Regent هواپيمايي برقي براي جايگزيني با كشتيهاي فري توليد ميكند
تصور كنيد در شهري نزديك به ساحل زندگي ميكنيد و به بندرگاه ميرويد تا از طريق پروازي در ارتفاع بسيار پايين كه توسط هواپيمايي برقي انجام ميگيرد به شهر ديگري سفر كنيد كه در آن طرف ديگر آب واقع شده است. استارتاپي به نام ريجنت (Regent) كه مقر اصلياش در بوستون آمريكا است روي چنين هواپيمايي كار ميكند.
ريجنت ميگويد روي «گلايدري دريايي» كار ميكند كه ميتواند ۱۰ مسافر را در ازاي پرداخت پول جابهجا كند. اين گلايدر دريايي احتمالا تا سال ۲۰۲۵ وارد مرحلهي عملياتي ميشود.
بيلي تالهايمر، مديرعامل ريجنت و مايكل كلينكر، مدير ارشد فناوري ريجنت كه هر دوي آنها بهعنوان همبنيانگذاران شركت شناخته ميشوند و پيشتر براي يكي از شركتهاي وابسته به بوئينگ كار كردهاند، اين هفته در گفتوگويي با CNBC شركت كردند.
همبنيانگذاران ريجنت ميگويند هواپيماي مورد اشاره كه هيچ گاز مضري توليد نميكند، توسط قايقي بالهدار (هيدروفويل) از بندرگاه دور ميشود، از روي آب بلند ميشود و كمكم به سرعت ۱۸۰ مايلبرساعت (۲۹۰ كيلومتربرساعت) ميرسد؛ بسيار سريعتر از كشتيهاي فري. ويدئوي زير نشان ميدهد كه سفر هواپيماي موردمباحثه ريجنت چگونه انجام ميگيرد:
براساس گزارش ديجيتال ترندز، بنيانگذاران ريجنت گفتهاند اين شركت قصد دارد سرويس حملونقل ارزان بين شهرهايي مثل بوستون و نيويورك و همچنين لس آنجلس و سان فرانسيسكو راهاندازي كند. سفرهاي كوتاهتري كه شهرهايي مثل نيويورك و همپتون را به هم متصل ميكنند نيز در دستور كار قرار دارند. بهعلاوه گلايدر دريايي ريجنت احتمالا بهمرور زمان سفر در بين جزاير هاوايي را ممكن ميكند. نكتهي جالبتوجه اين است كه هواپيماي مورد اشاره ميتواند با استفاده از امكانات موجود در بنادر فعلي فعاليت كند و اين يعني نيازي به ايجاد بنادر ويژه نيست. البته لازم است يكسري امكانات نظير پايانههاي شارژ به بنادر اضافه شوند.
ريجنت ميگويد برخي شركتها حمايت خود را از اين پروژه اعلام كردهاند كه از بين آنها ميتوانيم به Caffeinated Capital اشاره كنيم. Caffeinated Capital يكي از حاميان اوليهي استارتاپ Boom (توليدكنندهي جت مافوقصوت) محسوب ميشود. سرمايهگذاران ميلياردي مثل مارك كيوبن و پيتر تيل نيز حمايت خود را اعلام كردهاند.
يكي از دلايلي كه باعث شده سرمايهگذاران به پروژهي ريجنت توجه نشان دهند، ادعاي جالب اين شركت است. ريجنت ميگويد از آنجايي كه هواپيما در اين پروژه در ارتفاع بسيار پايين و بر سطح دريا پرواز ميكند احتمالا مقررات كمتري شامل آن ميشود و به همين دليل ريجنت خواهد توانست سرويس را در زماني سريع راهاندازي كند.
تعداد بسيار زيادي از شركتهاي حوزهي فناوري از برنامهي خود براي ورود به بازار تاكسيهاي پرنده از طريق هواپيماي برقي خبر دادهاند و در چنين بازار پرتلاطمي، ديدن محصولي بهنسبت متفاوت مثل آنچه ريجنت به نمايش گذاشته بسيار هيجانانگيز است. قطعا يكي از مهمترين چالشها براي ريجنت، ساخت هواپيمايي است كه بتواند در آبوهواي نامساعد هم به فعاليت خود ادامه دهد. با غلبه بر اين چالش، گلايدر دريايي ريجنت راهكاري قابلاتكا براي سفر كردن در تمامي شرايط خواهد شد.
هدف فعلي اعضاي تيم ريجنت توليد پروتوتايپي است كه ابعادش به يكچهارم ابعاد هواپيماي نهايي ميرسد و فاصلهي بالهايش ۱۵ فوت (۴٫۶ متر) است. نخستين پرواز آزمايشي اين پروتوتايپ تا پيش از پايان سال جاري ميلادي انجام خواهد شد.
هم انديشي ها