تماشا كنيد: چگونه از بخار كردن عينك دراثر استفاده از ماسك جلوگيري كنيم؟

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بخار كردن عينك بعد از ماسك زدن شايد امروزه دغدغه خيلي از افراد باشد. در اين مقاله به معرفي روش‌هايي جهت جلوگيري از بخار كردن عينك بعد از ماسك زدن خواهيم پرداخت.
تبليغات

برخي از شرايط همانند بيماري، آلودگي هوا و شرايط كنوني كه همه افراد بايد به منظور جلوگيري از ابتلا به ويروس كرونا ماسك بزنند، مي‌تواند براي افراد عينكي دردسر ساز باشد، زيرا افراد عينكي به هنگام استفاده از ماسك با اشكال بخار كردن شيشه‌هاي عينك خود مواجه مي‌شوند كه مي‌تواند آزاردهنده باشد و ازآنجاكه حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد افراد جامعه را افراد عينكي تشكيل مي‌دهند، بنابراين افراد زيادي هستند كه با اين اشكال دست‌وپنجه نرم مي‌كنند و همواره به‌دنبال راهكاري براي برطرف كردن اين اشكال هستند. در ادامه به‌علت ايجاد اين اشكال و معرفي راهكارهايي جهت جلوگيري از بخار كردن عينك بعد از ماسك زدن خواهيم پرداخت.

تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

علت بخار كردن عينك بعد از ماسك زدن

مرجع متخصصين ايران بخار كردن شيشه عينك فرد بعد از زدن ماسك

به‌طور كلي، زماني‌كه هواي گرم به يك سطح سرد برخورد كند، بخار آب موجود در هواي گرم به حالت مايع درآمده و به آب تبديل مي‌شود كه در اصطلاح به آن پديده ميعان مي‌گويند. اين شرايط زماني‌كه در هواي سرد، از بيرون وارد يك فضاي گرم شويد هم به وجود خواهد آمد. به‌طور مثال افراد عينكي وقتي در فصل زمستان از بيرون وارد خانه يا هر فضاي گرم ديگري مي‌شوند، عينكشان بخار مي‌گيرد و اين دقيقاً همان شرايطي است كه به هنگام استفاده هم‌زمان از ماسك و عينك براي فرد رخ مي‌دهد. هنگامي كه هم‌زمان از عينك و ماسك استفاده مي‌كنيد، تنفس شما كه هواي گرم است از بالاي ماسك خارج شده و به شيشه سرد عينك برخورد مي‌كند و همين مسئله موجب مي‌شود كه عينك شما بخار بگيرد.

جلوگيري از بخار كردن عينك بعد از ماسك زدن

همان‌طور كه قبلا به آن اشاره كرديم، طيف وسيعي از افراد جامعه، عينك مي‌زنند، بنابراين بسياري از افراد با اين اشكال مواجه هستند، به همين خاطر در ادامه چندين راهكار متخصصدي براي جلوگيري از اين وضعيت را به شما معرفي خواهيم كرد:

سفت كردن قسمت بالايي ماسك

اگر ماسك طوري روي صورت قرار بگيرد كه هواي كمتري از قسمت بالايي آن خارج شود، شيشه عينك بخار نمي‌كند. برخي از ماسك‌هايي كه در داروخانه‌ها موجود هستند، در قسمت بالايي خود (روي بيني) يك نوار شكل پذير از جنس آلومينيوم دارند كه علاوه بر ثابت نگه داشتن ماسك به جلوگيري از خروج تنفس به سمت بيرون كمك خواهد كرد. در صورتي كه ماسك را خودتان در منزل تهيه مي‌كنيد، مي‌توانيد توسط يك نوار آلومينيومي، كش يا هر وسيله ديگري كه به ثابت نگه داشتن ماسك و سفت كردن آن روي بيني كمك مي‌كند، اين كار را انجام دهيد.

استفاده از آب و صابون

يكي ديگر از راه‌ها براي جلوگيري از بخار كردن عينك بعد از ماسك زدن، آن است كه عدسي‌هاي عينك را به وسيله آب و صابون شستشو داده و سپس آن‌ها را با پارچه مخصوص عينك خود يا يك پارچه لطيف خشك كنيد. انجام اين كار باعث مي‌شود كه يك لايه نازك از صابون روي عدسي عينك ايجاد شده و مانع از بخار كردن آن شود. توجه داشته باشيد كه عدسي برخي از عينك‌ها پوشش بسيار حساسي دارند، بنابراين توصيه مي‌كنيم پيش از انجام اين كار با كسي كه عينك را از او خريده‌ايد، مشورت كنيد.

استفاده از كف ريش

شايد استفاده از كف ريش براي جلوگيري از بخار كردن عينك كمي عجيب به‌انديشه متخصصين برسد، اما واقعيت اين است كه اگر مقداري از كف ريش را روي عدسي‌هاي عينك خود بريزيد و پس از خشك شدن آن را با يك دستمال نرم و لطيف پاك كنيد، عينك شما ديگر بخار نخواهد كرد، البته حتماً اين نكته را مد انديشه متخصصين داشته باشيد كه استفاده از كف ريش هم همانند صابون ممكن است به عدسي عينك شما آسيب برساند، بنابراين حتماً در مورد صحت اين مسئله جست‌وجو كنيد.

قرار دادن عينك روي ماسك

مرجع متخصصين ايران قرار دادن عينك روي ماسك

بله درست متوجه شديد، شما مي‌توانيد به كمك خود عينك از بخار كردن آن جلوگيري كنيد. براي انجام اين كار، تنها كافي است كه ماسك را يك مقدار به سمت بالا هدايت كنيد و سپس عينك خود را روي آن قرار دهيد تا بدين شكل قسمت بالايي ماسك شما كه روي بيني قرار دارد، سفت شود و از خروج تنفس و برخورد آن با عدسي عينك جلوگيري به عمل آيد.

چسباندن قسمت بالايي ماسك

انجام برخي از روش‌هاي فوق، ملزم به اين است كه هرز گاهي ماسك را روي صورت خود تنظيم كنيد، اما اگر مي‌خواهيد نياز به تنظيم يا تغيير ماسك خود نداشته باشيد، مي‌توانيد از چسب‌هاي ورزشي يا پزشكي كمك بگيريد. با استفاده از اين چسب‌ها مي‌توانيد به‌راحتي قسمت بالايي ماسك را روي قوس بيني خود بچسبانيد تا حركت نكند. توصيه مي‌كنيم در صورتي كه از پوست حساسي برخوردار هستيد، پيش از استفاده اين چسب‌ها روي بيني خود، ابتدا آن را در يك قسمت ديگري از پوستتان همانند پوست بازو امتحان كنيد و در صورتي كه پس از گذشت چند ساعت قرمزي يا التهاب خاصي را روي پوست خود مشاهده نكرديد، از آن استفاده كنيد. شما مي‌توانيد در صورت بروز آلرژي از چسب‌هاي ضدحساسيت كمك بگيريد.

استفاده از دستمال ضدبخار

يكي از بهترين و ساده‌ترين روش‌ها براي جلوگيري از بخار كردن عينك، استفاده از دستمال ضدبخار است. خريدن دستمال‌هاي مخصوص و ضدبخار و تميز كردن عينك طبي خود با آن‌ها موجب جلوگيري از بخار كردن عينك شما خواهد شد. البته توجه داشته باشيد كه اين دستمال‌ها عموماً يكبار مصرف هستند و پس از استفاده خاصيت خود را از دست مي‌دهند، اما به هر حال مي‌تواند يك گزينه خوب در شرايط بحراني كنوني باشد.

اسپري ضدبخار شيشه عينك

مرجع متخصصين ايران استفاده از اسپري ضدبخار بر روي شيشه عينك

استفاده از اسپري ضدبخار هم مي‌تواند يك راهكار خوب براي جلوگيري از بخار كردن عينك باشد. براي انجام اين كار، بايد محلول را روي شيشه‌هاي عينك خود اسپري كنيد و اجازه دهيد تا خشك شوند، سپس با استفاده از يك دستمال نرم و لطيف آن را پاك كنيد.

استفاده از شامپو بچه

يك يا دو قطره از شامپو بچه را روي هر يك از شيشه‌هاي عينك خود بريزيد و پس از گذشت ۱۵ دقيقه آن را آبكشي كنيد، سپس عينك خود را با يك پارچه نرم خشك كنيد و از يك عينك ضدبخار بهره‌مند شويد. جالب است بدانيد كه عملكرد شامپو بچه همانند يك اسپري ضدبخار است.

استفاده از دستمال كاغذي

يكي ديگر از راهكارها جهت جلوگيري از بخار كردن عينك بعد از ماسك زدن، قرار دادن يك دستمال كاغذي در قسمت بالايي ماسك است تا مانع خروج هواي بازدم به سمت بيرون و بخار كردن كردن شيشه عينك شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات