طراحي هواپيماي هيبريد براي كاهش زمان پرواز بين شهري
از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۸، شركت فرانسوي مابوسين بهواسطهي توليد هواپيماي سبك اسپرت شناخته ميشد. نام اين شركت اكنون بهوسيله يك استارتاپ فرانسوي احيا شده و طبق برنامه، قرار است به توليد هواپيماهايي با قابليت پرواز كوتاهبرد (STOL) بپردازد.
امروزه عبارت هواپيماي عمود پرواز (VTOL) كه انتخاب مناسبي براي تاكسيهاي پرنده به شمار ميآيد، براي بسياري افراد آشنا است. به دليل توانايي پرواز و فرود مشابه هليكوپتر، اين وسايل نقليه توانايي حمل مسافر در محيطهاي شهري با استفاده از مكانهايي مانند بام برجهاي تجاري دارا هستند و به محض دستيابي به ارتفاع پرواز مناسب، امكان تغيير به يك هواپيماي معمولي با سرعت و بهرهوري بالا دارند. يكي از چالشهاي پيش رو جهت توسعه هواپيماي عمود پرواز عملياتي در اين حقيقت نهفته است كه اين وسايل پرنده نياز به توليد مقدار زيادي نيروي بالابر در زمان شروع پرواز (صعود بهصورت عمودي) دارند كه به نوبه خود نياز به مقدار زيادي انرژي خواهد داشت. اين چالش فرصتي جهت استفاده از هواپيماهاي مرسوم با توانايي پرواز و فرود در مسافت هاي كم فراهم ميكند. اين هواپيماها امكان پرواز و فرود بهصورت عمودي ندارند؛ اما نياز به باند پرواز كوتاهتري نسبت به هواپيماهاي معمولي خواهند داشت. اين بدان معني است كه اين هواپيماها امكان پرواز و فرود در فرودگاههاي كوچك در مراكز شهر موسوم به فرودگاه جيبي دارند؛ بنابراين در زمان مسافران بين شهري صرفهجويي ميشود و دردسر رفت و برگشت از فرودگاههاي حومه شهر از بين خواهد رفت.
شركت هواپيمايي مابوسين اكنون در حال كار روي دو مدل از چنين هواپيماهايي است. اولين نمونه با همكاري دانشگاه صنعتي بلفورت-مونتبليارد و ساير شركاي صنعتي با نام Alérion M1h با ظرفيت دو سرنشين طراحي شده است. اين هواپيما در زمان برخاستن و فرود از يك موتور الكتريكي استفاده خواهد كرد كه باعث ايجاد سروصداي كمتر در فرودگاههاي كوچك ميشود و در زمان افزايش سرعت به يك موتور احتراق دروني سوئيچ خواهد كرد. اين مجموعه پيشرانه دركنار استفاده از مواد تركيبي طبيعي سبكوزن، محدوده قابل دستيابي چند صد كيلومتري و سرعت گشتزني ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت (۱۵۵ مايل بر ساعت) براي اين پرنده به ارمغان خواهد آورد. در ادامه نيروي مورد نياز تنها با يك پيل سوختي هيدروژني تأمين خواهد شد.
هواپيماي دوم با نام Alcyon M3c و ظرفيت ۵ سرنشين، امكان دستيابي به فواصل تا ۱۵۰۰ كيلومتر (۹۳۲ مايل) با سرعت پرواز ۳۷۰ كيلومتر بر ساعت (۲۳۰ مايل بر ساعت) ارائه ميكند. مشابه مدل M1h، اين پرنده پرواز را با يك پيشرانه هيبريد شروع و سپس به يك منبع تأمين نيروي هيدروژني سوئيچ خواهد كرد. پروانههاي دوگانه انتهاي هر بال با هدف بازيابي انرژي حركت گردابي نوك بال به كار گرفته شدهاند.
يكي از نمايندگان شركت، كارايي هر دو مدل هواپيماي با برد كوتاه اين شركت را نتيجه طراحي پيچيده ساختار بال و اجزاي توليدكننده نيروي بالابر قوي (بهعنوان مثال درگاه ها و فلپها) در تركيب با وزن ساختاري پايين آنها دانست. درنتيجه هر دو مدل بايد سرعت استال بسيار پاييني داشته باشند. سرعت استال يكي از پارامترهاي مهم هر هواپيما است. استال، حداقل سرعتي است كه يك هواپيما توانايي پرواز با آن دارد. چنانچه سرعت هواپيما از اين حد كمتر شود منجر به سقوط آن ميشود؛ بنابراين سرعت استال پايين يك مزيت بزرگ است.
مطابق برنامهريزي انجامشده، مدل هيبريد Alérion M1h اولين پرواز خود را در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد داد و عرضه تجاري گسترده اين مدل (و اولين پرواز نسخه هيدروژني) در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. تجاريسازي مدل Alcyon M3c در سال ۲۰۲۶ اتفاق خواهد افتاد.
هم انديشي ها