پهپاد DJI FPV رونمايي شد؛ فيلمبرداري 4K/60fps و سرعت ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
FPV نخستين پهپاد اول شخص DJI است كه دوربين 4K دارد، از چندين حالت پرواز بهره مي‌برد و سرعتش به ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد. اين پهپاد همراه عينكي ويژه عرضه مي‌شود.
تبليغات

دي جي آي ساعاتي پيش از پهپاد اف پي وي (DJI FPV) رونمايي كرد كه چند روز پيش شاهد فاش شدن ويدئوي جعبه‌گشايي غيررسمي آن بوديم. FPV  به‌طور ويژه براي استفاده در حالت اول شخص ساده شده است و با سرعت زياد پرواز مي‌كند. اين نوع پهپاد به‌طور معمول در مسابقات حضور پيدا مي‌كند و در زماني كوتاه ‌به تغيير زاويه‌ي حركت واكنش نشان مي‌دهد. به‌طور كلي بين پهپادهاي اول شخص با پهپادهاي عادي تفاوت‌هاي محسوسي وجود دارد.

بر اساس گزارش پتاپيكسل، FPV در وهله‌ي اول پهپاد مسابقه‌اي است؛ اما نقاط ضعفي كه به‌طور معمول در پهپادهاي اين‌چنيني پيدا مي‌شوند رفع مي‌كند تا قابليت‌هايي ارائه بدهد كه پهپادهاي طراحي‌شده براي مسابقه توانايي ارائه‌ي آن‌ها را ندارند.

نخست، پهپاد DJI FPV به ‌لطف بهره‌مندي از فناوري اختصاصي OcuSync تجربه‌ي ديداري بهتري از ديگر پهپادهاي مسابقه‌اي ارائه مي‌دهد. FPV داراي ديد اول شخص با تأخير بسيار كم و كيفيت بالا است تا فردي كه پهپاد را كنترل مي‌كند، بتواند به‌سرعت نحوه‌ي حركت را تغيير بدهد و پهپاد را در مسيرهاي مختلف پيش ببرد. به ‌لطف باكيفيت بودن تصوير، خلبان مي‌تواند جزئيات پرواز را واضح‌تر ببيند. 

مرجع متخصصين ايران پهپاد اول شخص DJI FPV از نماي جلو در حالت خاموش

دي جي آي در بيانيه‌اي كه براي رسانه‌ها ارسال كرده است، مي‌نويسد DJI FPV با استفاده از جديدترين فناوري در حوزه‌ي انتقال محتواي HD، به شما امكان مي‌دهد دنيا را به شيوه‌اي جديد ببينيد. مطابق گفته‌ي DJI، خلبان‌هاي پهپاد مي‌توانند با استفاده از عينك مخصوص با نام Goggles V2، محتواي ويدئويي را با كيفيت بالا، از فاصله‌ي دور و با تأخير پايين مشاهده كنند. DJI مي‌گويد سيستم ارتباط بي‌سيم اين پهپاد بي‌همتا است.

پهپاد FPV مي‌تواند به حداكثر سرعت ۸۷ مايل‌ بر ساعت (۱۴۰ كيلومتر بر ساعت) دست پيدا كند و در عرض تنها دو ثانيه سرعتش را از صفر به ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برساند. DJI مي‌گويد سيستم به‌كاررفته در پهپاد باعث مي‌شود DJI FPV گستره‌ي انتقال داده‌ي ۱۰ كيلومتر را پوشش بدهد، فركانس‌هاي دوگانه را به‌صورت خودكار عوض كند، به نرخ بيت ۵۰ مگابيت‌ بر ثانيه دست يابد و سراغ استفاده از تكنيك‌هايي برود تا سيگنال ارسال‌شده از آن به عينك خلبان، مختل نشود. 

مرجع متخصصين ايران نيم رخ نماي كناري پهپاد اول شخص DJI FPV

پهپادهاي اول شخص امروزي به‌طور معمول از سيستمي استفاده مي‌كنند كه وضوح بسيار پايين‌تري دارند. DJI اميدوار است فناوري به‌كاررفته در پهپاد FPV بتواند در عين ارائه‌ي وضوح بالا، تأخير بسيار كمي به‌ همراه بياورد. DJI مي‌گويد FPV ثابت مي‌كند كه سيگنال ديجيتال از لحاظ كم بودن تأخير مي‌تواند در حد و اندازه‌ي سيستم آنالوگ مؤثر باشد و در همين حال تجربه‌ي ديداري بسيار بهتري ارائه بدهد.

DJI مي‌گويد خلبان مي‌تواند چندين حالت ديداري را انتخاب كند كه يكي از آن‌ها حالت استاندارد HD با تأخير كم است. اين حالت محتواي ويدئويي را با وضوح ۱۴۴۰‌ در ۸۱۰ پيكسل و نرخ ۶۰ يا ۵۰ فريم ‌بر ثانيه منتقل مي‌كند. در حالت ۶۰ فريم ‌بر ثانيه، زاويه‌ي ديد به ۱۴۲ درجه مي‌رسد؛ ولي در حالت ۵۰ فريم‌ بر ثانيه، زاويه‌ي ديد ۱۵۰ درجه است. ‌‌هنگام استفاده از حالت استاندارد HD با تأخير كم، تأخير به ۴۰ ميلي‌ثانيه مي‌رسد. 

مرجع متخصصين ايران عينك مخصوص پهپاد پهپاد اول شخص DJI FPV

دومين حالت، Smooth است كه دستيابي به نرخ فريم بالاتر را ممكن مي‌كند تا ويدئوي نهايي ظاهر سينمايي‌تري داشته باشد. در حالت Smooth تأخير به ۲۸ ميلي‌ثانيه كاهش پيدا مي‌كند، وضوح ۱۴۴۰ در ۸۱۰ پيكسل و نرخ فريم ۱۲۰ فريم‌ بر ثانيه است و زاويه‌ي ديد ۱۴۲ درجه‌اي ارائه مي‌شود. در همين حالت اگر نرخ فريم به ۱۰۰ فريم‌ بر ثانيه برسد، زاويه‌ي ديد ۱۵۰ درجه مي‌شود. سومين حالت، Audience است. در اين حالت خلبان مي‌تواند ويدئوي پهپاد را با حداكثر هشت عينك مخصوص ديگر به ‌اشتراك بگذارد.

مرجع متخصصين ايران بخش دروني عينك مخصوص پهپاد اول شخص DJI FPV

DJI سه حالت متمايز در پهپاد قرار داده است تا افرادي كه تجربه‌ي پرواز‌ پهپاد ندارند، بدون اشكال با FPV كار كنند. حالت اول Normal است. در اين حالت FPV شبيه به ديگر پهپادهاي DJI عمل مي‌كند و با استفاده از GPS يا سيستم‌هاي موقعيت‌ياب بصري (VPS) در بخش زيرين خود، معلق مي‌ماند. Normal ساده‌ترين حالت پرواز است و حسگرهاي تشخيص مانع را در بخش جلويي فعال مي‌كند تا زماني‌ كه به موانع نزديك شد، سرعت پهپاد كاهش يابد. سپس سيستم پهپاد به خلبان مي‌گويد به‌منظور جلوگيري از برخورد با موانع، مانور انجام بدهد.

پهپاد DJI FPV عينكي مخصوص دارد و از دو كنترلر جالب بهره مي‌گيرد

حالت دوم، Manual است كه به متخصص امكان مي‌دهد كنترل كامل روي پهپاد داشته باشد. حالت Manual براي افرادي ساخته شده است كه حرفه‌اي‌تر هستند؛ زيرا تمامي حسگرها و حالت معلق ماندن در هوا، غيرفعال مي‌شوند.

سومين حالت، Sport است. Sport را مي‌توانيم تركيبي از حالت‌هاي Normal و Manual بدانيم كه شماري از قابليت‌هاي حركت پوياي حالت Manual را ارائه مي‌دهد و در عين حال شامل شماري از قابليت‌هاي ايمني‌ كليدي Normal است. Sport را مي‌توانيم حالت مياني در بين سه حالت ارائه‌شده محسوب كنيم كه به خلبان‌ها امكان مي‌دهد مهارت بيشتري براي پرواز كسب كنند.

مرجع متخصصين ايران يك مرد با عينك مخصوص درحالت پرواز پهپاد اول شخص DJI FPV

DJI به‌خوبي مي‌داند يكي از اشكالات پهپاد اول شخص، اين است كه شانس بيشتري براي تصادف كردن دارد. DJI براي رفع كردن اين اشكال و القاء حس راحتي بيشتر به كساني كه براي نخستين بار سراغ كار با پهپاد اول شخص مي‌روند، دو حالت Emergency Brake و Hover اضافه كرده است كه در تمامي حالت‌هاي پروازي ارائه مي‌شوند. اين دو حالت باعث مي‌شوند بتوانيد در هر زمان، پهپاد را متوقف و معلق كنيد. 

FPV همچون ديگر پهپادهاي DJI داراي قابليتي يا عنوان Failsafe Return to Home است كه با فشردن يك دكمه يا در شرايطي كه سيگنال از دست برود، پهپاد را به منطقه‌ي تيكاف برمي‌گرداند. در نهايت سيستم گيرنده‌ي ADS-B در شرايطي كه هواپيماها و هليكوپترهاي مجهز به سيستم ADS-B در آن نزديكي‌ها باشند، به خلبان پهپاد خبر مي‌دهد. 

مرجع متخصصين ايران كنترلر استاندارد پهپاد اول شخص DJI FPV

كنترلر استاندارد

DJI مي‌گويد اكثر قطعات پهپاد FPV شامل گيمبال، موتور‌ها، قاب‌هاي بيروني و حسگرها ماژولار هستند و امكان تعويض آن‌ها وجود دارد. خلبان‌هاي مسابقه‌اي، پهپادها را تحت فشار زيادي قرار مي‌دهند و با درانديشه متخصصينگرفتن اين موضوع، ماژولار بودن DJI FPV نكته‌ي مثبتي است. 

DJI مي‌گويد پهپاد FPV دوربين 4K دارد كه مي‌تواند با نرخ ۶۰ فريم‌ بر ثانيه در حالت ۱۲۰ مگابيت ‌بر ثانيه روي گيمبال تك‌محوره فيلم‌برداري كند. دوربين FPV از لرزش‌گير rockSteady دي جي آي استفاده مي‌كند و مي‌تواند ويدئوي Full HD 1080p را با نرخ حداكثر ۱۲۰ فريم‌ بر ثانيه بگيرد. ويدئوهاي ضبط‌شده در فرمت‌هاي H.264 يا H.265 روي كارت حافظه ‌ذخيره مي‌شوند. 

مرجع متخصصين ايران كنترلر يك دستي پهپاد اول شخص DJI FPV

كنترلر تك دستي Motion Controller

DJI دو راه براي كنترل كردن FPV ارائه مي‌دهد. روش اول استفاده از كنترلري است كه شبيه به كنترلر كنسول‌هاي بازي به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد و روش دوم، كنترلري ديگر با نام Motion Controller است كه با يك دست بايد از آن استفاده كرد. Motion Controller به‌صورت مجزا فروخته مي‌شود.

DJI FPV از روز گذشته در چند پيكربندي در دسترس قرار گرفته است. بسته‌ي استاندارد DJI FPV Combo شامل پهپاد FPV، كنترلر بي‌سيم، FPV Goggles V2 و تمامي كابل‌هاي مورد نياز و يك باتري است و ارزش آن به ۱۲۹۹ دلار مي‌رسد. دومين بسته با نام DJI FPV Fly More Kit شناخته مي‌شود كه دو باتري اضافه به‌ همراه هاب شارژ مجزا در خود جاي داده است و ۲۹۹ دلار ارزش دارد. كنترلر Motion Controller به‌صورت مجزا با ارزش ۱۹۹ دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات