داستان برند اي ديتا؛ غول تايواني صنعت حافظه
حافظههاي ذخيرهسازي همواره جزو قطعات مهم كامپيوترها بودهاند و هرچه زمان ميگذرد، اهميتشان بيشازپيش حس ميشود. در سالهاي گذشته، پيشرفتهاي شگرفي در صنعت حافظههاي ذخيرهسازي رخ داده است تا پردازشهايي كه در كامپيوترها انجام ميشوند، سرعت بيشتري پيدا كنند. پيشرفتهاي حاصلشده در صنعت حافظههاي ذخيرهسازي نتيجهي سالها تلاش و سرمايهگذاري شركتهاي بزرگ اين حوزه است. اي ديتا (ADATA) يكي از شركتهاي قديمي است كه براي بسياري از علاقهمندان به دنياي سختافزار نامي آشنا محسوب ميشود.
اي ديتا سالها پيش فعاليتش را در تايوان آغاز كرد و امروزه، به شركت بسيار بزرگي تبديل شده است و بهلطف دانش متخصصان و زيرساختهايش حافظههايي پرچمدار توليد ميكند. شركت تايواني اي ديتا در دستهي شركتهاي Fabless (توليد بدون ساخت) جاي ميگيرد و سالها است كه حافظهي DRAM و حافظهي ذخيرهسازي دردسترس مشتريان قرار ميدهد. مي ۲۰۰۱ (ارديبهشت و خرداد ۱۳۸۰)، سايمون چِن اي ديتا بنيان نهاد. اين شركت تايواني انواع قطعات سختافزاري ميسازد كه اصليترينش DRAMها، درايوهاي فلش USB، هاردديسكها، درايوهاي حالت جامد (SSD)، كارت حافظه (مموري كارت) و وسايل جانبي موبايلي هستند.
در سالهاي اخير، اي ديتا در حوزههاي جديدي، مانند رباتيك و سيستمهاي پيشرانهي الكتريكي وارد شده است و همچنان قصد دارد دامنهي فعاليتهايش را گسترش دهد. اين شركت افزونبر برند اصلي خود، زيرشاخهاي با عنوان XPG دارد كه براي فروش تجهيزات گيمينگ از آن استفاده ميكند. طبق آمار رسمي، اي ديتا در سال ۲۰۱۷ دومين توليدكنندهي برتر DRAM در دنيا بوده است. اين شركت تايواني موفق شده بهلطف تبديلشدن به بزرگترين توليدكنندهي حافظههاي DRAM، ارزشي افزونبر ۶۸۰ ميليون دلار كسب كند. در سالهاي اخير، اي ديتا فعاليتهايش را به اروپا و آمريكا نيز گسترش داده است و همچنان به رقابت شديد با سامسونگ در آسيا ادامه ميدهد.
روزهاي آغازين، بازكردن دفتر در آمريكا و تمركز بر توليد DRAM
اي ديتا ميگويد به ارائهي راهكارهاي پيشرفته در حوزهي حافظه با هدف غنيكردن زندگي ديجيتالي مشتريان متعهد است. اين شركت خود را برترين شركت دنيا در حوزهي توليد حافظه معرفي ميكند و جوايز متعددي براي محصولاتش برنده شده است. اي ديتا فعاليتش را در سال ۲۰۰۱ با بيست نفر متخصص آغاز كرد و در روزهاي آغازين، شركتي بسيار كوچك با رؤياهاي بسيار بزرگ بود. مديران اي ديتا از همان زمان، برنامهريزي دقيقي را آغاز كردند تا شركتشان به رهبري جهاني در حوزهي حافظههاي DRAM و فلش تبديل شود.
مديرعامل و بنيانگذار اي ديتا ميگويد در ابتدا صرفا قصد داشته است اين شركت را به رهبري جهاني در محصولات حوزهي حافظه تبديل كند؛ اما با گذشت زمان و شناخت ترندهاي بازار، تنوع محصولات شركتش را افزايش داد. يكي از محصولاتي كه اي ديتا روي آن مانور ويژهاي داد، حافظهي فلش بود؛ زيرا ميزان تقاضا براي اين نوع از حافظهها بهشدت افزايش يافته بود.
اي ديتا مدعي است تعهدش به حرفهايگري باعث شده كمكم بتواند خود را از رقبا متمايز كند. اين شركت با مديريت سايمون چن و ديگر اعضاي ارشد هيئتمديره، به موفقيتهاي بسيار خوبي دست پيدا كرد. تمامي كساني كه بهعنوان مديران اي ديتا فعاليت ميكنند، تجاربي درخشان در صنعت حافظه دارند. اي ديتا از همان ابتدا ارزشهايي براي خود تعيين كرد و همين ارزشها پايه و اساس موفقيتهايش را تشكيل ميدهند؛ ارزشهايي نظير تماميت، رعايت انصاف، صداقت، ثبات، نبوغ، توازن، عشق و نوآوري. تمامي اين ارزشها باعث شدهاند اي ديتا بهصورت مداوم درآمد و سود فصلي و سالانهي خود را افزايش دهد.
اي ديتا هشت سال پس از آغاز به كار، به دومين شركت بزرگ توليدكنندهي DRAM و هفتمين شركت بزرگ توليدكنندهي حافظهي فلش USB و دهمين شركت بزرگ توليدكنندهي كارت حافظه تبديل شد. اين شركت پس از دَه سال از آغاز فعاليت، به ركورد يكميليارد دلار فروش محصول دست يافت.
اي ديتا خود را به حرفهايگري و شناخت نيازهاي مشتريان و برنامهريزي دقيق متعهد ميداند
آمار جديد نشان ميدهد اي ديتا درحالحاضر سالانه بيش از يكميليارد دلار درآمد كسب ميكند و همين باعث ميشود يكي از شركتهاي بزرگ توليدكنندهي حافظه در دنيا باشد. بيش از نيمي از درآمد اي ديتا به منطقهي آسيااقيانوسيه مربوط است كه با نگاهي به وضعيت بازار منطقي بهشمار ميرود؛ زيرا ريشهي اصلي اي ديتا به تايوان برميگردد و بازار آسيا بازاري بسيار بزرگ است.
آمريكايشمالي و آمريكايلاتين دومين مناطق پردرآمد براي اي ديتا محسوب ميشوند و مجموعا ۱۵ درصد از درآمد كل شركت را ازآنِ خود ميكنند. در رتبههاي بعدي، اروپا و مناطق كوچكتر جاي گرفتهاند. مدتي پيش، همسر بنيانگذار اي ديتا و مدير اين شركت در گفتوگويي اعلام كرد آسيا و اروپا، بهويژه روسيه مناطقي هستند كه اي ديتا ميتواند در آنها رشد بسيار خوبي تجربه كند؛ زيرا بازار SSD و حافظه هنوز مراحل توسعه را ميگذارند؛ درحاليكه بازار ايالات متحده بلوغ بيشتري دارد.
اي ديتا در سال ۲۰۰۲ جديتر در آمريكا حاضر شد و دو دفتر در شهرهاي لسآنجلس و ميامي افتتاح كرد. در اين دو دفتر، مجموعا ۴۱ نفر مشغول كار بودند و وظيفهي رسيدگي به امور فروش و همراهي مشتريان را برعهده داشتند: دفتر شهر لسآنجلس مديريت امور مشتريان آمريكايشمالي و دفتر ميامي مديريت امور مشتريان آمريكايلاتين. اين دفاتر كاري هنوز هم پابرجا هستند. تمامي فرايند تحقيقوتوسعه (R&D) در تايوان انجام ميشود؛ درحاليكه فرايند توليد محصولات در بين كارخانههاي اي ديتا در چين و تايوان تقسيم شده است.
۲۰۱۰؛ آغاز عصري جديد براي اي ديتا
با وجود دستيابي به موفقيتهاي بسيار، تيم مديريتي اي ديتا همچنان به تلاش ادامه داد تا اين شركت بيشازپيش مسير پيشرفت را طي كند. در سال ۲۰۱۰، اي ديتا فرايند بازسازي برند خود را آغاز كرد. از آن زمان، مرغ مگسخوار به نماد شركت اضافه شد. از سال ۲۰۱۰ بهبعد، اي ديتا مؤثرتر در بازارهاي بينالمللي حضور پيدا كرد و بيشازپيش رقبا را دچار دردسر كرد تا خود را براي دههي پيش رو بهتر آماده كند. لوگو جديد اي ديتا طراحي پيشرفتهتري دارد و در تلاش است مفاهيمي نظير ثبات را در ذهن متخصص تداعي كند و درعينحال با اتخاذ رنگ آبي، همچنان به سنتهاي اساسي شركت پايبند باشد.
مرغ مگسخوار در لوگو اي ديتا مفاهيم متعددي دارد
مرغ مگسخوار، لوگو اي ديتا، المانهايي مهم در طراحي را شامل ميشود كه اگر با دقت آنها را مطالعه كنيد، متوجه انعكاس فرهنگ غالب بر اي ديتا و چشمانداز اين شركت براي آينده ميشويد. افزونبراين، مرغ مگسخوار تعهد اي ديتا را براي تبديلشدن به برندي جهاني نشان ميدهد.
چالاكيِ مرغ مگسخوار بيانگر اين است كه اي ديتا درمقابل نياز بازار بهشدت واكنشگرا است و پاسخهاي لازم را به شرايط مختلف ميدهد و نيازهاي مشتريان را ميتواند تأمين كند. همچنين، سرعت مرغ مگسخوار نشان ميدهد اي ديتا نوآوريهاي برتر ايجاد ميكند و بهرهوري صنعت را افزايش ميدهد. بهطوركلي، مرغ مگسخوار به اكتشاف موضوعات جديد علاقهي زيادي دارد. ماهيت كاوشگربودن مرغ مگسخوار نشاندهندهي عزم راسخ اي ديتا براي دنبالكردن تمامي احتمالات ممكن است و رنگ و طراحي مدرن لوگو از پويا و مهيج بودن برند اي ديتا حكايت ميكند. اي ديتا با درك كامل از مسئوليتهاي اجتماعياش، دقت بسيار زيادي در انتخاب اجزاي اصلي حافظه بهخرج ميدهد و ميكوشد بهترين روشها را براي طراحي و ساخت محصولات در پيش بگيرد.
تنوع چشمگير محصول؛ يكي از رموز موفقيت اي ديتا
اي ديتا در ابتدا صرفا روي حافظههاي DRAM و فلش تمركز كرده بود؛ اما هرچه گذشت، با درانديشه متخصصينگرفتن نياز بازار در حوزههاي بيشتري حضور پيدا كرد. امروزه، اين شركت محصولات سختافزاري متنوعي ميسازد و دردسترس مشتريان خود در سراسر دنيا قرار ميدهد. پس از سالها، اي ديتا همچنان به فرايند توليد حافظهي DRAM براي كامپيوترهاي دسكتاپ و نوتبوكهاي ويندوزي ادامه ميدهد. تصميم اي ديتا براي آغاز با حافظهي DRAM هوشمندانه بود؛ چراكه با برنامهريزي درست بهسرعت موفق شد در بازار رشد كند و حافظههايي باكيفيت بسازد.
با گذشت زمان، بهمنظور درآمدزايي بيشتر و انجام تحقيقات گستردهتر در حوزهي DRAM، نياز به ورود به بازارهاي جديد حس ميشد؛ بههميندليل، اي ديتا كمكم فرايند توليد حافظههاي ذخيرهسازي را نيز آغاز كرد.
اي ديتا امروزه محصولات متنوعي ميسازد؛ از DRAM و SSD و HDD گرفته تا پاوربانك و شارژر خودرو و كابل USB
حافظههاي اس اس دي شركت اي ديتا امروزه بسيار باكيفيت هستند. در روزهاي آغازين توليد حافظهي اس اس دي، شماري از تحليلگران آيندهي چندان درخشاني براي اين كسبوكار اي ديتا متصور نميشدند؛ اما مديران اين شركت به هدف خود رسيدند و امروزه كسبوكار اس اس دي شركت اي ديتا بسيار پرسود است.
امروزه، اي ديتا علاوهبر DRAM و حافظهي فلش و اس اس دي داخلي، حافظههاي ذخيرهسازي اكسترنال نيز عرضه ميكند تا توجه علاقهمندان به استفاده از اين نوع حافظهها را جلب كند. كارتهاي حافظه نيز جزو محصولات محبوب اي ديتا هستند و اين شركت از سالها پيش به توليد آنها مشغول است. پاوربانك و شارژر خودرو و آداپتور و كابلهاي USB و ميكرو USB جزو ديگر محصولاتي هستند كه اي ديتا توليد ميكند. همچنين، اي ديتا محصولاتي صنعتي دارد و در حوزهي نورپردازي داخل خانه و نورپردازي تجاري و نورپردازي هوشمند و نورپردازي مربوط به فعاليتهاي خارج از خانه فعاليت ميكند.
حضور جدي در صنعت بازي
لوگو برند XPG
از سالها پيش، اي ديتا قطعات موردنياز سيستمهاي گيمينگ را تأمين ميكرد؛ اما با گذشت زمان، حس كرد لازم است برخي از محصولات را در قالب خانوادهاي مجزا و بهصورت اختصاصي براي گيمرها عرضه كند. براي اين منظور، اي ديتا شركت XPG (مخفف XTREME PERFORMANCE GEAR) را با هدف ارائهي محصولاتي پرقدرت به گيمرها و افراد حرفهاي حوزهي ورزشهاي الكترونيكي و علاقهمندان به محصولات باكيفيت بنيانگذاري كرد. XPG ميگويد خود را به توليد محصولاتي متعهد ميداند كه به متخصصان براي دستيابي به قدرت فراوان و كيفيت عالي كمك ميكنند. بههميندليل از همان آغاز كار، رابطهي نزديكي با جامعهي گيمرها و فعالان صنعت ورزشهاي الكترونيكي برقرار كرد تا بتواند نياز واقعي آنها را بفهمد و محصولاتي مطابق خواستهي آنها توليد كند.
تمامي محصولات برند XPG پيش از واردشدن به مرحلهي توليد انبوه، آزمايشهاي بسيار سختگيرانهي اي ديتا را پشتسر ميگذرانند و براي عبور از اين مرحله، حتما بايد بيشترين امتياز ممكن را كسب كنند. اين موضوع باعث ميشود محصولات برند XPG بسيار استاندارد باشند و بتوان به آنها براي انجام كارهاي مختلف اتكا كرد. اي ديتا تلاش ميكند محصولات برند XPG را با طراحي ظاهري جذاب همراه كند تا انديشه متخصصين گيمرها بيشازپيش جلب شود.
XPG، بازوي گيمينگ اي ديتا، رابطهي نزديكي با گيمرها و افراد حرفهاي صنعت ورزشهاي الكترونيكي دارد
اي ديتا لوگويي براي برند XPG طراحي كرده كه هويت اين برند را در ذهن متخصص تداعي ميكند. طراحي دايرهايشكل لوگو شكلوشمايل ستارهها را نشان ميدهد؛ كرهي درخشان پلاسمايي كه بهصورت مداوم انرژي و قدرت بسيار زيادي توليد ميكند. در همين حين، الگوي حلقهمانند شبيه به تيغ اره همچون موتوري است كه انرژي ستاره را ميتواند مديريت و از آن بهرهبرداري كند. اي ديتا ميگويد اين لوگو استعارهاي مناسب از تمامي چيزهايي است كه محصولات برند XPG ميتواند به آنها دست يابد.
مديران XPG قصد دارند بهمرورزمان به اصليترين انتخاب گيمرها، چه گيمرهاي كژوال و چه گيمرهاي حرفهاي، تبديل شوند. XPG بارها در مسابقات مختلف حوزهي ورزشهاي الكترونيكي بهعنوان حامي تيمهاي مختلف حضور پيدا كرده است. براي مثال، سال گذشته حامي تيم Vexed در بزرگترين رويداد بازي بريتانيا، يعني EGX شد. همچنين، XPG سابقهي همكاري با تيم ورزشهاي الكترونيكي يكي از ستارههاي NBA را در كارنامه دارد. اي ديتا محصولات متنوعي مانند درايوهاي SSD، حافظه، حافظهي ذخيرهسازي اكسترنال، كامپيوترهاي دسكتاپ، لپتاپ، ماوس، ماوسپد، صفحهكليد و هدست را در قالب خانوادهي XPG ميفروشد.
جاهطلبي در صنعت خودروهاي الكتريكي
اي ديتا پس از مطالعه دقيقتر بازار، واحد تجاري جديدي با نام ADATA Powertrain راهاندازي كرد. بهگفتهي اين شركت، در بازار آسيايجنوبي بهوضوح تقاضاي مناسبي براي خودروهاي الكتريكي وجود دارد؛ بههميندليل، با واحد تجاري ويژهاش قصد دارد پيشرانه براي خودروهاي الكتريكي توليد كند. اي ديتا با واحد تجاري خود در رويدادهاي متنوعي حضور پيدا كرده تا بتواند برند Powertrain را بيشازپيش به علاقهمندان اين حوزه بشناساند. ناگفته نماند چندي پيش، اي ديتا از عرضهي موتوري ويژه با سيستم خنككنندهي مايع خبر داد.
اي ديتا با برند Powertrain ميكوشد بهطورمداوم راهكارهايي پيشرفته براي خودروهاي الكتريكي ارائه دهد. اي ديتا ميگويد فناوريهاي مربوط به پيشرانه ميتوانند باعث افزايش بهرهوري و كاهش هزينههاي كلي و كاهش مصرف انرژي ماژولهاي انرژي خودروهاي خودران شوند.
با وجود تمامي اشكالات، اي ديتا همچنان به هدف اصلياش پايبند است و قصد دارد بهمرورزمان فعاليتهايش را بيشازپيش گسترش دهد. امروزه، صنايع مختلف وضعيت دشواري تجربه ميكنند؛ زيرا ويروس كرونا بهصورت ناگهاني دنيا را درنورديد و صنايع مختلف را دچار اشكال كرد. اي ديتا همچون ديگر شركتهاي فعال در صنعت توليد سختافزار، با اشكالاتي جدي مواجه شد؛ زيرا دنياگيري ويروس كرونا كارخانهها را تعطيل كرد.
زمان زيادي از آغاز دنياگيري نگذشته بود كه اي ديتا اعلام كرد كرونا قرار نيست بهسرت از ميان ما برود؛ بههميندليل، بهسرعت با اوضاعواحوال جديد بايد تطبيق پيدا كرد. همچنين، مديرعامل و بنيانگذار اي ديتا در گفتوگو با رسانهها اعلام كرد انتظار دارد پس از مهار كرونا، ارزش حافظههاي DRAM و NAND فلش رشد يابد و ميزان تقاضا براي حافظهها همچنان سيري صعودي طي كند.
در پايان سال ۲۰۱۹، درآمد سالانهي اي ديتا از فروش حافظهي اس اس دي بيش از دو برابر افزايش يافت و ۳۰ درصد از كل درآمد اي ديتا را ازآنِ خود كرد. ديتاسنترها يكي از مشتريان جدي حافظههاي ذخيرهسازي اي ديتا هستند و كامپيوترهاي شخصي نيز همواره به بخش مهمي از حافظههاي بازار نياز پيدا ميكنند.
هم انديشي ها