نحوه تميز كردن سنسور دوربين

مرجع متخصصين ايران
تميز كردن سنسور دوربين به دليل حساسيت لنز براي بسياري از عكاسان كار استرس‌زايي است. در اين مقاله نحوه‌ي انجام صحيح اين كار را يادگيري مي‌دهيم.
تبليغات

تميز كردن سنسور دوربين براي بسياري از عكاسان كار ترسناكي به انديشه متخصصين مي‌رسد. اما دليلي براي اين ترس وجود ندارد. ويديوي دو دقيقه‌اي زير به شما نشان مي‌دهد كه چطور بر ترس خود غلبه كرده و كثيفي، گرد و غبار و چربي را به راحتي از فيلتر شيشه‌اي سنسور خود پاك كنيد.

اگر از لنزهاي قابل‌تعويض استفاده مي‌كنيد، خواه ناخواه در مقاطعي دچار گردوغبار يا چربي در ناحيه‌ي سنسور خواهد شد. اين اشكال در حالتي كه دريچه‌ي ديافراگم بازتر است، شايد به چشم نيايد اما به محض اينكه دريچه را تنگ‌تر كنيد نقطه‌هاي گردوغبار، لكه‌هاي آزاردهنده‌اي را در تصاويرتان بر جاي خواهند گذاشت كه مجبوريد با ويرايش حذفشان كنيد.

در اين يادگيري كوتاه «ليواي سيم» از سايت فوتوفوكس ابزارهاي مختلف را كه براي تميز كردن سنسور دوربين‌تان نياز داريد نشان خواهد داد.

چنانچه تصادفاً سنسور را با انگشت خود لمس كرده‌ايد، لازم است كه لكه‌ي چربي به جاي مانده از پوست را از روي سنسور پاك كنيد. براي انجام اين كار، «سيم» سمبه‌ي سنسور يا Sensor swab و محلول پاك‌كننده‌ي لنز Eclipse را پيشنهاد مي‌كند. نوك سمبه را به سادگي به محلول آغشته كرده و به داخل محيط سنسور هدايت كنيد. اين سمبه‌ها بايد تنها يك مرتبه براي هر تميزكاري استفاده شوند. بنابراين بهترين راه مصرف آنها براي تميز كردن چربي و ذرات چسبنده است.

اگر مي‌خواهيد سنسور دوربين خود را از شرّ گردوغبار خلاص كنيد، مي‌توانيد از قلم تميز كردن لنز كه برس نرمي دارد براي پاك كردن شيشه‌ي سنسور استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد از دمنده‌‌ي حبابي كه به كمك دمش جريان هوا تميزكاري را انجام مي‌دهد استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران دمنده ي حبابي bulb blower

البته سيم اين يادگيري را روي دوربين لوميكس بدون آينه نشان مي‌دهد اما شما براي دسترسي به سنسور در دوربين SLR خود مي‌توانيد Sensor Cleaning را در تنظيمات پيدا و استفاده كنيد. اين گزينه آينه را بالا نگه خواهد داشت و به شما اين امكان را مي‌دهد كه با همان روش‌ها اقدام به پاكسازي گردوخاك و چربي كنيد.

البته هر از چندگاهي مي‌توانيد دوربين‌تان را براي تميزكاري به روش‌هاي سنتي به تعميرگاه بفرستيد اما چنانچه فقط به دليل ترس از صدمه زدن به سنسور اين كار را انجام مي‌دهيد، نگاهي به ويديوي سيم بيندازيد. ممكن است متقاعد شويد كه چيزي براي ترسيدن وجود ندارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات