عملكرد بهتر كروم بوك در مقايسه با آيپد و مك بوك در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱

شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس آمار، فروش كروم بوك گوگل براي اولين‌ بار در يك سه‌ماهه مالي، بيشتر از آيپد و مك بوك اپل بوده است.
تبليغات

شيوع بيماري كرونا ضربهٔ بدي به برخي از بازارهاي حوزهٔ فناوري زد؛ اما اجبار مردم به خانه‌نشيني و قرنطينه شدن برخي از مناطق دنيا به رشد بازار دسكتاپ، لپ‌تاپ‌ها و لوازم جانبي كمك فراواني كرد. در واقع بسياري از دانش‌آموزان، دانشجويان، مدرسان و حتي متخصصان كسب‌وكارهاي مختلف، ابزار و لوازم مناسب براي فعاليت از خانه نداشتند و همين امر سبب شد بازار محصولات ذكرشده رونق بگيرد.

يكي از محصولاتي كه بسياري از متخصصان به‌خصوص دانش‌آموزان و دانشجويان علاقه به خريد آن نشان دادند، سري كروم بوك‌هاي گوگل بود؛ به صورتي كه فروش لپ‌تاپ‌هاي سازندهٔ سيستم‌عامل اندرويد رشد چشمگيري در سال ۲۰۲۰ تجربه كرد و در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ توانست نسبت به آيپد و مك بوك، فروش به‌مراتب بهتري تجربه كند.

AndroidCentral به گزارشي پرداخته است كه طبق آن، آمار فروش كروم بوك در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ را نسبت به آمار و ارقام سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ مي‌سنجد. طبق آمار ارائه‌شده، كروم بوك گوگل در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ تنها ۲٫۸ ميليون دستگاه فروش داشته است؛ اما اين آمار در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ توانسته به ۱۳ ميليون دستگاه برسد. بخش قابل‌ توجهي از كروم بوك‌هاي فروخته‌شده را محصولات اچ‌پي تشكيل مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران رشد فروش كروم بوك گوگل و آمار فروش شركت ها

اچ‌پي توانسته است ۳۳٫۵ درصد از كروم بوك‌هاي فروخته‌شده را به خود اختصاص بدهد كه در مقايسه با آمار سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰، شاهد رشدي ۶۳۳٫۹ درصدي هستيم. لنوو رشدي ۳۵۶٫۲ درصدي تجربه كرده است؛ البته بايد گفت تعدادي از بهترين مدل‌هاي كروم بوك موجود در بازار را لنوو ساخته و عرضه كرده است.

برخي معتقد هستند با نهايي شدن طرح واكسيناسيون و بازگشتن متخصصان به ادارات، شاهد افت فروش محصولاتي ازجمله لپ‌تاپ‌ و تبلت‌ خواهيم بود؛ اما IDC كه گزارش فروش كروم بوك را ارائه داده است، اين موضوعي را رد مي‌كند. به گفتهٔ يكي از اعضاي IDC، بازگشت شرايط كاري كسب‌وكارهاي بزرگ و كوچك و بازارهاي مرتبط با حوزهٔ فناوري به حالت قبل از شيوع بيماري كرونا به زمان بسياري نياز دارد.

مرجع متخصصين ايران ميزان سهم شركت ها از بازار لپ تاپ

تقاضا براي لپ‌تاپ‌ باريك و سبك براي كار يا برخوردار از سخت‌افزار توانمند براي تجربهٔ بازي‌هاي ويدئويي، روند صعودي خود را طي مي‌كند و ارائهٔ سيستم‌هاي نوين يادگيريي نيز به رشد فروش تبلت و كروم بوك‌ها كمك شاياني كرده است. طبق گزارش IDC، نه‌تنها بازار تبلت و لپ‌تاپ در آينده با رشد بيشتري همراه خواهد بود؛ بلكه حضور محصولات جديد از شركت‌هايي مانند سامسونگ، اپل، آمازون و مايكروسافت مي‌تواند رونق بيشتري به بازار در حال رشد تبلت و لپ‌تاپ بدهد.

چندي پيش اخباري منتشر شد كه سامسونگ روي تبلت‌هايي با صفحه‌نمايش تاشو كار مي‌كند. از طرفي مايكروسافت در حال آماده شدن براي معرفي محصولات جديد خود است. با اين حساب دور از انتظار نيست كه در آينده، پيش‌بيني‌هاي IDC رنگ و بوي واقعيت به خود بگيرند.

فروش تبلت‌ در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ در حدود ۳۹٫۹ ميليون دستگاه برآورد مي‌شود كه رشدي ۵۵٫۲ درصدي نسبت به آمار سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ دارد. در بازار تبلت‌، اپل با برخورداري ۳۱٫۷ درصد، جايگاه نخست را به خود اختصاص داده است و سامسونگ با ۱۹٫۳ درصد سهم از بازار، جايگاه دوم را در اختيار دارد. جايگاه سوم تا پنجم به لنوو با ۹٫۴ درصد، آمازون با ۸٫۷ درصد و هواوي با ۶٫۸ درصد، تعلق گرفته است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات