عريض ترين هواپيماي دنيا دومين پرواز آزمايشي را با موفقيت انجام داد
استراتولانچ، شركت فعال در حوزهي هوافضا كه توسط پل آلن، همبنيانگذار فقيد مايكروسافت تأسيس شده است، پنجشنبهي اين هفته هواپيماي عظيم خود را كه با نام Roc شناخته ميشود براي دومين بار به پرواز درآورد. اين نخستين پرواز يكي از هواپيماهاي استراتولانچ تحت مديريت مالكان جديد محسوب ميشود. اولين پرواز آزمايشي هواپيماي دوقلوي Roc دو سال قبل انجام شده بود.
به گزارش ورج، زاكاري كرور، مدير ارشد عمليات استراتولانچ، در گفتوگو با رسانهها اعلام كرد: «پرواز امروز در نگاه اول بسيار موفقيتآميز به انديشه متخصصين ميرسد. ما تمامي بخشهاي آزمايش را به همان شكلي كه ميخواستيم، اجرا كرديم. هيچ اتفاق غيرعادي را در جريان پرواز مشاهده نكردهايم و از وضعيت هواپيما به هنگام فرود روي زمين بسيار راضي هستيم.»
دومين پرواز هواپيماي غولپيكر Roc استراتولانچ بر فراز بيابان موهاوي انجام شد
چرخهاي Roc در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلي بسته شدند و اين هواپيما به حداكثر ارتفاع ۲٫۶ مايل (۴٫۱۸ كيلومتر) در بالاي بيابان موهاوي كاليفرنيا رسيد. استراتولانچ ميگويد اين پرواز كه با ۶ موتور انجام شد، به مدت سه ساعت و ۱۴ دقيقه ادامه پيدا كرد تا اينكه Roc در نهايت روي باند پهناور پايگاه هوايي و فضايي موهاوي فرود آمد.
مدتزمان پرواز پنجشنبه بيشتر از پرواز سال ۲۰۱۹ بود؛ اما Roc در ارتفاع اندكي پايينتر از آزمايش سال ۲۰۱۹ پرواز كرد. مطالعهها نشان ميدهد يكي از طرفين هواپيما در زمان كوتاهي قبل از طرف ديگر روي زمين فرود آمده است. كرور ميگويد: «خدمهي پرواز كار فوقالعادهاي انجام دادند و توانستند مطابق انتظاراتي كه از جهت وزش باد داشتيم، هواپيما را روي زمين بنشانند.»
استراتولانچ ميگويد پرواز آزمايشي جديد Roc با اين هدف انجام شد كه محققان بفهمند اين هواپيما چگونه فشار كابين را مديريت ميكند. همچنين در اين پرواز، قابليتهاي امنيتي هواپيما مورد آزمايش قرار گرفتند و روي شماري از قطعات سختافزاري جديد Roc نظارت شد.
ويدئوي لحظهي فرود هواپيماي Roc پس از دومين پرواز آزمايشي
فاصلهي بين دو بال Roc به ۳۸۵ فوت (۱۱۷٫۳ متر) ميرسد؛ يعني تقريبا دو برابر فاصلهي بين دو بال هواپيماي بويينگ 747. همين موضوع باعث ميشود Roc از لحاظ فاصلهي بين دو بال غولپيكرترين هواپيماي دنيا باشد. اين هواپيما بهگونهاي طراحي شده است كه در نهايت بتواند وسيلهي نقليهي مافوق صوت Talon-A استراتولانچ را كه كاملا خودكار است و امكان استفادهي مجدد از آن وجود دارد حمل كند.
Talon-A در واقع وسيلهاي به شكل جت است كه انرژي حركتي خود را از موشك تأمين ميكند، طولش به ۲۸ فوت (۸٫۵) متر ميرسد و پهنايي ۱۴ فوتي (۴٫۲ متري) دارد. Talon-A قرار است بهعنوان بستر آزمايشهاي مافوق صوت به وزارت دفاع ايالات متحده تحويل شود.
Talon-A پس از ساخته شدن، موتور موشكي متكي بر سوخت مايع خود را روشن ميكند تا بتواند به ارتفاع بالايي در اتمسفر زمين برسد و يك دقيقه در شرايط آزمايش پرواز مافوق صوت حضور داشته باشد. پس از انجام آزمايش، Talos-A به سمت پايين برميگردد و بهصورت خودكار روي باندي معمولي فرود ميآيد.
پرواز جديد هواپيماي Roc در فاصلهي دو سال پس از اولين پرواز انجام گرفت
در پروازي كه هواپيماي باري Roc پنجشنبهي اين هفته انجام داد، Talon-A به آن متصل نبود. دنيل ميلمن، مدير ارشد فناوري استراتولانچ، به خبرنگاران گفته است Roc در پروازهاي آزمايشيِ يك سال پيش رو قرار است به ارتفاع و سرعت بيشتر دست پيدا كند. آزمايشهاي پروازي تا زمانيكه Roc از پيشنيازهاي حمل Talon-A در شرايط تعيينشده برخوردار شود، ادامه پيدا خواهد كرد. ميلمن ميگويد چنين هدفي تا پايان سال آيندهي ميلادي دستيافتني است.
به دليل مرگ پل آلن، بنيانگذار ميلياردر استراتولانچ در اكتبر ۲۰۱۸ (مهر و آبان ۱۳۹۷)، اين شركت فعاليتهايش را محدود و اكثر متخصصانش را اخراج كرد و برنامههاي مربوط به ناوگاني از موشكهايي كه روي آنها كار ميكرد به پايان راه رساند. استراتولانچ تعداد كافي از متخصصان را براي ادامهي كار روي هواپيماي Roc نگه داشت تا اينكه نخستين پرواز آزمايشي در آوريل ۲۰۱۹ (فروردين ۱۳۹۸) انجام شد.
پس از اولين پرواز، تا يك سال خبري از استراتولانچ نبود؛ تا اينكه اين شركت صندوق جذب سرمايهي جديدي ايجاد و چند متخصص ديگر استخدام كرد تا پروژهي توليد Roc را ادامه بدهد. پرواز پنجشنبهي Roc، هواپيمايي كه نامش را از پرندهي شكاري بزرگ و افسانهاي در اساطير خاورميانه ميگيرد، نشان ميدهد استراتولانچ توانسته است خود را احيا كند.
هم انديشي ها