تايل براي رقابت با ايرتگ اپل توسعه ردياب‌ UWB را آغاز كرده است

يك‌شنبه ۲۱ دي ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تايل براي رقابت با ايرتگ اپل و بهبود فرايند رديابي، در حال توسعه‌ي ردياب مبتني بر فناوري باند فوق وسيع و واقعيت افزوده است.
تبليغات

مدتي است كه اخبار زيادي در مورد ردياب‌ اپل با نام احتمالي ايرتگ (AirTag) منتشر مي‌شود. شايعات حاكي از آن است كه ‌در بطن ردياب كوپرتينويي‌ها تراشه‌ي اختصاصي U1 مبتني بر فناوري راديويي باند فوق وسيع جاي گرفته است؛ تراشه‌اي كه پيش از اين در محصولاتي مانند آيفون ۱۱ و ۱۲ و نسل ششم اپل واچ تعبيه شده بود. فناوري يادشده سرعت و دقت به‌مراتب بيشتر از سيستم‌هاي بلوتوث ارائه مي‌دهد. به گزارش MacRumors و با استناد به تصاوير مفهومي منتشرشده، تايل (Tile) به‌عنوان مهم‌ترين شركت فعال در حوزه‌ي ردياب قابل حمل، قصد دارد در رقابت با محصول معرفي‌نشده‌ي اپل، از فناوري راديويي باند فوق وسيع در ردياب‌هاي آتي خود بهره گيرد.

طبق اين گزارش، ردياب‌هاي آينده‌ي تايل براي راهنمايي متخصصان در پيدا كردن اشياء گم‌شده،  از اپليكيشن مبتني بر واقعيت افزوده بهره خواهند گرفت. گفته مي‌شود اپل در حال كار روي راه‌حل مشابه است و طبق كد منبع iOS 14، ايرتگ براي سهولت يافتن دستگاه‌ها و لوازم جانبي گم‌شده به واقعيت افزوده متكي خواهد بود.

تاكنون تايل در ردياب‌هاي خود از فناوري بلوتوث استفاده مي‌كرد كه در مقايسه با توانايي ادراك فضايي فناوري UWB، عملكرد ضعيف‌تري دارند. ازآنجاكه UWB قابليت ادراك فضايي ارائه مي‌دهد، حتي اگر متوجه‌ زنگ هشدار ردياب نشويد، قادر خواهيد بود اشياء گم‌شده را در داخل يا خارج از محيط پيدا كنيد. به‌عنوان مثال، وقتي كه شيء گم‌شده در زير بالشتك مبل يا در داخل كشوي كمد باشد، فناوري مورد مباحثه به‌راحتي مي‌تواند موقعيت دقيق آن را ترسيم كند. UWB مي‌تواند براي پيدا كردن وسايل در فضاي بزرگ‌تر مانند خانه‌اي با چند طبقه هم مورد استفاده قرار بگيرد.

باند فوق وسيع (Ultra Wideband - UWB) يك فناوري راديويي است كه مي‌تواند از سطح انرژي بسيار كمي براي ارتباطات برد و پهناي باند در طيف وسيعي از امواج راديويي استفاده كند. تفاوت قابل ‌توجه انتقال راديويي معمولي و UWB اين است كه سيستم‌هاي معمولي اطلاعات را با تغيير سطح قدرت، فركانس يا فاز يك موج سينوسي انتقال مي‌دهند؛ درحالي‌كه فناوري UWB با توليد موج راديويي در فواصل زماني خاص و اشغال پهناي باند زياد، اطلاعات را منتقل و امكان پالس يا مدولاسيون زمان را فراهم مي‌كند. در اين سيستم، اطلاعات را مي‌توان با رمزگذاري قطب پالس و دامنه آن يا با استفاده از پالس‌هاي متعامد، روي سيگنال باندهاي فوق وسيع تعديل كرد.

پالس‌هاي UWB را مي‌توان به‌صورت پراكنده با نرخ نسبتا كم براي همراهي از زمان مدولاسيون يا موقعيت آن ارسال كرد. در محصولات مجهز به اين سيستم مي‌توان از سرعت معكوس پالس UWB بهره گرفت. در حقيقت با توجه به مصرف كم انرژي و پالس‌هاي كوتاه، فناوري مذكور كوتاه‌برد است؛ اما دقت بسيار بيشتري در مقايسه با استانداردهاي آخرين نسخه‌ي بلوتوث ارائه مي‌دهد.

در اين گزارش آمده است كه اپليكيشن جديد تايل به متخصصان امكان مي‌دهد با استفاده از نماي دوربين به قابليت‌هاي واقعيت افزوده (AR) دسترسي پيدا كنند. اين برنامه با استفاده از آرايه‌هايي مانند پيكان‌هاي جهت‌دار و نَماي AR، متخصص را به مكان مورد انديشه متخصصين هدايت مي‌كند. خانواده‌ي آيفون ۱۱ و ۱۲ به تراشه‌ي U1 مجهز شده‌اند و برخي موبايل‌هاي اندرويد از UWB همراهي مي‌كنند؛ بنابراين با ردياب‌هاي آينده‌ي تايل سازگار خواهند بود. اهالي كوپرتينو در موبايل‌هاي آيفون ۱۲، به توسعه‌دهندگان شخص ثالث امكان دسترسي به تراشه‌ي U1 داده‌اند.

مشابه اِلِمان‌هاي طراحي ردياب‌هاي كنوني شركت، تصاوير مفهومي منتشرشده ردياب جديد تايل را به شكل مربع و مجهز به دكمه‌ي مركزي، ضميمه جاكليدي و پشت صاف نشان مي‌دهند كه از قرار معلوم، با چسب نيز سازگار است. شواهد نشان مي‌دهد كه تايل در حال برنامه‌ريزي براي عرضه‌ي محصولات جديد در اواخر ۲۰۲۱ است كه ظاهرا با دستگاه‌هاي مبتني بر iOS و اندرويد سازگار خواهند بود. در اين ميان، اپل سيستم جديدي پياده‌سازي كرده است كه به ردياب‌ امكان استفاده از قابليت‌هاي برنامه‌ي Find My را ارائه مي‌دهد؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد تايل از اپليكيشن خود براي اهداف مورد مباحثه استفاده كند.

بر اساس گزارش‌هاي قبلي، ردياب كوپرتينويي‌ها براي مدتي آماده‌ي عرضه بوده؛ اما به ‌دليل همه‌گيري ويروس كرونا، عرضه‌ي آن به زمان ديگري موكول شده است. گفته مي‌شود غول دنياي فناوري منتظر زماني مناسب براي ارائه‌ي ردياب ايرتگ است؛ زيرا همان‌طور كه از نام دستگاه مشخص است، هدف اصلي آن پيدا كردن اشياي گم‌شده خواهد بود و با توجه به محدوديت‌هاي ايجاد‌شده از ويروس كرونا و به‌ تبع آن، تغيير شيوه‌ي زندگي و خانه‌نشيني مردم، دستگاه‌هاي كمتري گم مي‌شود و اين مي‌تواند بر بازاريابي ردياب اپل تأثير بسيار منفي بگذارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات