اجراي طرح درمان در منزل به‌ دليل پر شدن بيمارستان‌ها

سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌ منظور كاهش مراجعه بيماران كرونايي به بيمارستان‌ها، طرح درمان در منزل در كل كشور اجرا و همه امكانات درماني و داروهاي مورد نياز در اختيار بيماران قرار داده مي‌شود.
تبليغات

معاون كل وزير بهداشت روز گذشته، ۳۰ فروردين با اشاره به بالا رفتن آمار ابتلا، بستري و مرگ‌ومير ناشي از كرونا در كشور، اعلام كرد به‌تازگي طرحي به‌ نام «درمان در منزل» در كل كشور به اجرا گذاشته شده است كه طي آن همه امكانات درماني در منزل در اختيار فرد مبتلا قرار داده مي‌شود و ديگر نياز نيست وي براي دريافت خدمات به بيمارستان مراجعه كند.

به گزارش ايسنا، ايرج حريرچي در توضيح طرح گفت:

در اين طرح داروهاي مورد نياز نيز در منزل به فرد تحويل داده مي‌شود و همين امر باعث كاهش تردد بيماران كرونايي در سطح شهر خواهد شد؛ همچنين داروها تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرد. طبق تصميم جديد وزارت بهداشت، خودپرداخت بيماران كرونايي در خدمات سرپايي و بستري از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد كاهش پيدا مي‌كند تا فشار مالي كمتري به مردم وارد شود.

در همين زمينه، عضو كميته علمي ستاد مقابله با كرونا از برپا شدن مراكز مراقبت‌هاي حاد تنفسي و مراكز سرپايي درمان كرونا در مجتمع‌هاي بيمارستاني به‌ دليل پر بودن تخت‌هاي بيمارستاني خبر داد. مسعود مرداني در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داد كه بيماران مبتلا به كرونا مي‌توانند هر روز با مراجعه به اين مراكز، داروهاي حياتي همچون رمدسيوير را دريافت و به خانه مراجعه كنند. مرداني اضافه كرد:

كليه افرادي كه نياز به درمان بستري دارند ولي جايي براي بستري شدن آن‌ها وجود ندارد، در اين مراكز پذيرش و بستري مي‌شوند، آزمايش يا عكس‌هاي لازم از او گرفته مي‌شود و در صورت نياز درمان‌هاي بيمارستاني را برايشان انجام مي‌دهيم‌. اگر در منزل امكانات اكسيژن و تزريق وجود داشته باشد، مابقي داروها را در خانه به او مي‌دهيم و اگر اين امكان وجود نداشته باشد مي‌تواند روز بعد مجدداً به مركز درماني مراجعه كرده و دارو دريافت كرده و برود. با اين كار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در روز كه نياز به بستري دارند را به شكل سرپايي مديريت مي‌كنيم. تخت‌هاي بيمارستاني كاملا پر هستند و اگر مثلاً فرزند خود من بيمار شود جايي براي او نيست‌.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني اضافه كرد كه اين مراكز در بيمارستان‌هاي تهران ايجاد شده است و بر اساس بخشنامه، بيمارستان‌هاي شهرستان‌ها هم مي‌توانند آن را انجام بدهند.

مرداني در مورد وضعيت حال حاضر ابتلا به كرونا در كشور مي‌گويد اين روزها افراد با درگيري شديد ريه به بيمارستان مراجعه مي‌كنند و اگر شرايط بهتر بود، قطعا در ICU بستري مي‌شدند؛ اما اكنون مجبور هستند به‌ شيوه‌ي گفته‌شده درمان شوند. مسعود مرداني در مورد اينكه ادامه روند درمان در منزل و بستري نشدن در بيمارستان چه تأثيري بر روند درمان بيماران خواهد داشت، توضيح داد:

مسلما شرايط ايده‌آلِ بيمارستان در منزل وجود ندارد؛ ولي وضعيت فعلي ما بايد با زمان جنگ مقايسه شود. الان وضعيت بيماري در كشور بحراني و حتي فوق بحراني است. از طرفي ما تجربه نقاهتگاه‌هاي كرونا را هم داريم؛ اما مردم از اين نقاهتگاه‌ها استقبالي نكردند. رفتن به منزل براي بيماراني كه علائم كمي دارند، خوب است؛ اما اشكال بعدي ما اين است كه اين افراد در خانه ساير افراد را هم بيمار مي‌كنند. الان يك بيمار مبتلا به كروناي انگليسي مي‌تواند ۷ نفر ديگر را در آن واحد بيمار كند.

مرداني هشدار داد كه اگر رعايت موارد بهداشتي در تعطيلات پيش رو جدي گرفته نشود، مطمئنا روند افزايشي بيماري در كشور ادامه خواهد يافت تا «خود اپيدمي فروكش كند يا خداوند كمكمان كند.» اين در حالي است كه طبق گزارش دو روز گذشته وزارت بهداشت، ۴۲۵۰۰ نفر از افرادي كه تست مثبت كرونا داشتند، از قرنطينه خانگي خارج شدند و بعضاً تا ۵۰ كيلومتر در سطح شهر تردد داشتند.

وزارت بهداشت اعلام كرده است كه طي هفته جاري، يك ميليون نفر از مردم در گروه‌هاي سني خاص تحت پوشش واكسيناسيون قرار خواهند گرفت. فاز دوم واكسيناسيون در كشور نيز كه هفته اول و دوم ارديبهشت است، اكنون آغاز شده و در اين مرحله، به افراد در گروه سني ۱۵ تا ۶۴ سال كه بيماري زمينه‌اي دارند، واكسن تزريق مي‌شود. واكسن انستيتو پاستور كه در همكاري با كشور كوبا تهيه شده است نيز به‌زودي توزيع مي‌شود و واكسن كووبركت خردادماه به‌صورت انبوه توزيع خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات