بوئينگ از سال ۲۰۳۰ تمام پروازهايش را با سوخت زيست پايشي انجام خواهد داد

يك‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
از سال ۲۰۳۰ پرواز تمامي هواپيماهاي بوئينگ مبتني ‌بر سوخت زيست‌پايشي خواهد بود؛ اتفاقي كه در نهايت به كاهش انتشار كربن منتهي مي‌شود.
تبليغات

بوئينگ به‌تازگي اعلام كرده است كه برنامه‌ي مهمي براي پرواز هواپيماهايش در سر مي‌پروراند. اين شركت بزرگ هواپيمايي در تلاش است در دهه‌ي پيش رو پرواز هواپيماهايش را بيشتر با محيط زيست سازگار كند. براساس گزارش انگجت به ‌نقل از بيانيه‌ي مطبوعاتي جديد بوئينگ، اين شركت متعهد شده است از سال ۲۰۳۰ تمامي هواپيماهايش را به‌طور كامل با سوخت زيست‌پايشي (Sustainable Fuel) به ‌پرواز درآورد.

بوئينگ مي‌گويد مهاجرت به سوخت‌ زيست‌پايشي، «ايمن‌ترين و سنجش‌‌پذيرترين راهكار براي كاهش انتشار كربن صنعت هواپيمايي در دهه‌هاي پيش رو» است. اين كار قدمي مهم براي صنعت هواپيمايي است تا به هدف اصلي خود يعني توقف كامل انتشار كربن تا سال ۲۰۵۰ دست پيدا كند. 

سوخت‌هاي زيست‌پايشي صنعت هواپيمايي از روغن‌هاي گياهي و چربي‌هاي حيواني و چندين نوع زباله‌ي كشاورزي و جنگل‌داري و همچنين زباله‌هاي خانگي قابل بازيافت و موارد ديگر توليد مي‌شوند.

بوئينگ پيش‌تر توانسته است با موفقيت پروازهاي آزمايشي انجام بدهد كه به‌طور ۱۰۰ درصد از سوخت زيست‌پايشي استفاده مي‌كردند. FedEx 777 Freighter در سال ۲۰۱۸ به نخستين هواپيماي دنيا تبديل شد كه بدون تركيب سوخت‌هاي مرسوم به‌ پرواز درمي‌آيد. پرواز اين هواپيما در قالب پروژه‌ي ecoDemonstrator بوئينگ انجام شد. 

نهادهاي تنظيم مقررات مي‌گويند در صورت تمايل به استفاده از سوخت زيست‌پايشي، تنها هواپيماهايي اجازه‌ي رسمي پرواز دارند كه از ۵۰ درصد سوخت‌ معمولي جت و ۵۰ درصد سوخت‌ زيست‌پايشي استفاده كنند. بوئينگ و ديگر شركت‌هاي توليدكننده‌ي هواپيما بايد فعلا به تلاش‌ ادامه بدهند تا شايد در نهايت بتوانند نهادهاي رگولاتوري را متقاعد كنند كه از بين ‌بردن اين محدوديت با هيچ‌گونه خطري همراه نمي‌شود.

كريس ريموند، مدير ارشد واحد زيست‌پايشي بوئينگ، مي‌گويد با تجربه‌ي طولاني‌مدت در زمينه‌ي ايجاد نوآوري در سوخت‌هاي زيست‌پايشي صنعت هواپيمايي، به ‌پرواز درآوردن هواپيما با ۱۰۰ درصد سوخت زيست‌پايشي قطعا مي‌تواند پيشرفت‌هايي در تعهد بوئينگ به ايجاد نوآوري براي تبديل دنيا به جايي بهتر كمك كند. او مي‌گويد سوخت‌هاي هواپيماي زيست‌پايشي ثابت‌شده هستند، هر روز استفاده مي‌شوند و فوري‌ترين و بيشترين تأثير را روي كاهش كربن منتشرشده به اتمسفر در كوتاه‌مدت و بلندمدت مي‌گذارند. 

بوئينگ در سال گذشته‌ي ميلادي به ‌خاطر هواپيماي ۷۳۷ مكس در تيتر يك اخبار حضور داشت؛ هواپيمايي كه در فاصله‌اي كوتاه دو بار سقوط كرد و ۳۴۶ نفر را به ‌كام مرگ كشاند. در نهايت بوئينگ به ‌دليل تلاش براي فريب دادن نهادهاي تنظيم مقررات ۲٫۵ ميليارد دلار جريمه شد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي اين خبر چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات