سرعت درگاه هاي ورودي و خروجي پلي استيشن 5 به بيش از ۱۷ گيگابايت بر ثانيه مي‌رسد

يك‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استفاده از فناوري‌هاي مختلف سبب شده است تا مهندسان سوني بتوانند سرعت خواندن اطلاعات ورودي-خروجي را از ۸ گيگابايت‌برثانيه به بيش از ۱۷ گيگابايت‌برثانيه برسانند.
تبليغات

سيستم ورودي-خروجي يا Input-Output (به اختصار IO) به درگاه‌هاي ورودي و خروجي روي دستگاهي الكترونيكي گفته مي‌شود. هدف از تعريف IO شامل ميزان سرعت اطلاعات ورودي-خروجي نيز هست. درواقع زماني‌كه حافظه فلشي را به كامپيوتر متصل كنيد، مشخصات متخصص IO دستگاه‌تان تعيين مي‌كند كه اطلاعات با چه سرعتي از فلش به كامپيوتر يا برعكس منتقل بشوند؛ البته فناوري به‌نيروي سادهفته‌شده در حافظه فلش نيز بي‌تأثير نيست، اما در اين مقاله به آن نمي‌پردازيم.

حال فرض كنيد كه در يك كنسول بازي مانند پلي استيشن ۵ به‌جاي فلش، حافظه ذخيره‌ سازي SSD استفاده شود. هرچه سرعت و پهناي باند IO در سخت‌افزار اين كنسول فراتر رود، اطلاعات با سرعت بيشتري روي SSD انتقال داده خواهند شد. درواقع اين موضوع با سرعت اجراي بازي‌ها در پلي استيشن ۵ نيز ارتباطي مستقيم دارد.

پيش از ورود به موضوع اصلي خبر، بهتر است به زباني ساده درباره نحوه‌ي بارگذاري اطلاعات روي كنسول پلي استيشن ۵ توضيحي مختصر دهيم. طراحان پلي استيشن ۵ گفته‌اند كه نسل جديد كنسول خانگي سوني، بالاترين سرعت بارگذاري اطلاعات را در بين تمام دستگاه‌هاي بازي (حتي كامپيوترهاي شخصي) دارد. براي رسيدن به چنين سرعتي، سه بخش مختلف به‌طور هماهنگ در كنسول سوني كار مي‌كنند: حافظه SSD پرسرعت، سيستم IO عالي كه كاملا مستقل از CPU فعاليت مي‌كند و فناوري فشرده‌سازي موسوم به اودل كراكن (Oodle Kraken). فناوري كراكن به‌عنوان تقويت‌كننده سرعت IO و ظرفيت SSD هم عمل مي‌كند و با فشرده كردن ديتاي بازي‌، باعث مي‌شود كه تعداد بازي‌هاي قابل ذخيره‌سازي روي حافظه كنسول و همچنين سرعت لود آن‌ها افزايش پيدا كند.

سوني چندي پيش به‌طور رسمي اعلام كرد كه پهناي باند IO در كنسول پلي‌استيشن ۵ براي اطلاعات فشرده‌ نشده برابر با ۵/۵ گيگابايت‌برثانيه و براي اطلاعات فشرده شده ۸ تا ۹ گيگابايت‌برثانيه است. باتوجه‌به نكاتي كه در خطوط بالاتر به آن‌ها اشاره كرديم، اين سرعت درواقع همان سرعت بارگذاري اطلاعات روي SSD كنسول است. حال به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه كنسول پلي‌استيشن ۵ علاوه‌بر كراكن از فناوري فشرده‌سازي ديگري به‌نام اودل تكسچر (Oodle Texture) نيز استفاده مي‌كند كه باعث ارتقاي بيشتر پهناي باند IO در كنسول نسل نهمي سوني مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سرعت ورودي-خروجي اطلاعات در پلي استيشن 5

فناوري كراكن براي فشرده‌سازي اطلاعات معمولي عالي است؛ اما توانايي فشرده كردن برخي از داده‌ها را ندارد. يكي از اين داده‌ها كه براي اجراي بازي‌ها نيز اهميت فراواني دارند، بافت‌هاي گرافيكي هستند كه واحد پردازنده گرافيكي يا GPU وظيفه پردازش آن‌ها را به عهده دارد؛ اما با وجود فناوري اودل تكسچر، فشرده‌سازي اين نوع از داده‌ها نيز امكان‌پذير خواهد بود. طبق اعلام سازندگان اين فناوري در فشرده‌سازي معمولي كه پهناي باند IO در پلي‌استيشن ۵ از ۵.۵ گيگابايت‌برثانيه به حدود ۸ تا ۹ گيگابايت‌برثانيه رسيده بود، نسبت فشرده‌سازي تقريبا ۱/۵ به ۱ بود، اما با وجود فناوري اودل تكسچر، اين نسبت تقريبا ۳ به ۱ خواهد بود. با اين حساب، پهناي باند IO در كنسول جديد سوني به ۱۷/۳۸ گيگابايت‌برثانيه مي‌رسد.

مقاله‌هاي مرتبط:

    احتمالا هيچ‌كدام از اين جزييات براي شما اهميتي ندارند كه در اين صورت به شما كاملا حق مي‌دهيم. براي گيمرها مهم نيست كه كنسول‌هاي خانگي چگونه بازي‌ها را پردازش و اجرا مي‌كنند؛ اما از طرفي اين اطلاعات نشان مي‌دهند كه پيشرفت فناوري چگونه به ارتقاي گرافيكي بازي‌ها كمك خواهد كرد و تجربه‌اي بهتر از اجراي بازي را براي گيمرها به ارمغان مي‌آورد. اگر ديديد كه كيفيت بصري بازي‌هاي نسل نهم به فيلم‌هاي سينمايي نزديك شده يا صفحه لودينگ از اين بازي‌ها حذف شده است، به‌خاطر داشته باشيد كه همه اين‌ها حاصل استفاده از فناوري‌هاي پيچيده‌اي هستند كه درون بدنه كوچك كنسول‌تان جاي گرفته‌اند.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات