تغذيه سالم مي‌تواند ريسك‌ چاقي را كاهش دهد

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
افراد چاق بيشتر در معرض بيماري‌هاي قلبي-عروقي قرار دارند؛ اما گاهي كاهش وزن دشوار است و به زمان زيادي نياز دارد. در چنين شرايطي خوردن غذاهاي سالم مي‌تواند خطرات چاقي را كاهش دهد.
تبليغات

براي بسياري از افراد، كاهش وزن با هدف نهايي زندگي سالم، به‌شدت دشوار است. معيارهاي خارج‌ازكنترل از ژنتيك يا اعتماد به داروهايي مشخص گرفته تا زمان و محدوديت‌هاي مالي مي‌توانند رسيدن به اين هدف را دشوارتر كنند؛ اما شايد افراد، بيش از اندازه‌ روي اين مسئله پافشاري مي‌كنند. طبق پژوهشي جديد، با خوردن غذاهاي سالم مي‌توان خطر‌هاي سلامتي مرتبط با افزايش وزن را كاهش داد.

طبق تحليل داده‌هاي ۷۹,۰۰۳ فرد بزرگسال سوئدي، افرادي كه اغلب اوقات به رژيم مديترانه‌اي (رژيمي سرشار از غلات كامل، ميوه‌ها، سبزيجات، ماهي و روغن زيتون) پايبند هستند، صرف‌انديشه متخصصين از وزن خود به نتايج بهتري خواهند رسيد.

گروهي از پژوهشگران آمريكايي از داده‌هايي كه در طول ۲۱ سال گذشته جمع‌آوري شده بودند، استفاده كردند. اين داده‌ها شامل پاسخ به ۳۵۰ سال داوطلبان مرد و زن در طول دو برنامه بودند. ۹۶ درصد پرسش‌ها مربوط به غذا بودند. افرادي كه از رژيم مديترانه‌اي فاصله‌ گرفته بودند حتي با وجود وزن نرمال، نرخ مرگ‌و‌مير بالاتري نسبت به افراد پايبند به رژيم مديترانه‌اي داشتند. به‌گفته‌ي مؤلفان:

طبق نتايج به‌دست‌آمده، رژيم‌هاي سالم مثل رژيم مديترانه‌اي براي پيشگيري از مرگ زودرس، مهم‌تر از معيار كاهش وزن هستند.

بااين‌حال، در حالت كلي آمار مرگ‌ومير افراد چاق بر اثر بيماري‌هاي قلبي عروقي بيشتر است. شايد دليل اين مسئله، معيارهاي ژنتيكي مشترك بين وزن بالا و بيماري قلبي باشد. شايد هم پيروي از رژيمي سالم براي خنثي‌سازي ريسك چاقي ضروري است. به‌گفته‌ي پژوهشگران مطالعه جديد:

صرفا با مطالعه رابطه‌ي رژيم غذايي و شاخص جرم بدني با مرگ‌ومير نمي‌توان ثابت كرد كاهش وزن يا تغيير رژيم به كاهش ريسك مرگ‌ومير كمك مي‌كنند. به‌همين‌دليل، براي رسيدن به نتيجه‌ي قطعي، نياز به آزمايش‌هاي بيشتري داريم. از طرفي نظارت بلندمدت بر شركت‌كنندگان هم كار دشواري است.

باتوجه‌به افزايش تعداد افراد چاق، درك مسئله پيچيده‌تر خواهد شد. شاخص توده بدني بالا (BMI) داراي رابطه‌ي مستقيمي با ۴ ميليون مرگ‌ومير سراسري در سال ۲۰۱۵ است كه بيش از دوسوم آن‌ها بر اثر بيماري قلبي رخ دادند. از طرفي يافته‌هاي جديد، شواهد بيشتري را درباره‌ي مزاياي رژيم‌هاي مديترانه‌اي ارائه مي‌كنند. يكي از نتايج مثبت اين رژيم، تأثير مثبت آن بر سلامت رواني و مغزي است.

طبق پژوهشي در دهه‌ي ۱۹۹۰، روي‌آوردن به رژيم مديترانه‌اي پس از حمله‌ي قلبي مي‌تواند تا پس از چهار سال، علل مرگ‌ومير را به نصف كاهش دهد؛ اما رژيم مديترانه‌اي هم محدوديت‌هايي دارد. طبق پژوهشي اين رژيم براي برخي افراد پرهزينه است و افرادي كه معمولا از اين نوع رژيم پيروي مي‌كنند از طبقه‌ي تحصيل‌كرده هستند و بيشتر ورزش مي‌كنند. از طرفي طبق پژوهشي در سال ۲۰۱۸، تمركز بر نوع غذا به‌جاي مقدار آن، براي كاهش وزن مفيدتر است. به‌گفته‌ي فاريس زورياكات از دانشگاه ايالتي پن:

انتخاب غذاهاي كم‌كالري و سالم به مقدار زياد، نتيجه‌بخش‌تر از كاهش مصرف غذاهاي پركالري است.

به‌طور كلي به‌نقل از پژوهشگران مطالعه جديد، اضافه وزن همواره با ريسك‌هاي سلامتي همراه است؛ اما با تمركز بر گزينه‌هاي سالم غذايي مي‌تواند تا حد زيادي مضرات آن را كاهش داد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات