تلاش اپل براي كاهش ميزان ماليات سازندگان آمريكايي قطعات نيمه‌رسانا

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش‌ها نشان مي‌دهند اپل به دنبال مذاكره با مقام‌هاي آمريكايي براي كاهش ميزان ماليات در انديشه متخصصين گرفته‌شده براي سازندگان تراشه در داخل خاك ايالات متحده است.
تبليغات

به انديشه متخصصين مي‌رسد اپل به دنبال حمايت از سازندگان قطعات نيمه‌رسانا در داخل خاك آمريكا است و به همين علت با لابي‌گري قصد دارد تا ميزان ماليات اخذشده از سازندگان آمريكايي تراشه را كاهش دهد. چنين گزارشي نشان مي‌دهد كه كوپرتينويي‌ها مي‌خواهند قطعات مورد نياز براي محصولاتشان را در داخل خاك آمريكا توليد كرده و وابستگي خود به شركت‌هاي آسيايي را تا حد قابل توجهي كاهش دهند.

در مقاله‌اي كه بلومبرگ منتشر كرده، تاييد مي‌شود كه مقام‌هاي اپل با وزارت خزانه‌داري، كنگره و كاخ سفيد مذاكراتي داشته‌اند تا مزايايي ازجمله كاهش ميزان ماليات در انديشه متخصصين گرفته‌شده براي شركت‌هاي آمريكايي سازنده قطعات نيمه‌رسانا تعلق بگيرد. مقام‌هاي اپل از ارائه توضيحات در مورد لابي‌گري و مذاكره با مسئولان آمريكايي به رسانه‌ها خودداري كردند؛ اما مي‌توان متوجه شد كه چنين اقدامي مي‌تواند تا حد قابل توجهي وابستگي اپل به شركت تايواني TSMC براي توليد تراشه را كاهش دهد.

اپل در راستاي خودكفايي از انديشه متخصصين توليد تراشه و مودم، بخش توليد مودم اينتل را در سال ۲۰۱۹ خريد؛ اما تا زماني كه بخش مدانديشه متخصصين به ظرفيت توليد مورد نياز كوپرتينويي‌ها برسد، اپل مودم‌هاي 5G مورد نياز خود را از شركت كوالكام خريداري خواهد كرد. بااين‌حال، موضوع در مورد تراشه كمي فرق دارد و اپل تنها مراحل توليد انبوه تراشه‌هاي خود را به شركت‌هايي مانند TSMC واگذار مي‌كند و درواقع تمامي مراحل طراحي و توسعه تراشه‌هاي سري A اپل توسط مهندسان و طراحان اين شركت صورت مي‌گيرد.

در سال ۲۰۱۰ بود كه اپل اولين تراشه خود به نام A4 را معرفي كرد. تراشه A4 ابتدا در اولين نسل از سري آيپد استفاده شد و سپس راه خود را براي استفاده در آيفون ۴ باز كرد. در حال حاضر، تراشه‌هاي سري A اپل در اكثر محصولات كوپرتينويي‌ها استفاده مي‌شوند و حتي گزارش‌هايي به گوش مي‌رسد كه تراشه‌هاي اپل جايگزين تراشه‌هاي اينتل در سري مك خواهند شد.

تلاش‌هاي مقام‌هاي اپل نشان مي‌دهد كه تنش‌هاي اقتصادي ميان دولت آمريكا با كشورهاي آسيايي تا چه حد افزايش يافته و روي فعاليت‌هاي شركت‌هاي ايالات متحده تاثير مي‌گذارد. اصولا تراشه‌هاي مورد نياز اپل توسط شركت‌هاي آسيايي به‌خصوص TSMC توليد مي‌شود؛ اما سپرده شدن توليد تراشه‌ها به شركت‌هاي آمريكايي مي‌تواند پيامدهاي مختلفي ازجمله ضربه اقتصادي بزرگ به برخي از شركت‌هاي آسيايي تامين‌كننده‌ي قطعات مورد نياز محصولات كوپرتينويي‌ها به همراه داشته باشد.

در حال حاضر اپل توليد برخي از محصولات خود را نيز به داخل خاك ايالات متحده آورده است كه مي‌توان به كارخانه‌هاي تگزاس اشاره كرد. كوپرتينويي‌ها در كارخانه‌هاي موجود در ايالات تگزاس محصولاتي ازجمله مك پرو را توليد مي‌كنند. جالب است بدانيد برخي قطعات مورد نياز اپل ازجمله تراشه‌هاي ساخت كوالكام مانند مودم‌ها نيز كه در سري جديد آيفون ۱۲ استفاده مي‌شوند در داخل خاك آمريكا توليد مي‌شوند.

توليد تراشه در داخل خاك آمريكا تنها زماني براي اپل مناسب است كه هزينه نهايي آن‌ها با توليدات شركت‌هاي آسيايي برابري كند. همين امر نيز سبب شده تا اپل به دنبال لابي‌گري براي كاهش ميزان ماليات اخذشده از شركت‌هاي سازنده قطعات نيمه‌رسانا در داخل خاك آمريكا باشد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات