با رشد بازار تبلت، اپل همچنان بزرگ‌ترين برند اين حوزه است

يك‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آمار مؤسسه‌ي IDC نشان مي‌دهد اپل در فصل اول ۲۰۲۱ بيشترين تعداد تبلت را عرضه كرده. ظاهرا بازار تبلت در اين بازه‌ي زماني رشد سالانه‌ي ۵۵٫۲ درصدي تجربه كرده است.
تبليغات

اپل مدت‌ها است تسلط زيادي به بازار تبلت‌ پيدا كرده است و ظاهرا اين روند فعلاً ادامه‌دار خواهد بود. به گزارش مؤسسه‌ي IDC، اپل در حال حاضر ۳۱٫۷ درصد از سهم بازار تبلت را در اختيار دارد و سامسونگ پس از اپل با سهم ۲۰ درصد در رتبه‌ي دوم قرار مي‌گيرد. اين اعداد به سه‌ماهه‌ي نخست سال ۲۰۲۱ يعني بازه‌ي زماني بين ژانويه تا مارس (اواسط دي ۱۳۹۹ تا اواسط فروردين ۱۴۰۰) مربوط هستند. IDC مي‌گويد درحالي‌كه اكثر بخش‌هاي جهان همچنان با دنياگيري ويروس كرونا دست‌و‌پنجه نرم مي‌كند،‌ فروش تبلت‌ها و كروم‌بوك‌ها همچنان بسيار زياد است.

فروش تبلت‌ در سه‌ماهه‌ي نخست ۲۰۲۱ عملكرد برجسته‌اي داشت و رشد سالانه‌ي ۵۵٫۲ درصدي تجربه كرد. تعداد كل تبلت‌هاي عرضه‌شده به بازار در فصل اول سال جاري ميلادي به ۳۹٫۹ ميليون واحد رسيد. آخرين باري كه بازار تبلت با چنين رشدي مواجه شد سال ۲۰۱۳ بود؛ در سال ۲۰۱۳ شاهد رشد سالانه‌ي ۵۶٫۹ درصدي بازار تبلت‌ها بوديم.

يكي از تحليلگران IDC در يادداشتي مي‌نويسد گسترش واكسيناسيون و بازگشايي دفاتر كاري ممكن است «نرخ دوركاري را كاهش بدهد؛ اما تا بازگشت به شرايط كاري عادي فاصله‌ي زيادي داريم و به همين دليل انتظار مي‌رود تقاضا براي تبلت و به‌‌خصوص تبلت‌هاي جداشدني تا چند وقت ديگر ادامه داشته باشد.» 

بر اساس گزارش مقدماتي IDC، اپل در سه‌ماهه‌ي نخست سال ۲۰۲۱ بالغ‌بر ۱۲٫۷ ميليون دستگاه آيپد عرضه كرده و ۳۱٫۷ درصد از سهم بازار را در اختيار گرفته است. تعداد آيپدهاي عرضه‌شده در فصل اول ۲۰۲۱ در مقايسه با فصل اول ۲۰۲۰ با ۶۴٫۳ درصد رشد مواجه شد. در رتبه‌هاي بعدي به ترتيب سامسونگ، لنوو، آمازون و هواوي قرار مي‌گيرند.

شركت

آمار عرضه در فصل اول ۲۰۲۱

سهم بازار در فصل اول ۲۰۲۱

آمار عرضه در فصل اول ۲۰۲۰

سهم بازار در فصل اول ۲۰۲۰

رشد سالانه

۱. اپل

۱۲٫۷ ميليون واحد

۳۱٫۷ درصد

۷٫۷ ميليون واحد

۳۰ درصد

۶۴٫۳ درصد

۲. سامسونگ

۸ ميليون واحد

۲۰ درصد

۵ ميليون واحد

۱۹٫۳ درصد

۶۰٫۸ درصد

۳. لنوو

۳٫۸ ميليون واحد

۹٫۴ درصد

۱٫۶ ميليون واحد

۶٫۱ درصد

۱۳۸٫۱ درصد

۴. آمازون

۳٫۵ ميليون واحد

۸٫۷ درصد

۱٫۴ ميليون واحد

۵٫۶ درصد

۱۴۳ درصد

۵. هواوي

۲٫۷ ميليون واحد

۶٫۸ درصد

۲٫۷ ميليون واحد

۱۰٫۴ درصد

۱٫۷ درصد

شركت‌هاي ديگر

۹٫۳ ميليون واحد

۲۳٫۳ درصد

۷٫۳ ميليون واحد

۲۸٫۵ درصد

۲۶٫۵ درصد

مجموع

۳۹٫۹ ميليون واحد

۱۰۰ درصد

۲۵٫۷ ميليون واحد

۱۰۰ درصد

۵۵٫۲ درصد

هفته‌ي گذشته اپل در گزارش مالي جديدش از كسب درآمد ركوردشكن ۸۹٫۶ ميليارد دلاري در فصل دوم سال مالي ۲۰۲۱ خبر داد. اين شركت گزارش فروش جداگانه‌ي واحدهاي تجاري خود را منتشر نمي‌كند؛ اما گفت آيپد با رشد سالانه‌ي ۷۹ درصدي مواجه شده و درآمد آن به ۷٫۸۱ ميليارد دلار رسيده است.

اين آمار در حالي ثبت مي‌شود كه اپل به‌تازگي نسل جديد تبلت‌هاي سري آيپد پرو را معرفي كرده است. آيپد پرو 2021 كه در ماه‌هاي آينده به بازار عرضه مي‌شود، بهبودهاي مناسبي (خصوصا در مدل ۱۲٫۹ اينچ) تجربه كرده است و انتظار مي‌رود فروش خوبي براي آن ثبت شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات