رشد نانوذرات طلا در تومورها و تاثير آن در نابودي سرطان

پنج‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس نتايج تحقيقاتي كه به‌تازگي انجام شده است، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد رشد نانوذرات طلا در تومورها مي‌تواند باعث نابودي سرطان شود.
تبليغات

طلا فقط جلوه زيبايي ندارد و در بسياري از تحقيقات انجام شده به‌دست دانشمندان، نويدبخش مبارزه با سرطان است. درحال‌حاضر دانشمندان توانستند راهي براي رشد نانوذرات طلا به‌صورت مستقيم، آن هم درون سلول‌هاي سرطاني و فقط در مدت زمان ۳۰ دقيقه پيدا كنند كه علاوه بر كمك به فرايند تصويربرداري، مي‌تواند در ازبين‌بردن تومورها هم مؤثر باشد.

در آزمايش‌هايي كه در گذشته انجام شد، نانواستارهاي طلا، نانو لوله‌ها و ساير ساختارهاي نانوذره براي مبارزه با سرطان استفاده شدند، اما يكي از موانع اصلي مشاهده عملكرد آن‌ها، مسئله ورود به تومورها بود. گاهي وقت‌ها موارد ذكرشده به پپتيدهايي مجهز مي‌شدند كه سرطان را شكار مي‌كردند؛ درحالي‌كه ساير موارد به گلبول‌هاي سفيد خون متصل مي‌شدند. در تحقيقاتي كه به‌تازگي انجام شده است، محققان توانستند راهي براي رشد مستقيم طلا در سلول‌هاي سرطاني پيدا كنند؛ مزيت اين روش اين است كه به غلظت بالاي طلا در سلول، نيازي ندارد و سريع‌تر از ساير روش‌ها انجام‌شدني است.

گروه تحقيقاتي از پلي اتيلن گليكول (PEG) به‌عنوان حامل طلاي يوني استفاده كردند كه در حقيقت، نمك‌هاي حل شده طلا در مايع به حساب مي‌آيد. هنگامي كه اين ماده وارد بخش سرطاني شود، محيط اسيدي سلولي، طلا را از شكل يوني به نانوذرات طلاي پلاسمونيك تبديل خواهد كرد. تيم تحقيقاتي مدعي است كه تمام فرايندها در روش مطرح شده در مدت زمان ۳۰ دقيقه رخ خواهد داد كه در مقايسه با ۲۴ ساعت زمان ساير روش‌هاي درماني، فوق‌العاده است.

ديپانجان پان، نويسنده ارشد مطالعه گفت: «ما يك سيستم منحصر‌به‌فرد ايجاد كرديم كه در آن، نانوذرات طلا توسط بيومولكول‌هاي سلولي كاهش خواهند يافت و در نهايت، قادر به حفظ عملكرد خواهند بود.»

در آزمايش‌هاي انجام شده روي موش، محققان گام‌هاي بيشتري برداشتند. آن‌ها در ابتدا نانوذرات طلا را درون تومور موش‌هاي زنده پرورش دادند، سپس آن‌ها را با ليزر گرم كردند و سلول‌هاي سرطاني را از بين بردند. اين روش در گذشته به اثبات رسيده بود، اما معمولا طلا درون سلول‌ها رشد نخواهد كرد. ديپانجان پان بر اين باور است كه شكل‌گيري درون سلولي و مهاجرت هسته‌اي نانوذرات طلا، رويكرد بسيار اميدواركننده‌اي در زمينه دارويي خواهد بود

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات