زبان چيني و زبان‌هاي خارجي جديد وارد برنامه درسي دانش‌آموزان مي‌شود

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سرپرست معاونت برنامه‌ريزي درسي يادگيري و پرورش، از احتمال ورود زبان «چيني» و زبان‌هاي خارجي جديد به برنامه درسي دانش‌آموزان خبر داد.
تبليغات

سرپرست معاونت برنامه‌ريزي درسي و توليد بسته‌هاي تربيت و يادگيري سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي يادگيريي وزارت يادگيري و پرورش، از احتمال ورود زبان‌هاي خارجي جديد به فهرست يادگيريي زبان‌هاي خارجي مصوب از سال تحصيلي آينده خبر داد.

علي محبي، سرپرست معاونت برنامه‌ريزي درسي و توليد بسته‌هاي تربيت و يادگيري، در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به جايگاه زبان‌هاي خارجي در تدوين راهنماهاي برنامه‌ي درسي تحولي و ورود زبان‌هاي خارجي جديد به فهرست زبان‌هاي خارجي مصوب توضيح داد كه درحال‌حاضر در برنامه‌ي درسي ملي و مصوبات شوراي عالي، تدريس زبان‌هاي انگليسي، فرانسه، آلماني، ايتاليايي، اسپانيايي و روسي تصويب شده و به‌رسميت شناخته شده است. وي اضافه كرد كه درواقع از گذشته، به‌جز زبان انگليسي، امكان انتخاب و تدريس زبان‌هاي ديگر‌ي هم وجود داشته و اين موضوع انتخابي بوده؛ بااين‌حال، زبان انگليسي به زبان غالب در سيستم يادگيريي كشور تبديل شده است.

سرپرست معاونت برنامه‌ريزي درسي يادگيري و پرورش اذعان داشت كه تلاش سيستم يادگيريي كشور بر اين است كه يادگيري زبان‌هاي خارجي فقط منحصر به انگليسي نباشد و حال كه دانش‌آموزان حق انتخاب دارند، سازمان پژوهش نيز براي زبان‌هاي مطرح و مهم دنيا كه تعامل بيشتري با آن‌ها وجود دارد، برنامه‌ي درسي و محتواي لازم را آماده كند. محبي ادامه داد كه پس از شروع اين روند، به دانش‌آموزان اختيار انتخاب زبان موردعلاقه‌ي آن‌ها داده خواهد شد تا پس از خواندن زبان موردانديشه متخصصين، ارزشيابي درسي آن‌ها نيز از همان زبان خارجي به عمل آيد.

وي پيرامون پيشنهاد مطرح‌شده از سوي رئيس سابق سازمان پژوهش براي ورود زبان‌هاي جديدي چون چيني و عربي به فهرست يادگيري زبان‌هاي خارجي در سال گذشته نيز اضافه كرد كه در مباحثه اضافه‌كردن زبان‌هاي خارجي، اگر زبان خارجي رسمي بين‌المللي ديگري نيز وجود دارد، لازم است كه آن را به فهرست زبان‌هاي مصوب اضافه كنيم؛ بااين‌حال، حق انتخاب زبان بايد بر عهده‌ي دانش‌آموزان باشد.

سرپرست معاونت برنامه‌ريزي درسي و توليد بسته‌هاي تربيت و يادگيري سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي يادگيريي درباره‌ي زمان بازنگري و تصميم‌گيري در اين باره اعلام كرد كه راهنماي برنامه‌ي درسي زبان خارجي يكي از ۱۱ حوزه‌ي تربيت و يادگيري است و در راهنماي برنامه درسي گنجانده شده است كه قرار است تا آخر سال به سرانجام برسد. محبي ادامه داد كه احتمال دارد مباحثه زبان هاي خارجي ديگري نيز براي سال آينده به‌طور جدي مطرح شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات