شناسايي ۵۰ هزار بيمار كرونايي در تهران با سيستم رديابي ديجيتال

يك‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران  ويروس كرونا در ايران / ماسك زدن مردم در مترو در شيوع كرونا
فرمانده‌ي ستاد مقابله با بيماري كرونا در تهران اعلام كرد كه به‌كمك سيستم رديابي ديجيتال نقطه‌يابي در تهران، ۵۰ هزار بيمار مبتلا به كرونا شناسايي شده است.
تبليغات

علي‌رضا زالي، فرمانده‌ي ستاد مقابله با بيماري كرونا در تهران، يكشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ در مراسم رونمايي متخصصدهاي 5G اعلام كرد كه با تلاش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، اولين اپليكيشن هوشمند با همكاري ستاد مقابله با كرونا در تهران و سازمان نظام پزشكي براي استخراج اطلاعات و استفاده از آن براي غربالگري طراحي شده است. در همين زمينه، تفاهم‌نامه‌ي مشتركي ميان دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با هدف توسعه‌ي زيرساخت‌ها، خدمات سلامت ديجيتال، پزشكي هوشمند و پياده‌سازي خدمات مشاوره‌ي جراحي از راه دور با استفاده از قابليت فناوري 5G نيز امضا شد. پياده‌سازي نسل پنجم ارتباطات براي استفاده از خدمات آن در كشور در حوزه‌هاي خدمات پزشكي و حمل‌و‌نقل در بستر 5G، همين هفته آغاز مي‌شود.

به‌گفته‌ي فرمانده‌ي ستاد مقابله با بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران، اين اپليكيشن هوشمند در همان روزهاي نخست با استقبال چشمگير ملي روبه‌رو شد و استفاده از آن در روزهاي سخت اسفند موجب شد بخشي از مراجعه‌ها در حوزه‌ي كرونا كاملا هوشمندانه و با دلايل علمي انجام شود. اين اپليكيشن كه ac19 نام دارد، اولين اپليكيشن استخراج اطلاعات و استفاده از ظرفيت يادگيري همگاني و افزايش سطح غربالگري محسوب مي‌شود و به‌دليل هم‌پوشاني با محصولات ديگر و به‌عنوان محصولي داخلي، پس از مدتي به يكي از كشورهاي CIS فروخته شد. اپليكيشن C-19Tracer هنگامي‌كه فردي با افراد مبتلا به كوويد ۱۹ ملاقات كند، موقعيت مكاني آن را رديابي مي‌كند.

علي‌رضا زالي اضافه كرد كه علاوه‌بر شناسايي بيماران مبتلا به كرونا با استفاده از سيستم رديابي ديجيتال نقطه‌يابي، با استفاده از اين اپليكيشن، مناطق آلوده‌ي استان نيز شناسايي شد و اين روند هم‌اكنون نيز ادامه دارد.

فرمانده‌ي ستاد مقابله با كرونا بيان كرد اولين نقشه‌ي سيروسفر بيماران مبتلا به كرونا و ناقلان با و بي علامت را وزارت ارتباطات جمع‌آوري كرد. وي يكي از شاخص‌هاي ارزيابي حكمراني توسعه‌اي و پارادايم مديريت توسعه‌اي در دنيا را ارتباط و رويكرد دستگاه‌هاي اجرايي در برخورد با دانشگاه‌ها اعلام كرد و افزايش ظرفيت پهناي باند بسياري از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور را تأييدي بر اين ادعا دانست.

زالي نقش وزارت ارتباطات در مقابله با بيماري كرونا را بسيار سخاوتمندانه عنوان و اضافه كرد كه ستاد مقابله با كرونا با دستور وزير ارتباطات موفق شده ۵۰ هزار بيمار مبتلا به ويروس كرونا را در تهران شناسايي و نقطه‌يابي كند. به‌گفته‌ي وي، حتي افرادي كه در مجاورت ۱۰۰ متري افراد مبتلا قرار دارند، شناسايي‌شدني هستند و نقشه‌ي آن‌ مناطق موجود است.

زالي شيوع كرونا را با تمام تلخ‌‌كامي‌هايش، توفيقي براي خلق فرصت‌هاي جديد مي‌داند. ازجمله اين فرصت‌ها مي‌توان به دگرديسي ديجيتالي در عرصه‌ي اجتماعي ايرانيان اشاره كرد كه با حضور وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات منجر شد. وي از برطرف‌شدن شكاف‌هاي ديجيتال موجود نيز در آينده‌ي نزديك خبر داد.

فرمانده‌ي ستاد مقابله با كرونا اذعان كرد كه از سال ۲۰۱۷ تاكنون، تنها ۱۰ درصد از مجموع خدمات در دنيا درزمره‌ي پزشكي از راه دور است كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۴ اين ميزان به ۲۵ درصد برسد. زالي خاطرنشان كرد كه ايران نيز بايد جايگاه ممتازي در اين فرايند رو به شتاب داشته باشد و ايجاد زيرساخت احتمالا مهم‌ترين مسئله‌ي استراتژيك در اين زمينه است.

زالي درادامه به شرح تله‌مديسين يا پزشكي از راه دور و راديولوژي و مشاوره از راه دور در دوران كرونا اشاره كرد كه تا حد زيادي محقق شده است و به گسترش نياز دارد. به‌گفته‌ي فرمانده‌ي ستاد مقابله با كرونا، مشاوره‌ي جراحي از راه دور نيز جاه‌طلبانه‌ترين بخش تله‌مديسين است و بايد اين اقدامات را در ايران نيز پياده‌سازي كرد.

وي با به مزاياي جراحي از راه دور نيز اشاره كرد و افزود كه خون‌ريزي كمتر و بهبودي سريع‌تر بيمار و افزايش دقت جراح به‌كمك تصاوير دوبعدي و سه‌بعدي از فوايد جراحي از راه دور است. به‌گفته‌ي زالي، مهم‌ترين مسئله در اين مسير ربات‌هاي جراحي هستند كه بايد از تكنولوژي پيشرفته‌اي برخوردار باشند كه اين امر با همكاري دانشگاه تهران و صنعتي شريف محقق خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات