران شركت تحت مديريت مارك زاكربرگ بارها پرسيدهاند كه فيسبوك چگونه قصد دارد از اين پيامرسان درآمد كسب كند؛ بهخصوص پس از اينكه فيسبوك از مواضع اوليهي خود پايين آمد و گفت آگهي تبليغاتي در واتساپ نميفروشد. فيسبوك چهارشنبهي گذشته سرانجام جزئياتي دربارهي نحوهي استفاده از واتساپ براي افزايش فروش تبليغات در پلتفرمهاي فيسبوك و اينستاگرام ارائه داد.
بر اساس آنچه CNN Business مينويسد، كسبوكارهايي كه از واتساپ براي برقراري ارتباط با مشتريان و انجام معامله استفاده ميكنند (گروهي كه اهميتي كليدي براي آيندهي اين پيامرسان دارند)، از سال ۲۰۱۷ ميتوانند تبليغاتي در اينستاگرام و فيسبوك بخرند كه حاوي گزينهاي براي منتقل كردن متخصصان به حساب واتساپ و انجام مكالمه هستند.
مارك زاكربرگ ميگويد اكنون يك ميليون كسبوكار در حال استفاده از اين نوع تبليغات هستند كه او آنها را «كليك به واتساپ» مينامد. واتساپ همچنين قرار است ميزبان قابليت جديدي شود: متخصصان تجاري از اين پس ميتوانند اين نوع بنر تبليغاتي را مستقيم از طريق اپليكيشن WhatsApp Business ايجاد كنند. اين كار كه پيشتر انجامشدني نبود، فرايند خريد تبليغات را سادهتر و يكپارچهتر ميكند.
مارك زاكربرگ سخنان خود را در جلسهي توجيهي گزارش مالي فصل اول ۲۰۲۱ مطرح كرد. فيسبوك اعلام توانسته است در اين بازهي زماني فروش تبليغاتي ۲۵٫۴ ميليارد دلار ثبت كند (رشد ۴۶ درصدي در مقايسه با سهماههي اول سال ۲۰۲۰). در فصل اول سال جاري ميلادي فيسبوك با كسب درآمد تقريبا ۲۶٫۲ ميليارد دلار، ۳٫۳ دلار به ازاي هر سهم از سهامش سود كسب كرد (۹۳ درصد بيشتر از فصل اول ۲۰۲۰). تحليلگران وال استريت پيشبيني كرده بودند فيسبوك به درآمد ۲۳٫۷ ميليارد دلار دست پيدا كند.
درآمد فيسبوك از تبليغات در فصل اول ۲۰۲۱ رشد سالانهي ۴۶ درصدي تجربه كرد
درآمد بسيار خوب فيسبوك در حالي به دست آمده است كه اين شركت در فصل اول ۲۰۲۱ با يك سري اشكالات نظير نتايج حمله به ساختمان كنگرهي آمريكا و سؤالاتي با محوريت اطلاعات گمراهكننده مواجه شد. در اين بازهي زماني همچنين نظارت نهادهاي ضد انحصار روي فيسبوك ادامه يافت و پس از افشاي اطلاعات شخصي بيش از نيم ميليارد نفر از متخصصان فيسبوك، شاهد افزايش نگرانيها دربارهي نحوهي فعاليت اين شبكهي اجتماعي بوديم. ارزش سهام فيسبوك پس از انتشار گزارش مالي تقريبا ۶ درصد رشد كرد.
قابليت جديد واتساپ از آنچه فيسبوك «كاتالوگهاي WhatsApp Business» خطاب ميكند بهره ميگيرد. كاتالوگ اساسا ويتريني مجازي يا منويي در پروفايل كسبوكارها است تا مشتريان بتوانند سرويسها را مشاهده كنند. متخصصان تجاري از اين پس ميتوانند آيتمي را در كاتالوگ انتخاب و بهسرعت آن را به تبليغي در اينستاگرام يا فيسبوك تبديل كنند. در اين بنر تبليغاتي كه در زماني كوتاه ايجاد ميشود، گزينهاي براي هدايت متخصصان به واتساپ گنجانده شده است. پيشتر كسبوكارها مجبور بودند براي انجام فرايند خريد تبليغات مستقيما به اينستاگرام يا فيسبوك مراجعه كنند.
مارك زاكربرگ ميگويد براي بسياري از مردم در حوزهي تجارت الكترونيك، پيامرساني اهميت بيشتري از وبسايت و فروشگاه دارد و قدم بعدي فيسبوك اين است كه دسترسي به تمامي اين سرويسها و ابزارهايي كه مديريت پيامها و ارتباط با مشتريان را ساده ميكند، براي كسبوكارها فراهم كند.
قابليت جديد واتساپ نشان ميدهد كه فيسبوك همچنان به نمايش ندادن مستقيم تبليغات در واتساپ متعهد است. احتمال آيندهي واتساپ با مباحثي نظير سيستم پرداخت و تجارت الكترونيك گره خورده است.
زاكربرگ ميگويد: «ميخواهم حرفم را واضح بزنم. براي ساخت پلتفرم كامل و همهجانبهي تجاري در سراسر پلتفرمهايمان راه زيادي در پيش داريم و با سفري چندساله مواجه هستيم؛ بااينحال من براي رسيدن به آن نقطه بسيار متعهد هستم.» فيسبوك در همين حين كه مدلهاي كسبوكار جديدي را توسعه ميدهد، در تلاش است به لطف واتساپ درآمد كسبوكار اصلي تبليغاتي خود را افزايش بدهد.
در حال حاضر نميدانيم كه واتساپ چقدر روي درآمدهاي فيسبوك اثر گذاشته؛ چون فيسبوك نگفته تبليغات «كليك به واتساپ» چه درآمدي براي اين شركت به ارمغان آوردهاند. استفادهي يك ميليون متخصص تجاري از اين تبليغات اتفاق مهمي است؛ اما فراموش نكنيد كه طبق آمار واتساپ بيش از ۵۰ ميليون متخصص تجاري دارد. در تمام سرويسها، هماكنون بيش از ۲۰۰ ميليون شركت مشغول استفاده از ابزارهاي تبليغاتي فيسبوك هستند. يكي از تحليلگران بازار ميگويد مشتريان فيسبوك در بلندمدت احتمالا ميتوانند سرانجام درآمد خوبي از طريق واتساپ كسب كنند.
بهطور كلي كسبوكار تبليغاتي فيسبوك در سهماههي اول ۲۰۲۱ دوران خوبي را سپري كرد. با درانديشه متخصصين گرفتن اينكه همچنان بسياري از مردم در خانه هستند، تبليغات موبايلي راهكار محبوبي براي رسيدن به مشتري محسوب ميشود. ميانگين ارزش هر تبليغ فيسبوك با رشد سالانهي ۳۰ درصدي مواجه شده و روي افزايش درآمدهاي كليِ فيسبوك اثر مثبت گذاشته است. مدير ارشد مالي فيسبوك ميگويد تعداد تبليغاتي كه اين شركت در فصل اول ۲۰۲۱ تحويل داده با رشد سالانهي ۱۲ درصدي مواجه شده است.
فيسبوك انتظار دارد كه روند فعلي همچنان ادامهدار باشد. بر اساس اعلام فيسبوك، تا تاريخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردين ۱۴۰۰)، ماهانه بهطور ميانگين تقريبا ۳٫۵ ميليارد نفر مشغول استفاده از اپليكيشنهاي مختلف اين شركت شامل فيسبوك، اينستاگرام و واتساپ بودهاند. اين عدد در مقايسه با بازهي زماني مشابه در سال گذشتهي ميلادي ۱۵ درصد رشد كرده است.
به دليل انتشار قابليت ATracking Transparency در قالب iOS 14.5 براي ميليونها آيفوني كه اپل در سراسر دنيا دارد، احتمالا در سهماههي دوم سال ۲۰۲۱ شاهد افت درآمد تبليغاتي فيسبوك خواهيم بود. قابليت مباحثهبرانگيز ATT نميگذارد فيسبوك متخصصان آيفون را در اپليكيشنها و وبسايتهاي ديگر رهگيري كند. البته مدير ارشد مالي فيسبوك ميگويد اثرگذاري اين قابليت روي پلتفرم مورد اشاره «قابل مديريت» است.
هم انديشي ها