ميكروبيوم روده ازطريق تأثير روي متابوليت‌ها با خواب ضعيف ارتباط دارد

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
كاهش تنوع ميكروبيوم روده با تأثير روي توليد متابوليت‌هاي مهم، بر چرخه‌ي خواب‌و‌بيداري مؤثر است و تغيير رژيم غذايي مي‌تواند به بهبود خواب كمك كند.

يكي از پيامدهاي منفي سلامتي متعددي كه ممكن است براثر تغيير در ميكروبيوم روده‌ ايجاد شود، كاهش كيفيت خواب است. حال مطالعه‌ي جديد پژوهشگران دانشگاه تسوكوبا در ژاپن ارتباط ميان كيفيت خواب و تغيير در جامعه‌ي باكتريايي ساكن در دستگاه گوارش را آشكار مي‌كند. اين مطالعه اطلاعات بيشتري درباره‌ي اين ارتباط ارائه و توضيح مي‌دهد كه چگونه كاهش تنوع ميكروبيوم روده در موش‌ها مي‌تواند به اختلال خواب منجر شود.

جديدترين پژوهش انجام‌شده در دانشگاه تسوكوبا در پي مطالعات مشابهي انجام شده است كه قبلا روي موش‌ها و مگس ميوه انجام شده بود و در آن‌ها، دانشمندان متوجه شدند تغيير در ميكروبيوم روده مي‌تواند به فشار خون بالا و خواب منقطع منجر شود و مرگ زودهنگام براثر كمبود خواب را نيز به‌دنبال داشته باشد. مطالعه‌ي يادشده روي تأثيري تمركز كرده است كه باكتري‌هاي روده ازطريق توليد ناقل‌هاي عصبي سروتونين و دوپامين روي خواب دارند.

پژوهشگران به‌منظور مطالعه اين ارتباط به گروهي از موش‌ها به‌مدت چهار هفته مقادير زيادي آنتي‌بيوتيك دادند. اين امر به كاهش شديد تنوع باكتري‌هاي روده‌ي آن‌ها منجر شد و حاصل آن تفاوت‌هاي چشمگير در متابوليت‌هاي آن‌ها درمقايسه‌با گروه كنترل بود كه همان رژيم غذايي را مصرف مي‌كردند. پروفسور ماساشي ياناگيساوا، هدايت‌كننده‌ي اين پژوهش مي‌گويد:

بيش از ۲۰۰ اختلاف متابوليتي بين دو گروه موش پيدا كرديم. حدود ۶۰ متابوليت طبيعي در موش‌هاي دچار كاهش ميكروبيوم وجود نداشت و بقيه نيز ازانديشه متخصصين مقدار متفاوت بودند و برخي درمقايسه‌با موش‌هاي گروه كنترل كمتر و برخي بيشتر بودند.

متابوليت‌ها محصول جانبي غذايي هستند كه هضم مي‌شود و پژوهشگران تصميم گرفتند مشخص كنند كه متابوليت‌هاي ازدست‌رفته در موش‌هاي سالم چه نقشي ايفا مي‌كنند. آنان دريافتند مسيرهاي بيولوژيكي كه به‌شدت تحت‌تأثير متابوليت‌هاي از‌دست‌رفته قرار گرفته بودند، مسيرهايي بودند كه به توليد ناقل‌هاي عصبي در روده كمك مي‌كنند. ازجمله‌ي اين مسيرها، مسيري بود كه در توليد سروتونين از تريپتوفان، اسيدآمينه‌ي موجود در بوقلمون، ايفاي نقش مي‌كند. همچنين مشخص شد كه سطح متابوليت‌هاي ويتامين B6 در اين موش‌ها اندك است. متابوليت‌هاي مذكور توليد سروتونين و دوپامين را تسريع مي‌كنند.

در مرحله‌ي بعد، پژوهشگران با استفاده از الكتروانسفالوگرافي براي نظارت بر فعاليت مغز، عملكرد خواب جوندگان را مطالعه كردند. موش‌هايي با ميكروبيوم كاهش‌يافته ازانديشه متخصصين چرخه‌ي خواب‌و‌بيداري دچار اختلال شدند و درمقايسه‌با گروه كنترل به دفعات بيشتري از خواب REM به خواب non-REM مي‌رفتند كه ياناگيساوا حدس مي‌زند نتيجه‌اي از كمبود سروتونين باشد. او مي‌گويد:

به اين موضوع پي برديم كه كاهش شديد ميكروب‌هاي روده موجب حذف سروتونين از روده مي‌شود و سطوح سروتونين در مغز روي چرخه‌ي خواب‌و‌بيداري اثر مي‌گذارد. بنابراين، تغيير ميكروب‌هاي روده ازطريق تغيير رژيم غذايي مي‌تواند به افراد دچار اشكال خواب كمك كند.

نتايج اين پژوهش در مجله‌ي Scientific Reports منتشر شده است.