چين چگونه در ۶ روز براي مقابله با ويروس كرونا بيمارستان مي‌سازد؟

يك‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دولت چين قول داده است در ۶ روز ساخت بيمارستاني براي اسكان و درمان بيماران مبتلا به ويروس كرونا را به‌پايان برساند. چطور چنين چيزي ممكن است؟
تبليغات

ويروس كرونا كه به‌دليل خاستگاهش با نام ويروس ووهان نيز شناخته مي‌شود، اولين‌بار ۱۲ دسامبر گذشته در چين مشاهده شد. از آن زمان طبق اعلام رسمي، بيش از ۱۰ هزار نفر در چين به اين بيماري مبتلا شده و بيش از ۳۰۰ نفر جان باخته‌اند.

ووهان مركز شيوع اين بيماري بيش از ۱۱ ميليون نفر جمعيت دارد و بيمارستان‌ها مملو از بيماران هستند و دارو در داروخانه‌ها در حال اتمام است؛ به‌همين‌دليل، دولت چين ساخت بيمارستان هزار‌تخت‌خوابي جديدي را آغاز كرده و اطمينان داده است در ۶ روز ساخت آن را تمام مي‌كند.

دولت چين فيلم‌‌هايي دراختيار رسانه‌ها قرار داده كه نشان‌دهنده‌ي محل ساخت اين بيمارستان در محلي با وسعت ۲۵ هزار مترمربع است. اين بيمارستان براساس بيمارستان مشابهي بنا مي‌شود كه در سال ۲۰۰۳ در پكن، براي مقابله با بيماري سارس ساخته شده بود. جوان كافمن، مدرس رشته‌ي بهداشت جهاني و طب اجتماعي از دانشگاه پزشكي هاروارد مي‌گويد:

اين بيمارستان اساسا منطقه‌اي قرنطينه شده است كه براي درمان افراد مبتلا به بيماري‌هاي عفوني استفاده مي‌شود؛ ازاين‌رو، تجهيزات محافظتي و ايمني خواهد داشت.

چگونه چين اين بيمارستان را در ۶ روز مي‌سازد؟

يان‌ژونگ هوانگ، عضو ارشد شوراي روابط بين‌الملل در سازمان بهداشت جهاني مي‌گويد:

چين پيش‌از‌اين نيز سابقه‌ي ساخت سريع بناهاي به‌ياد‌ماندني مانند اين [بيمارستان] را دارد.

او خاطرنشان مي‌كند در سال ۲۰۰۳، چين بيمارستان پكن را در هفت روز ساخته است و در‌حال‌حاضر، تيم ساخت بيمارستان جديد شهر ووهان تلاش مي‌كند اين ركورد را بشكند. همانند بيمارستان پكن، در ساخت اين بيمارستان نيز از مصالح پيش‌ساخته استفاده خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران بيمارستان ۶ روزه چين
مرجع متخصصين ايران بيمارستان شش روزه چين

هوانگ اضافه كرد:

مهندسان را از سراسر چين براي اتمام سريع اين كار فراخوانده‌ايم. چيني‌ها استاد كارهاي مهندسي هستند و قبل‌از‌اين هم سابقه‌ي ساخت آسمان‌‌خراش‌هايي را در زمان كوتاه داشته‌ايم؛ كاري كه تصور آن براي غربي‌ها سخت است.

اين بيمارستان به‌دليل قرارگرفتن در مركز ووهان مي‌تواند به‌آساني با ديگر بيمارستان‌ها ارتباط برقرار كند و درصورت لاخبار تخصصي، داروهاي مورد‌نياز را مستقيما از كارخانه سفارش دهد. نشريه‌ي گلوبال‌تايمز تأييد كرده است ۱۵۰ دكتر عضو ارتش چين به محل رسيده‌اند؛ اما از اين موضوع اطلاعي در دست نيست كه پس از اتمام بيمارستان در آن مشغول به كار خواهند شد يا نه.

در دوران شيوع سارس چه گذشت؟

در سال ۲۰۰۳، به‌منظور پوشش بيماران مبتلا به بيماري سارس، بيمارستان Xiaotangshan در پكن ساخته شد. گفته مي‌شود زمان ساخت اين بيمارستان كه هفت روز طول كشيد، ركورد سرعت ساخت بيمارستان در جهان را شكسته است. براي اتمام اين بيمارستان در زمان مقرر، بيش از چهارهزار نيروي ساده شبانه‌روز مشغول كار بودند. اين بيمارستان از بخش‌هاي سي‌تي‌اسكن، اشعه‌ي ايكس، مراقبت‌هاي ويژه و آزمايشگاه بهره مي‌برد و هر بخش سرويس بهداشتي مخصوص به‌خود را داشت.

بيمارستان يادشده در دو ماه پذيراي يك‌هفتم كل بيماران مبتلا به سارس بود؛ كاري كه دولت چين به‌خاطر آن به خود افتخار مي‌كند. كافمن درباره‌ي آن دروه چنين مي‌گويد: 

تمام بيمارستان‌ها دستورالعمل مشخصي داشتند كه وزارت بهداشت دراختيار آن‌ها قرار داده بود. دستورالعمل شامل چگونگي رسيدگي به بيماري‌هاي عفوني و راه‌حل تشخيص و درمان آن‌ها و سيستم ايزولاسيون مختص سارس را شامل مي‌شد.

به‌گفته‌ي او، سازماني‌هاي محلي منابع مالي زيادي را تأمين مي‌كردند؛ اما دولت مركزي بخش اعظم هزينه‌هاي مربوط به ساخت‌و‌ساز و حقوق متخصصان را مي‌پرداخت. جوان كافمن مي‌گويد:

نمي‌توانم بار سنگين مسئوليت بر دوش حاكمان ووهان را تصور كنم.

در انتها ٰيان‌ژونگ هوانگ به اين نكته اشاره مي‌كند كه اين بيمارستان پس از كنترل بيماري و پايان اپيدمي تعطيل خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات