سازمان جهاني بهداشت منشا ويروس كرونا را مطالعه مي‌كند

سه‌شنبه ۲۳ دي ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
متخصص كارشناسان سازمان جهاني بهداشت براي مطالعه منشا ويروس كرونا به كشور چين مي‌روند. شناخت منشا ويروس مي‌تواند به پيشگيري از وقوع دنياگيري‌ مشابه كمك كند.
تبليغات

اندكي بيش از يك سال پس از هشدار سازمان جهاني بهداشت (WHO) درمورد ظهور بيماري‌ تنفسي مرموز در چين، متخصص كارشناسان آژانس روز پنج‌شنبه براي مطالعه منشا ويروس كروناي جديد وارد چين مي‌شوند.

منشا ويروس كرونا كه اكنون بيش از ۹۰٫۳ ميليون نفر را در سراسر جهان عفوني كرده و جان ۱٫۹ ميليون نفر را گرفته، موجب گمانه‌زني‌ زيادي شده است و حتي تئوري‌پردازان توطئه مدعي شده‌اند كه ويروس از آزمايشگاهي در چين منشا گرفته كه به گفته‌ي دانشمندان، بسيار بعيد است.

به گزارش لايو ساينس، براساس پژوهش‌ها و داده‌هاي زياد، SARS-CoV-2 از ويروس كرونايي تكامل يافته است كه به‌طور طبيعي خفاش‌ها و پانگولين‌ها را در آسيا و جنوب شرقي آسيا آلوده مي‌كند. به گزارش آسوشيتد پرس، اتفاق ‌انديشه متخصصين كلي اين است كه ويروس كرونا در ابتدا در ميان خفاش‌ها در گردش بود و احتمالا از طريق گونه‌ي واسطي كه هنوز شناسايي نشده و ممكن است در بازارهاي چين فروخته شده باشد، به انسان منتقل شده است.

دانشمندان واكسن‌ كرونا را با سرعت بي‌سابقه‌اي ساخته‌اند؛ اما كسي نتوانسته است مشخص كند كه دنياگيري چگونه آغاز شد. از دلايل اين امر آن است كه دولت چين پژوهش در اين مورد را به‌شدت كنترل مي‌كند. به گزارش آسوشيتد پرس، دولت چين از دانشمندان در جنوب اين كشور حمايت مالي مي‌كند تا در مورد منشا ويروس مطالعه كنند، اما همچنين بر يافته‌ها نظارت مي‌كند و انتشار نتايج بايد با تأييد دولت صورت بگيرد.

به گزارش بي‌بي‌سي، به دو عضو سازمان جهاني بهداشت كه قبلا سفر به چين را آغاز كرده بودند، هفته‌ي گذشته اجازه ورود داده نشد. تدروس آدهانوم، دبيركل سازمان جهاني بهداشت، هفته‌ي گذشته در كنفرانس مطبوعاتي گفت از اينكه چين مجوز ورود اعضاي سازمان به كشور را نهايي نكرده بود، نااميد شده است. چين اكنون مجور بازديد متخصص كارشناسان سازمان جهاني بهداشت را صادر كرده است كه اين هفته براي ديدار با متخصص كارشناساني از كميسيون بهداشت ملي چين وارد اين كشور مي‌شوند.

ژائو ليجيان، سخنگوي وزارت خارجه چين، مي‌گويد اين فرصتي براي تبادل ‌انديشه متخصصين با متخصصان پزشكي و دانشمندان چيني در مورد همكاري علمي در زمينه‌ي رديابي منشا ويروس كروناي جديد است. پژوهشگران مي‌گويند درك منشا دنياگيري كوويد ۱۹ اهميت بسيار زيادي دارد. علت آن است كه اگر متوجه نشويم چگونه اين اتفاق افتاده است، به‌راحتي مي‌تواند دوباره تكرار شود. ويروس‌هاي زيادي با توانايي عفوني كردن انسان وجود دارند كه هم‌اكنون در حيوانات درحال گردش هستند؛ بنابراين يافتن و نظارت بر اين مخازن از انديشه متخصصين پيشگيري از وقوع دنياگيري‌هاي آينده حياتي است.

همان‌طور كه با مرگ‌و‌مير روزافزون و آشفتگي‌ اجتماعي ناشي از دنياگيري كوويد ۱۹ مواجه هستيم، نبايد از چگونگي آغاز دنياگيري و اينكه چگونه و چرا علائم هشداردهنده را از دست داديم و چه كاري مي‌توانيم انجام بدهيم تا از وقوع مجدد اين اتفاق پيشگيري كنيم، غافل شويم.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات