ايران ۶۰ ميليون دُز واكسن ديگر از روسيه خريد

شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سفير ايران در مسكو از نهايي‌شدن قرارداد خريد ۶۰ ميليون دُز واكسن اسپوتنيك V از روسيه خبر داد.
تبليغات

به‌گفته ‌يسفير ايران در مسكو، قرارداد خريد ۶۰ ميليون دُز واكسن اسپوتنيك V از كشور روسيه نهايي شده است. كاظم جلالي در گفت‌وگو با وبدا اعلام كرد تحويل اين واكسن‌ها از خرداد آغاز مي‌شود و بر‌اساس برنامه زمان‌بندي توافق‌شده‌ي طرفين، تا پايان پاييز تمامي ۶۰ ميليون دُز واكسن به ايران ارسال مي‌شود. پيش‌از‌اين، ايران ۲ ميليون دُز واكسن از روسيه خريده بود كه تاكنون ۵۲۰ هزار دُز آن ارسال شده است.

جلالي درباره‌ي واكسن اسپوتنيك V توليد مشترك ايران و روسيه نيز توضيح داد:

هر شركت ايراني كه توان واكسن‌سازي و زيرساخت توليد اين واكسن در داخل كشور را دارد، مي‌تواند درخواست خود را به ما ارائه دهد تا ما اين شركت را براي توليد مشترك به طرف روس معرفي كنيم.

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاكنون حدود ۴۲۰ هزار دُز واكسن از روسيه، حدود ۶۵۰ هزار دُز واكسن از چين، ۱۲۵ هزار دُز واكسن از هند و ۷۰۰ هزار دُز واكسن آسترازنكا از كره‌جنوبي تحويل ايران شده است و درمجموع، ۱ ميليون و ۸۹۵ هزار دُز واكسن كرونا در‌اختيار ايران قرار دارد كه ۴۹۸ هزار و ۴۸۷ دُز آن تزريق شده است. وزارت بهداشت اظهار اميدواري مي‌كند مرحله‌ي اوليه‌ي واكسيناسيون در كشور تا دَه روز ديگر به‌پايان برسد و مرحله‌ي دوم از ارديبهشت آغاز شود. مرحله‌ي اول واكسيناسيون كادر بهداشت و درمان، گروهي از بيماران صعب‌العلاج، سرطاني و بيماران زمينه‌اي و سالمندان را شامل مي‌شود.

گفتني است واكسن شفا فارمد يا «كووايران بركت» و واكسن انستيتو پاستور در آستانه‌ي ورود به مرحله‌ي سوم هستند. واكسن وزارت دفاع به اسم «ميلاد دارو نور» هم در آستانه ورود به مرحله‌ي دوم و واكسن سيناژن هم در مرحله‌ي اخذ تأييديه كميته‌ي باليني است. مسئولان بهداشتي اظهار اميدواري كرده‌اند كه تا تير، حداقل يك يا دو واكسن‌ساز داخلي بتوانند به‌صورت انبوه واكسن در‌اختيار مردم قرار دهند. به‌علاوه، سخن‌گوي سازمان غذا و دارو مي‌گويد قرارداد ۲۴۰ ميليون دُز واكسن كرونا، يعني بيش از دو برابر واكسن مورد‌نياز كشور بسته و ثبت سفارش شده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات