مايكروسافت و ۱۲ شركت ديگر به پويش آمازون در حوزه تغييرات آب و هوايي ملحق شدند

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت و ۱۲ شركت ديگر به پويش «سوگند آب و هوايي» آمازون كه سال گذشته راه‌اندازي شد، ملحق شدند. اين پويش در تلاش براي مقابله با تغييرات آب و هوايي است.
تبليغات

مايكروسافت و ۱۲ شركتِ ديگر به‌صورت رسمي اعلام كردند كه به پويش جديد آمازون با نام «سوگند آب‌ و ‌هوايي» كه براي مقابله با تغييرات آب و هوايي راه‌اندازي شده است، ملحق شده‌اند. تمامي شركت‌هايي كه در اين پويش حضور دارند موظف هستند تا سال ۲۰۴۰ ميزان توليد كربن خود را به صفر برسانند.

پروژه‌ي آمازون و شركت‌هاي ديگر در تلاش است يك دهه زودتر، اهدافِ اعلام‌شده در توافق‌نامه‌‌اي كه سازمان ملل متحد در پاريس منعقد كرد را دست‌يافتني كند. امضاءكنندگان پويش آمازون، موافقت كرده‌اند كه به‌طور منظم در بازه‌هاي زماني مشخص ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي را بر اثر فعاليت‌هايشان، گزارش كنند.

پيش‌تر در ماه ژانويه‌ي ۲۰۲۰ (دي و بهمن ۱۳۹۸) مايكروسافت متعهد شد كه تا سال ۲۰۳۰ تبديل به يك شركت كربن منفي شود. همچنين مايكروسافت مي‌گويد كه برنامه دارد تا ۳۰ سال آينده، حجم درخورتوجهي از كربن اتمسفر را حذف كند؛ حتي بيشتر از ميزان كربن توليدشده توسط اين شركت از سال ۱۹۷۵ (زمان بنيان‌گذاري) تاكنون. مايكروسافت از سال ۲۰۱۲ تاكنون، يك شركت كربن خنثي محسوب مي‌شود. 

لوكاس جاپا، مدير ارشد بخش محيط زيست در مايكروسافت، مي‌گويد: «هيچ شركت يا سازماني نمي‌تواند به‌تنهايي به‌شكلي معني‌دار به بحران آب‌و‌هوا رسيدگي كند. انجام اين كار نيازمند رويكردهايي تهاجمي، فناوري‌هاي خلاقانه‌ي جديد و تعهد قوي به همكاري در سراسر صنايع و بخش‌هاي اقتصادي است. ما با عضويت در پويش سوگند آب و هوايي آمازون و همكاري با يكديگر، همگي خواهيم توانست به‌منظور مقابله با اين چالش برخيزيم و جلوي انتشار گازهاي گلخانه‌اي خود را بگيريم تا بتوانيم به‌سمت آينده‌اي كه در آن هيچ گاز مضري به اتمسفر وارد نمي‌شود قدم برداريم».

از بين ديگر شركت‌هايي كه به‌تازگي به پويش جديد آمازون پيوسته‌اند مي‌توانيم به Unilever و شبكه‌ي بريتانيايي ITV و شركاي اروپايي كوكا كولا (Coca-Cola European Partners) اشاره كنيم. پيش‌تر شركت‌هاي ديگري شامل اوبر و بست باي و Siemens و ورايزن در اين پويش عضو شده بودند. 

دو شركت آمازون و Global Optimism سال گذشته در همكاري با يكديگر پويش سوگند آب و هوايي را به‌صورت مشترك راه‌اندازي كردند. آمازون از آن زمان تاكنون اقداماتي جدي در راستاي دستيابي به اهداف خود در اين زمينه انجام داده است كه از بين آن‌ها مي‌توانيم به سفارش ۱۰۰ هزار وسيله‌ي نقليه‌ي الكتريكي شركت Rivian براي تحويل محصولات اشاره كنيم.

جف بزوس، مديرعامل آمازون و ثروتمندترين فرد دنيا، اعلام كرده است كه شركت تحت مديريتش قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ صرفا از منابع تجديدپذير انرژي استفاده كند. بزوس در اين زمينه گفت: «اكنون ۳۱ كشور در سراسر دنيا عضو پويش سوگند آب و هوايي هستند و همه‌ي ما با هم درحال فرستادن سيگنال مهمي به بازار هستيم و به شركت‌هاي ديگر مي‌گوييم كه ميزان تقاضا براي فناوري‌هايي كه به ما براي روي كار آوردن اقتصاد مبتني‌بر كربن صفر كمك مي‌كنند، بسيار زياد است و اين تقاضا به‌مرور زمان افزايش پيدا مي‌كند».

منتقدان آمازون گفته‌اند پروژه‌ي جديد اين شركت شفافيت چنداني ندارد. آن‌طور كه رسانه‌ي واشينگتن پست مي‌نويسد، پويش سوگند آب و هوايي به اين موضوع اشاره نمي‌كند كه شركت‌هاي حاضر در پويش بايد كدام گازهاي گلخانه‌اي را اندازه بگيرند. جف بزوس به‌دنبال اينكه متخصصان آمازون از اين شركت درخواست كردند اقدامات بيشتري براي مقابله با تغييرات آب‌و‌هوا انجام دهد، پويش جديد را راه‌اندازي كرد. 

در سال جاري ميلادي بيش از هشت هزار شركت گزارش عملكرد خود را در زمينه‌ي توليد گازهاي گلخانه‌اي براي شركت CDP ارسال كردند. اين شركت غيرانتفاعي به شركت‌هاي مايكروسافت و آلفابت و اپل رتبه‌ي A را اعطا كرد و يكي از دلايل اعطاي اين رتبه، شفافيت شركت‌هاي يادشده در زمينه‌ي انتشار گازهاي گلخانه‌اي بود. آمازون و فيسبوك و توييتر كه هيچ‌يك از آن‌ها امسال در طرح CDP شركت نكرده‌اند، امتياز F را دريافت كردند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات