انويديا تعداد زيادي از GPUهاي RTX 3000 را مستقيما به ماينرها فروخته است

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس گزارشي جديد، انويديا تعدادي زيادي از كارت‌هاي گرافيك سري امپر خود را مستقيما به ماينرها فروخته و همين موضوع يكي از دلايل كمبود موجودي آن‌ها در بازار است. ارزش كارت‌هاي گرافيك فروخته‌شده را ۱۷۵ ميليون دلار تخمين مي‌زنند.
تبليغات

مدتي پيش، انويديا نخست معماري امپر (Ampere) را معرفي و درادامه، كارت‌هاي گرافيك سري GeForce RTX 3000 را برپايه‌ي معماري امپر رونمايي كرد. از زمان عرضه‌ي رسمي كارت‌هاي گرافيك GeForce RTX 3000 به بازار، كمبود موجودي آن‌ها را شاهد بوده‌ايم. طبق مطالعه‌ها، در فاصله‌ي چند دقيقه پس از آغاز فروش RTX 3000، تمامي موجودي اين كارت‌هاي گرافيك در فروشگاه‌هاي مختلف به‌اتمام رسيد.

تحليلگران مي‌گويند عوامل مختلفي روي كمبود كارت‌هاي گرافيك جديد انويديا اثر گذاشته‌اند و شايد مهم‌ترين آن‌ها، دنياگيري ويروس كرونا و اشكالات ايجادشده بر اثر آن براي توليد محصولات باشد. براساس گزارش‌هاي جديد تحليلگران مالي، انويديا حجم عظيمي از كارت‌هاي گرافيك مبتني‌بر معماري امپر را به ماينرها فروخته است. اين موضوع احتمالا بهترين توجيه براي كمبود شديد كارت‌هاي گرافيك RTX 3000 است؛ كمبودي كه گفته مي‌شود قرار است تا سال ۲۰۲۱ ادامه‌دار باشد.

علاقه‌ي ماينرها به كارت‌هاي گرافيك همواره در رسانه‌ها مطرح شده است و بسياري از رسانه‌ها مي‌گويند آنان به كارت‌هاي گرافيك AMD بسيار علاقه‌مندند. با‌اين‌همه، محصولات انويديا نيز در بين ماينرها بسيار محبوب‌اند. طبق ادعاي تحليلگران مالي مؤسسه‌هاي RBC Captial Markets و Barrons‌، انويديا تعدادي از كارت‌هاي گرافيك امپر را مستقيما به ماينرها فروخته است كه مجموع ارزش آن‌ها حداقل ۱۷۵ ميليون دلار برآورد مي‌شود.

انويديا در گزارش مالي مربوط به سه‌ماهه‌ي سوم سال مالي ۲۰۲۱ اعلام كرد درآمد واحد گيمينگش كه كارت‌هاي گرافيك را شامل مي‌شود، با رشد سالانه‌ي ۳۷ درصدي مواجه شده است. در بازه‌ي زماني اعلام‌شده، صرفا واحد گيمينگ انويديا ۲٫۲۷ ميليارد دلار درآمد براي اين شركت به‌ارمغان آورد.

اگر درآمد كارت‌هاي فروخته‌شده به ماينرها را از مبلغ نهايي كسر كنيم، مجموع درآمد بخش گيمينگ انويديا ۲٫۱ ميليارد دلار مي‌شود. اين نكته را نيز بايد در انديشه متخصصين بگيريد كه انويديا درآمد حاصل از فروش محصولات به ماينرها را در زيرمجموعه‌ي گيمينگ قرار مي‌دهد. حتي با وجود كسر درآمد فروش محصولات به ماينرها، بخش گيمينگ با درآمد ۲٫۱ ميليارد دلاري همچنان پردرآمدترين واحد تجاري انويديا در سه‌ماهه‌ي سوم سال مالي ۲۰۲۱ محسوب مي‌شود.

يكي از تحليلگران مؤسسه‌ي RBC Capital Markets در يادداشت خود مي‌نويسد مطالعه‌ها نشان مي‌دهد انويديا كارت‌هاي گرافيك خود را به ماينرهاي رمزارز اتريوم فروخته است. اين تحليلگر قبلا پيش‌بيني كرده بود انويديا در سه‌ماهه‌ي سوم سال مالي ۲۰۲۱، درآمد ۱۵۰ ميليون دلاري از فروش كارت گرافيك به ماينرها كسب كند. تحليلگر RBC Capital Markets درادامه مي‌گويد ارتقاي شبكه‌ي بلاك‌چين اتريوم كه در ماه آينده‌ي ميلادي رخ مي‌دهد و از آن به‌عنوان به‌روزرساني اتريوم ۲٫۰ (Ethereum 2.0) ياد مي‌شود، باعث خواهد شد ماينرها سراغ كارت‌هاي گرافيك پربازده‌تر بروند و كارت‌هاي گرافيك انويديا از اين پيش‌نياز برخوردار هستند. 

۱۷۵ ميليون دلار مبلغ كمي نيست و نشان مي‌دهد انويديا تعداد درخورتوجهي از كارت‌هاي گرافيك امپر را مستقيما دردسترس ماينرها قرار داده و گيمرها را از آن‌ها محروم كرده است. با افزايش ارزش بيت‌كوين و اتريوم، ميزان تقاضا براي كارت‌هاي گرافيك به‌منظور انجام ماينينگ افزايش مي‌يابد. اين خبر خوشحال‌كننده‌اي براي گيمرها محسوب نمي‌شود؛ زيرا تحليلگران مي‌گويند اتفاقي مشابه براي كارت‌هاي گرافيك AMD Radeon RX 6000 نيز رخ مي‌دهد.

البته افزايش تقاضاي ماينرها براي كارت‌هاي گرافيك جديد به‌هيچ‌وجه دوراز‌انتظار نبود؛ بااين‌حال انتظار نداشتيم انويديا بخواهد كارت‌ها را مستقيما به ماينرها بفروشد. اگر انويديا ۱۷۵ ميليون دلار از كارت‌هاي امپر را به ماينرها نمي‌فروخت، احتمالا عرضه‌ي اوليه‌ي اين كارت‌هاي گرافيك بهتر انجام مي‌شد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات