مايكروسافت حالت Auto HDR را به بيش از هزار بازي اضافه مي‌كند

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از اضافه شدن حالت Auto HDR به كنسول‌هاي خانگي ايكس باكس سري اس و ايكس، حال نوبت به رايانه‌هاي شخصي شده تا از چنين ويژگي برخوردار شوند.
تبليغات

درصورتي‌كه اخبار مرتبط با كنسول‌هاي خانگي مايكروسافت را دنبال كرده باشيد، حتماً مطلع هستيد كه حالت Auto HDR به كنسول‌هاي ايكس باكس سري اس و سري ايكس اضافه شده است؛ ويژگي كه مي‌تواند تجربه‌ٔ بازي‌هاي ويدئويي را افزايش دهد.

حال، ردموندي‌ها تصميم گرفته‌اند كه ويژگي ذكرشده را در اختيار گيمرهاي رايانهٔ شخصي نيز قرار دهند. سايت خبري videocardz در همين راستا گزارش مي‌دهد كه حالت ذكرشده هم‌اكنون در اختيار گيمرها قرار دارد و مي‌توانند آن را روي بازي‌هايي فعال كنند كه شامل برنامه‌ٔ ويندوز اينسايدر مي‌شوند. بااين‌حال، انتظار مي‌رود در آينده‌اي نزديك، حالت Auto HDR براي عناوين بيشتري فعال شود.

در حال حاضر مي‌توان ويژگي تصويربرداري دامنهٔ ديناميك بالا (High Dynamic Range) يا به‌اختصار HDR را در تمامي مانيتورهايي فعال كرد كه از چنين ويژگي برخوردار هستند؛ اما براي استفاده از چنين ويژگي در بازي‌هاي ويدئويي، بازي مدانديشه متخصصين نيز بايد چنين ويژگي را داشته باشد و درواقع از انديشه متخصصين نرم‌افزاري از ويژگي تصويربرداري دامنه‌ٔ ديناميك بالا همراهي كند. حالت جديدي كه مايكروسافت در انديشه متخصصين گرفته است كمك مي‌كند كه متخصصان سيستم‌عامل ويندوز از حالت HDR در تمامي بازي‌هاي ويدئويي سازگار با اين ويژگي لذت ببرند.

حالت Auto HDR با تنظيم رنگ و ميزان درخشندگي (كنترل تابش نور) كمك مي‌كند كه تصاوير تا حد قابل‌توجهي به واقعيت نزديك‌تر شوند. طبق گفتهٔ سران مايكروسافت، ويژگي مذكور نه‌تنها روي DirectX 12، بلكه روي DirectX 11 نيز كار خواهد كرد و بيش از هزار بازي از ويژگي Auto HDR همراهي خواهند كرد. بااين‌حال، امكان فعال ساختن آن به متخصص سپرده شده تا از قسمت تنظيمات Windows HD Color اقدام به فعال‌سازي آن كنند.

مرجع متخصصين ايران مقايسه حالت SDR محلي، HDR محلي و Auto HDR

مايكروسافت دمويي از ويژگي مدانديشه متخصصين منتشر كرده كه در آن مي‌توان قسمتي از بازي گيرز ۵ را در سه حالت SDR محلي، HDR محلي و Auto HDR مشاهده كرد. حالت Auto HDR توانسته تا حد قابل قبولي عملكردي نزديك به HDR محلي داشته باشد؛ اما بايد گفت كه طبيعتاً حالت HDR محلي نتيجهٔ بهتري مي‌دهد. بااين‌حال، تفاوت را زماني مي‌توان مشاهده كرد كه دو نمونهٔ SDR محلي و Auto HDR را در كنار يكديگر قرار داده و مقايسه كنيد.

در ادامه‌ٔ گزارش ذكر شده كه ويژگي مذكور هنوز در مراحل آزمايشي است و مشخص نيست كه ردموندي‌ها در چه زماني ويژگي Auto HDR را در اختيار متخصصان قرار خواهد داد. در حال حاضر مهندسان مايكروسافت با مطالعه بازخوردهاي متخصصاني كه در مرحلهٔ بتا شركت كرده‌اند در حال برطرف ساختن باگ‌ها و بهينه‌تر كردن عملكرد ويژگي Auto HDR هستند.

براي استفاده از حالت Auto HDR طبيعتاً بايد نمايشگري داشته باشيد كه از حالت HDR همراهي مي‌كند. چنين ويژگي براي مدل‌هاي معمولي نمايشگرها در دسترس نخواهد بود. درصورتي‌كه در برنامهٔ ويندوز اينسايدر (بيلد ۲۱۳۳۷ توسعه‌دهندگان) شركت كرده‌ايد با انجام مراحل زير مي‌توانيد حالت Auto HDR را فعال سازيد:

  • از بخش تنظيمات (Settings) به قسمت سيستم (System) و سپس صفحه‌نمايش (Display) برويد
  • روي لينك Windows HD Color Settings كليك كنيد
  • به انتهاي صفحه رفته و گزينهٔ Use HDR را فعال سازيد
  • حال در ميان گزينه‌هاي فعال‌شده، حالت Auto HDR را يافته و آن را فعال سازيد

بايد در انديشه متخصصين داشته باشيد كه ويژگي ذكرشده در مراحل آزمايشي قرار دارد و ممكن است در برخي از عناوين، نتيجهٔ مطلوبي را دريافت نكنيد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات