انويديا SLI را تا حد زيادي به پايان راه رساند

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
انويديا با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد SLI را به پايان راه مي‌رساند. از بين كارت‌هاي گرافيك خانواده‌ي امپر، صرفا GeForce RTX 3090 توانايي همراهي از SLI را خواهد داشت.
تبليغات

در اتفاقي غيرمنتظره، انويديا ساعاتي پيش اعلام كرد نسخه‌ي فعلي SLI را پايان راه مي‌رساند. SLI به شما امكان مي‌دهد بيش از يك كارت گرافيك انويديا را به‌صورت هم‌زمان روي سيستم نصب كنيد تا به قدرت گرافيكي بهتر براي اجراي بازي و ديگر اهداف دست يابيد. انويديا مي‌گويد از تاريخ ۱ ژانويه‌ي ۲۰۲۱ (۱۲ دي ۱۳۹۹) به‌بعد، پروفايل درايور جديد SLI را براي كارت‌هاي گرافيك سري RTX 2000 منتشر نمي‌كند.

تيم سبز مي‌گويد پيش‌نيازها و ابزارهاي لازم را دراختيار توسعه‌دهندگان بازي‌ها و موتور‌هاي بازي‌سازي قرار مي‌دهد و اين يعني استفاده از SLI منوط به اين است كه توسعه‌دهنده، بهينه‌سازي‌هاي خاصي در بازي اعمال كند. انويديا مي‌گويد با ظهور APIهاي گرافيكي سطح پاييني نظير دايركت‌ايكس و Vulkan، توسعه‌دهندگان مي‌توانند همراهي از SLI را به‌صورت بومي به بازي‌هاي خود اضافه كنند و نياز به پروفايل درايو SLI مستقل را از بين ببرند.

انويديا در بيانيه‌ي مطبوعاتي جديد خود اعلام كرد براي GeForce RTX 3090 و ديگر كارت‌هاي گرافيكي كه در آينده عرضه مي‌شوند و توانايي استفاده از SLI را دارند، SLI تنها درصورتي همراهي مي‌شود كه توسعه‌دهنده‌ي بازي، پيش‌نيازهاي آن را درون بازي خود پياده‌سازي كرده باشد. آن‌دسته از بازي‌هاي دايركت‌ايكس ۱۲ كه به‌صورت بومي از SLI همراهي مي‌كنند شامل Shadow of the Tomb Raider و Civilization VI و Sniper Elite 4 و Gears of War 4 و Ashes of the Singularity: Escalation and Hitman مي‌شوند.

اين اتفاق چه معنايي براي SLI دارد؟ طي چند سال گذشته، انويديا بهبودهاي خاصي در SLI اعمال نكرد و به‌انديشه متخصصين مي‌رسيد توجه چنداني به آن نشان نمي‌دهد. كارت‌هاي گرافيك سري GTX 900 آخرين معماري انويديا بودند كه به‌طور كامل از SLI همراهي مي‌كردند؛ به‌خصوص پيكربندهايي ويژه‌ي SLI دو و سه طرفه.

با آغاز روي كار آمدن معماري پاسكال، انويديا كم‌كم فرايند كاهش توجه به SLI را آغاز كرد. در آن زمان بود كه امكان استفاده از SLI دو و سه طرفه قفل شد و براي انجام اين كار به نوعي كليد نرم‌افزاري خاص نياز بود. درنهايت انويديا نياز به اين كليد نرم‌افزاري را از بين برد و به‌جاي آن تصميم گرفت پيكربندي‌هاي دو و سه جهته را صرفا محدود به بنچمارك‌ها كند. سپس معماري تورينگ از راه رسيد و تمامي پيكربندي‌هاي فراتر از SLI سه‌ كارت گرافيكي به پايان راه رسيدند. انويديا همچنين اعلام كرد در كارت‌هاي گرافيك GeForce RTX 2080 و GeForce RTX 2080 Ti صرفا امكان استفاده از SLI دو طرفه وجود دارد.

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام كارت‌هاي گرافيك خانواده‌ي امپر از راه رسيدند. انويديا تصميم گرفته است SLI را در خانواده‌ي امپر به GeForce RTX 3090 محدود كند؛ كارت گرافيكي كه هفته‌ي آينده از راه مي‌رسد و مي‌تواند لقب بهترين كارت گرافيك بازار را از آن خود كند.

دليل خوبي براي اين كار وجود دارد. از همان آغاز كار، SLI شامل باگ‌هاي فراوان بود و گاهي اوقات باعث كرش كردن مي‌شد. حتي مطالعه‌ها نشان مي‌داد استفاده از SLI ممكن است روي نرخ فريم بازي اثر منفي بگذارد و گيم‌پلي به‌شكل بريده‌بريده به‌نمايش دربيايد. به‌منظور دستيابي به بهترين عملكرد SLI، نه‌تنها انويديا بلكه توسعه‌دهنده‌ي بازي هم بايد دست‌به‌كار شود و بهينه‌سازي‌هاي ويژه‌اي روي بازي اعمال كند. به‌علاوه امروزه افراد زيادي پيدا نمي‌شوند كه تمايل و بودجه‌ي لازم براي استفاده از بيش از يك كارت گرافيك را در سيستم خود داشته باشند. انويديا با علم به اين موضوع،‌ اعلام كرد كه SLI را به پايان راه مي‌رساند. 

بدين ترتيب انويديا اعلام مي‌كند كه در GeForce RTX 3080 و كارت‌هاي گرافيك پايين‌تر، از SLI همراهي نمي‌كند. با اين كار، انويديا مي‌تواند برخي از منابع خود را آزاد كند و از آن‌ها براي اهداف ديگري بهره بگيرد؛ اين موضوع به‌ويژه براي تيم درايور كارت‌هاي گرافيك انويديا صدق مي‌كند. انويديا مي‌گويد تنها هدف فعلي SLI اين است كه سريع‌ترين سيستم گيمينگ دنيا را خلق كند و به‌همين دليل است كه صرفا امكان استفاده از آن در كارت گرافيك RTX 3090 وجود دارد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات