طرح زيربنايي جو بايدن، دسترسي به برق بدون كربن را در سال ۲۰۳۵ ممكن مي‌كند

پنج‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رئيس جمهور جديد ايالات متحده‌ي آمريكا، يك طرح زيربنايي براي رسيدن به برق بدون كربن تا سال ۲۰۳۵ را آغاز كرده است؛ طرحي كه با استفاده از انرژي نو يا انرژي جايگزين، به كاهش غلظت دي‌اكسيدكربن و در نتيجه كاهش دماي كره‌ي زمين كمك خواهد كرد.
تبليغات

انرژي نو يا انرژي جايگزين به آن دسته از انرژي‌هايي گفته مي‌شود كه منابع بدون كربن در توليد آن‌ها نقش دارند؛ مانند انرژي خورشيدي، انرژي بادي، انرژي دريايي، زمين گرمايي، نيروگاه‌هاي آبي و كربن خنثي مانند زيست توده. هيدروژن نيز كه در پيل‌هاي هيدروژني قادر به ذخيره انرژي است، به‌عنوان انرژي نو نام برده مي‌شود. اين نوع انرژي‌ها معايب سوخت‌هاي فسيلي مانند افزايش غلظت دي‌اكسيدكربن و در نتيجه افزايش دماي كره‌ي زمين و تغييرات آب‌وهوايي و آلودگي زيست‌محيطي را ندارد. علاوه بر اين منابع توليد آن‌ها نيز بي‌انتها، تمام‌نشدني و نامحدود است.

به نقل از «Scientific American» ماهيت آنچه كه يك منبع انرژي را در دسته انرژي‌هاي جايگزين قرار مي‌دهد در طول زمان تغيير كرده‌است. امروزه به علت تنوع منابع انرژي و اهداف مختلفي كه حاميان هريك از اين انرژي‌ها دنبال مي‌كنند، تعريف بسياري از انواع انرژي به‌عنوان انرژي جايگزين محل مجادله است. توسعه‌ي اين نوع از انرژي‌ها با توجه به عوامل مختلف به‌ويژه هزينه اوليه و ارزش تمام شده بالا و نبود سياست‌هاي حمايتي، با اشكالاتي مواجه‌ است؛ بااين‌حال آمريكا براي رسيدن به اين انرژي جايگزين تا سال ۲۰۳۵ طرح زيربنايي دارد.

محور برق بدون كربن «جو بايدن» تا در سال ۲۰۳۵، يك استاندارد پاك براي نيروگاه‌هاي برق است؛ اگرچه هنوز جزئيات زيادي در دست نيست. ستون فقرات طرح رئيس جمهور آمريكا براي استفاده از ظرفيت‌هاي زيربنايي به منظور پيش بردن سياست‌هاي محيط زيستي، يك استاندارد پاك براي بخش برق است. اين مصوبه مي‌تواند قوي‌ترين و جدي‌ترين مصوبه‌ي دولت در اين زمينه در تاريخ باشد.

مرجع متخصصين ايران

با توجه به مدارك و اسنادي كه توسط كاخ سفيد منتشر شد، دولت قصد داد تا با استفاده از بودجه‌ي ۲.۳ تريليون دلاري خود در بخش زيرساخت تلاش كند تا در سال ۲۰۳۵ به برق صد‌درصد بدون كربن دست پيدا كند. در جلسه‌ي رونمايي از اين طرح بايدن گفت: «اگر همين حالا دست به كار شويم، پنجاه سال بعد وقتي مردم به گذشته نگاه كنند با خود مي‌گويند: اين همان لحظه‌اي بود كه باعث شد آمريكا آينده را از آن خود كند».

درحالي‌كه هنوز جزئيات زيادي از نحوه‌ي تصويب «استاندارد انرژي كارآمد و برق پاك» در دست نيست، حداقل چيزي كه در مورد آن مي‌شود گفت اين است كه اين طرح يك نقطه‌ي عطف مهم در خصوص تلاش‌هاي ايالات متحده‌ي آمريكا براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي است. همچنين در بهترين حالت، اين مصوبه مي‌تواند باعث شود تا آمريكا در عرض پانزده سال آينده به شكل چشم‌گيري اتكاي خود به سوخت‌هاي فسيلي را كاهش دهد. در حال حاضر شاخص انرژي پاك ايالات متحده حدود چهل درصد است.

آنچه كه در اين رابطه تفاوت را تعيين مي‌كند اين است كه هدفي كه براي سال ۲۰۳۵ مشخص شده اجباري است يا فقط چيزي در حد يك آرزو و رويا است. كنگره نقش مهمي در اين امر ايفا مي‌كند و مشخص خواهد كرد كه اين مصوبه چقدر قدرت اجرايي خواهد داشت. ليندزلي والتر، معاون مديريت برنامه‌ي انرژي و اقليم راه سوم نيز در اين رابطه اعلام كرده است كه اين طرح يك عامل مهم و در واقع ستون فقرات حركت به سمت كربن زدايي از انرژي است.

به گفته‌ي ليندزلي والتر، ضرب الاجل قبلي براي رسيدن به يك استاندارد انرژي پاك كه صد‌درصد بدون كربن باشد، در سال ۲۰۵۰ در انديشه متخصصين گرفته شده بود  و به انديشه متخصصين مي‌رسد بايدن به شكل شگفت‌آوري اين برنامه‌ي زماني را جلو انداخته است. از كاخ سفيد اخيرا جزئياتي از نحوه‌ي اجراي استاندارد انرژي پاك منتشر شده است؛ والتر معتقد است كه اين درز اطلاعات احتمالا عمدي بوده و هدف آن ارزيابي موانع سياسي پيش رو است.

والتر معتقد است كه اين موضوع بستگي به اين دارد كه آيا بايدن مي‌تواند انديشه متخصصين موافق جمهوري‌خواهان را جذب كند يا نه. در غير اين صورت بايدن بايد از طريق كنگره راي لازم براي استفاده از فرايند اصلاح بودجه را جذب كند. يك مانع احتمالي ديگر نيز وجود دارد؛ نزاع و چند دستگي بين دموكرات‌هاي كنگره. با توجه به اختلاف كم در تعداد كرسي‌هاي دو جناح اصلي در كنگره و سنا، دموكرات‌ها نبايد دچار چند دستگي شوند وگرنه برتري عددي خود را از دست خواهند داد.

مرجع متخصصين ايران

حال اگر به هر ترتيبي بايدن بتواند اين ايده را در كنگره به تصويب برساند، پس از آن قدرت كافي براي اجباري ساختن اين استاندارد‌ها را خواهد داشت. اين امر باعث مي‌شود تا نيروگاه‌هاي برقي كه از زغال و گاز طبيعي استفاده مي‌كنند، با سرعت بيشتري به سمت پايان كار خود نزديك شوند. سي ايالت و منطقه‌ي كلمبيا براي خود نسخه‌هايي از استاندارد انرژي پاك تدارك ديده‌اند و از آن استفاده مي‌كنند؛ بااين‌حال پيشنهاد بايدن يك استاندارد بسيار راديكال و جدي‌تراست كه مي‌خواهد استفاده از انرژي خورشيدي، بادي و ديگر منابع تجديد پذير انرژي به شكل بي‌نظيري افزايش پيدا كند.

براي رسيدن به اين نقطه، دولت فدرال بايد صدها بيليون دلار در جهت احداث زيرساخت‌هاي مورد‌نياز مانند خطوط انتقال هزينه كند. در حال حاضر بازيگر‌هاي اصلي در بخش برق و الكتريسيته حمايت خود از اين طرح را نشان داده‌اند. اگرچه در ماه‌هاي پيش رو مشخص خواهد شد كه اين حمايت چقدر جدي است.

تام كوهن، رئيس انيستيتو اديسون الكتريك در يك بيانيه اعلام كرده است كه رسيدن به آينده‌اي كه در آن انرژي به شكل صد‌درصدي پاك باشد نياز به تكنولوژي‌هاي جديد، بدون كربن و شبانه‌روزي دارد كه ارزش آن‌ها براي مصرف‌كننده نيز مقرون‌به‌صرفه باشد. به گفته‌ي رئيس انيستيتو اديسون الكتريك، آمريكا سياست‌هاي افزايش بودجه براي تحقيق و توسعه اين نوع از تكنولوژي‌ها را تشويق و حمايت مي‌كند و بر اين باور است كه در نهايت، تكنولوژي باعث مي‌شود كه انسان با سرعت بيشتري به سمت انرژي صد‌درصد پاك در آينده حركت كند.

سياست‌هاي هوشمندانه در زمينه‌ي انرژي مي‌تواند ميزان ۲۱ درصد از مقدار مورد نياز كاهش گازهاي گلخانه‌اي براي رسيدن به هدف محدود كردن گرم شدن زمين تا ۲ درجه سانتي‌گراد را برآورده كند.

همچنين والتر گفته است كه يك راهكار كه از جانب هر دو حزب مي‌تواند پيگيري شود اين است كه طرح‌هاي تخفيف و تسهيلي براي شركت‌ها براي ساخت ظرفيت‌هاي انرژي پاك در انديشه متخصصين گرفته شود. والتر افزود كه براي تشويق حركت به سمت انرژي پاك، تخفيف و كاهش هزينه‌ي شركت‌ها و واحدهاي مرتبط براي توسعه و اضافه كردن انرژي خورشيدي، بادي و ديگر منابع انرژي بدون كربن لازم و مفيد است. در همين حال، واحد‌هايي كه نتوانستند به حداقل‌هاي موردانديشه متخصصين در اين زمينه دست پيدا كنند نيز بايد با افزايش هزينه‌ها و جريمه بابت عملكرد كند و كم اثر خود مواجه شوند.

به نقل از «ويكي پديا» اداره‌ي اطلاعات انرژي ايالات متحده اعلام كرد توليد انرژي برق با استفاده از زغال‌سنگ در جهان از ۸.۱ تراوات ساعت (TWH) در سال ۲۰۱۰ به ۱۱.۱ تراوات ساعت (TWH) در سال ۲۰۵۰ افزايش پيدا خواهد كرد. اين در حالي است كه توليد برق جهاني با استفاده از گاز از ۴.۶ تراوات‌ ساعت در سال ۲۰۱۰ به ۱۱.۱ تراوات ساعت در سال ۲۰۵۰ افزايش خواهد يافت.

كاهش سهم بخش توليد انرژي در انتشار گازهاي گلخانه‌اي شامل استفاده از تكنولوژي‌هاي كم يا بدون كربن براي توليد انرژي و كاهش تقاضا براي الكتريسيته و همچنين شامل به‌كارگيري بهترين سياست براي افزايش توليد انرژي بدون كربن و تجديدپذير است. همچنين اهميت سياست‌هاي مكمل توليد نيرو كه صنايع را براي دنبال كردن گزينه‌هاي پاك‌تر تشويق مي‌كنند و تقاضا براي الكتريسيته را كاهش مي‌دهند، به اندازه‌ي سياست‌هايي است كه تقاضا براي الكتريسيته را با افزايش بهره‌وري محصولات مصرف‌كننده‌ي انرژي (مثلا لوازم خانگي) كاهش مي‌دهد.

در مجموع سياست‌هاي هوشمندانه در زمينه‌ي انرژي مي‌تواند ميزان ۲۱ درصد از مقدار مورد نياز كاهش گازهاي گلخانه‌اي براي رسيدن به هدف محدود كردن گرم شدن زمين تا ۲ درجه سانتي‌گراد را برآورده كند. اين مسئله مي‌تواند نقش اساسي در كاهش رشد توليد گازهاي گلخانه‌اي در اين بخش كه عمدتا ناشي از افزايش مقدار زغال‌سنگ و گاز طبيعي براي توليد انرژي است، داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران

ليا استوكس، متخصص سياست‌هاي اقليمي در دانشگاه كاليفرنيا، سانتا باربارا گفته است يك استاندارد انرژي پاك آمريكا را در مسيري قرار مي‌دهد كه تا سال ۲۰۳۰ به سطح انرژي پاك هشتاد درصدي دست پيدا كند. به گفته‌ي اين متخصص سياست‌هاي اقليمي در دانشگاه كاليفرنيا، در حال حاضر، آمريكا به شكل سالانه چيزي نزديك به ۲ درصد به امتياز انرژي پاك خود اضافه مي‌كند. استاندارد جديد (وقتي با صد‌ها بيليون دلار پيشنهادي همراه شود) باعث خواهد شد تا اين عدد به ۵ امتياز در هر سال افزايش پيدا كند. همچنين اين سياست باعث مي‌شود تا ديگر بخش‌هاي اقتصاد كه به كربن وابسته هستند نيز بلافاصله ميزان انتشار آلايندگي‌ها را كاهش دهند.

ليا استوكس اعتقاد دارد كه با حمايت مالي دولت فدرال از صنعت و ماليات پردازان، اين طرح مي‌تواند در سرعت و مقياسي ايده‌آل و ضروري به نتيجه برسد. انسان‌ها در صورت دست پيدا كردن به آن انرژي پاك مورد انديشه متخصصين، مي‌توانند از آن براي انرژي‌رساني به بخش حمل و‌نقل، ساخت‌و ساز و ديگر بخش‌هاي صنايع سنگين استفاده كرده و آلايندگي‌ها را در كل اقتصاد تا نزديك به هفتاد الي هشتاد درصد كاهش دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات