فناوري AMD Super Resolution متن باز و چندپلتفرمه خواهد بود

پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دو نفر از مديران AMD در مصاحبه‌اي جديد به اهداف اين شركت از خلق فناوري Super Resolution اشاره كردند. AMD مي‌گويد Super Resolution قرار است متن باز و چندپلتفرمه باشد.
تبليغات

اسكات هركلمن و فرانك آزور از اي ام دي (AMD) به‌تازگي در قسمت جديد پادكست هات‌هاردور شركت كردند تا توضيحاتي درباره‌ي فناوري FidelityFX Super Resolution ارائه دهند. FidelityFX Super Resolution كه مدتي پيش براي نخستين بار توسط اي ام دي به‌نمايش گذاشته شد، جايگزيني براي فناوري Nvidia DLSS محسوب مي‌شود و مخصوص كارت‌هاي گرافيك مبتني‌بر معماري RDNA 2 است.

فناوري FidelityFX Super Resolution در تلاش است وضوح اجرايي بازي‌ها را ارتقا دهد و قابليت Anti-Aliasing را به‌صورت پيشرفته به‌ارمغان بياورد. اي ام دي مي‌گويد كه مي‌خواهد API فناوري جديد خود را به‌صورت متن باز (Open Source) منتشر كند تا امكان دسترسي به آن روي پلتفرم‌هاي متعدد وجود داشته باشد. اي ام دي پيش‌تر رويكردي مشابه براي ديگر فناوري‌‌هاي توسعه‌داده‌شده با مجموعه‌ابزار FidelityFX نظير Contrast Aware Sharpening موسوم‌به CAS در پيش گرفته بود.

اسكات هركلمن و فرانك آزور در مصاحبه با پادكست هات‌هاردور گفتند كه فعلا نمي‌توانند جزئيات متخصص فناوري FidelityFX Super Resolution را با هيچ رسانه‌اي در ميان بگذارند، زيرا اين فناوري هنوز به‌طور كامل آماده نشده است. البته هركلمن به اهدافي كه اي ام دي از توسعه‌ي FidelityFX Super Resolution در سر مي‌پروراند اشاره كرد و گفت تيم قرمز ازطريق نسخه‌ي اختصاصي خود از DLSS، در پي انجام برخي كارهاي به‌خصوص است.

يكي از اصلي‌ترين قواعدي كه اي ام دي براي خود تعيين كرده اين است كه FidelityFX Super Resolution بايد كاملا متن باز باشد و هيچ شركتي به‌عنوان تنها مالك API آن شناخته نشود. تيم قرمز مي‌گويد اين رويكرد باعث مي‌شود سازندگان بازي‌هاي ويدئويي براي پياده‌سازي فناوري موردمباحثه در بازي خود، زمان كمتري صرف كنند و كار ساده‌تري در پيش داشته باشند.

اي ام دي مي‌گويد سازنده‌ي بازي مجبور نيست شروع‌به كدنويسي براي سخت‌افزاري به‌خصوص كند، زيرا FidelityFX Super Resolution به‌طور كلي يك نوع كد خواهد داشت و توسعه‌دهنده به‌سادگي خواهد توانست آن كد را به درون بازي خود تزريق كند. طبق گفته‌ي هركلمن، رويكرد اي ام دي براي متن بازكردن FidelityFX Super Resolution درنهايت باعث مي‌شود اين فناوري در انواع پلتفرم‌ها قابل‌دسترس باشد.

اي ام دي مي‌گويد قصد دارد FidelityFX Super Resolution را روي كنسول‌هاي نسل جديد و كارت‌هاي گرافيك سري رادئون RX 6000 كه مبتني‌بر معماري RDNA 2 هستند ارائه دهد. تيم قرمز همچنين از ارائه‌ي قابليت موردمباحثه در پردازنده‌هاي گرافيكي اينتل و انويديا مي‌گويد.

چندپلتفرمه بودن، خبر بسيار خوبي براي فناوري‌هايي مثل FidelityFX Super Resolution است. بزرگ‌ترين اشكالي كه تحليلگران دررابطه‌با DLSS مطرح مي‌كنند، اين است كه فناوري موردمباحثه در انحصار پردازنده‌هاي گرافيكي انويديا قرار دارد و API آن به‌صورت عمومي منتشر نشده است.

اين حقيقت را نبايد فراموش كنيد كه فناوري DLSS امروزه در انواع موتورهاي باز‌ي‌سازي نظير آنريل انجين (Unreal Engine) وارد شده و به‌صورت گسترده قابل‌دسترس است؛ اما توسعه‌دهندگاني كه موتور بازي‌سازي اختصاصي خودشان را توسعه مي‌دهند مجبور هستند وقت و تلاش بيشتري را صرف پياده‌سازي DLSS انويديا در موتور خود بكنند. تمامي اين تلاش‌ها براي ارائه‌ي قابليتي است كه صرفا در كارت‌هاي گرافيك RTX كار مي‌كند.

دو سؤال مهم و بزرگ درباره‌ي فناوري موردانتظار FidelityFX Super Resolution مطرح مي‌شود. سؤال اول ساده است: آيا اين فناوري به‌خوبي كار خواهد كرد؟‌ مي‌دانيم كه نسخه‌ي دوم DLSS نتايج چشم‌گيري به‌دنبال دارد و گاهي اوقات حتي از رندر اصلي نيز عملكرد بهتري نشان مي‌دهد. حذف كردن TAA و استفاده از DLSS براي انجام Anti-Aliasing و آپ‌اسكيل كردن فريم تصوير باعث مي‌شود به نتايج بهتري دست پيدا كنيم. اي ام دي تمام تلاش خود را به‌كار خواهد بست تا سوپر رزولوشن به‌خوبي كار كند. 

سؤال ديگر اين است كه فناوري جديد اي ام دي چگونه كار خواهد كرد؟ آيا Super Resolution قرار است از شبكه‌ي تعليم‌داده‌شده با هوش مصنوعي براي يافتن بهترين روش‌ها به‌منظور آپ‌اسكيل كردن تصوير و Anti-Aliasing استفاده مي‌كند؟‌ آيا اين فناوري خواهد توانست از قابليت‌هايي كه بر سخت‌افزار متكي مي‌شوند (نظير هسته‌هاي تنسور انويديا) استفاده كند؟‌ فعلا جواب دقيق اي ام دي را نمي‌دانيم، بااين‌حال احتمال دارد كه پاسخ سؤال،‌ منفي باشد.

در انديشه متخصصين داشته باشيد كه Super Resolution قرار است روي تمامي پلتفرم‌ها كار كند و صرفا محصولات انويديا هسته‌ي تنسور دارند. اين يعني اي ام دي عملا هيچ دليل قانع‌كننده‌اي نمي‌بيند تا فناوري جديدي را برپايه‌ي قابليتي كه محصولات خودش از آن بي‌بهره هستند توسعه دهد. بااين‌حال وقتي مباحثه به تعليم ازطريق هوش مصنوعي مي‌رسد، انجام اين كار، شدني است؛ حداقل مايكروسافت قدرت پردازشي بسيار زيادي را ازطريق زيرساخت‌هاي پلتفرم آژور ارائه مي‌دهد.

الگوريتمي كه با هوش مصنوعي تعليم داده مي‌شود بايد بتواند به‌خوبي روي هسته‌هاي استاندارد پردازنده‌هاي گرافيكي كار كند. به‌لطف قدرت FP16، پردازنده‌هاي گرافيكي RDNA 2 خواهند توانست چنين شبكه‌ي پيچيده‌اي را بدون چالش زياد اجرا كنند. 

شركاي تجاري كنسول‌ساز اي ام دي به قابليت‌هايي نظير Super Resolution نياز دارند. پلي استيشن 5 و ايكس باكس سري ايكس ازلحاظ تئوري مي‌توانند بازي‌هاي ويدئويي را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فريم‌برثانيه اجرا كنند؛ اما دستيابي به اين هدف ازطريق كارت گرافيكي كه قدرت كمتري نسبت‌به Radeon RX 6800 دارد، بدون انجام برخي ترفندها براي پايين آوردن كيفيت نهايي تصوير ممكن نيست. Super Resolution تلاش مي‌كند كاهش كيفيت تصوير را جبران كند. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات