احتمال همراهي از كارت گرافيك اكسترنال در رايانه‌هاي مك مجهز به پردازنده‌ M1

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس مطالعه‌هاي انجام‌شده، رايانه‌هاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 در آينده مي‌توانند از كارت گرافيك اكسترنال استفاده كنند.
تبليغات

اپل در سال جاري و در يك تغيير بزرگ، به كلي معماري پردازنده‌هاي خود را از اينتل x86 به ARM64 منتقل كرد و اولين رايانه‌هاي مك با پردازنده‌ي اختصاصي M1 را در رويداد One More Thing رونمايي و راهي بازار كرد. طبيعتا تغيير معماري در ابتدا اشكالات و محدوديت‌هايي به ‌همراه خواهد داشت و يكي از اين اشكالات، عدم اتصال به كارت‌ گرافيك اكسترنال است.

در حال ‌حاضر رايانه‌هاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 حتي از كارت گرافيك‌ اكسترنال اختصاصي اپل (Blackmagic) همراهي نمي‌كنند. مدتي پيش از احتمال عرضه‌ي ويندوز آرم در رايانه‌هاي مك مبتني بر آرم در صورت خواست مايكروسافت گفتيم. حال بر اساس اخبار منتشرشده، ممكن است همراهي از كارت گرافيك‌ اكسترنال (eGPU) در آينده‌اي نزديك در رايانه‌هاي جديد مك ارائه شود و عدم همراهي از كرات گرافيك‌ اكسترنال ممكن است موقتي باشد؛ زيرا eGPU-هاي متصل قابل شناسايي هستند، اما كار نمي‌كنند.

آزمايش‌هاي وب‌سايت Mac4Ever و AppleInsider اميد را به دارندگان eGPU بازمي‌گرداند. eGPU به‌طور رسمي در جديدترين مك‌بوك اير، مك‌بوك پرو و مك ميني همراهي نمي‌شود؛ اما در سيستم‌عامل مك OS بيگ سر، امكان همراهي از درگاه PCI-E مشاهده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران كارت گرافيكي اكسترنال (eGPU) اپل و بلك مجيك

با اتصال مانيتور پرو ديسپلي XDR اپل به كارت گرافيك اكسترنال Blackmagic با استفاده از پورت تاندربولت ۳، رايانه‌هاي مك eGPU مذكور را شناسايي مي‌كنند. نمايشگر پرو ديسپلي با مك بوك پرو بدون هيچ اشكالي ارتباط برقرار مي‌كند و مي‌تواند ويدئوها را پخش كند. طبق مطالعه‌هاي اپل‌اينسايدر، كارت‌هاي گرافيك اكسترنال Razer Core X و Sonnet eGFX Breakaway Box نيز به‌خوبي شناسايي مي‌شوند. علاوه‌بر اين، كارت‌هاي گرافيك RX 590، رادئون VII و وگا ۶۴ نيز با رفتاري مشابه، همين رويه را دنبال مي‌كنند.

بااين‌حال مانيتورهايي كه مستقيما به اين محصولات متصل مي‌شوند، هيچ كاري كار خاصي انجام نمي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران شناسايي كارت‌هاي گرافيك اكسترنال در مك مجهز به M1

اپل‌اينسايدر به اين نكته اشاره مي‌كند كه پردازنده‌ي گرافيكي Radeon 580 كه در اين آزمايش مورد استفاده قرار گرفته است، به‌طور فعال براي شتاب گرافيكي استفاده نمي‌شود و تمامي كارت‌هاي گرافيكي آزمايش شده همين رويه را دنبال مي‌كنند. اصلي‌ترين دليل عدم همراهي از كارت گرافيك اكسترنال، كمبود وجود درايور بيان مي‌شود؛ اما نحوه پياده‌سازي تاندربولت يا آدرس‌دهي خارجي به PCI-E مي‌تواند تأثيرگذار باشد.

احتمالا اپل در آينده‌اي نزديك همراهي از eGPU را در  رايانه‌هاي مك مجهز به پردازنده‌ M1 ارائه مي‌دهد كه ممكن است در قالب به‌روزرساني براي مك‌ OS بيگ سر باشد يا در نسل بعدي پردازنده‌هاي M1 برطرف شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات